صادرات محصولات کشاورزی خوزستان تنها هفت دهم درصد است / ضرورت برقراری خط هوایی خوزستان – روسیه

عصر جنوب: رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با وجود تولید سالانه افزون بر ۱۴میلیون تن انواع محصولات این بخش در استان تنها هفت دهم درصد مجموع تولیدات صادر می شود.

‘کیخسرو چنگلوایی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوزستان یکی از استان های مستعد کشور در تولید محصولات کشاورزی است و بیشترین طرح های توسعه آتی این بخش بویژه در زمینه گندم، ذرت و چغندر قند در این استان دیده شده است.

وی با بیان این که ۲۰درصد توسعه آینده کشاورزی کشور در خوزستان خواهد بود افزود: اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی در افزایش، تنوع و پایداری تولیدات کشاورزی و نیز صادرات این بخش تاثیر بسیاری خواهد داشت.

چنگلوایی گفت:هم اینک محصولات کشاورزی خوزستان به ۱۵کشور جهان اعم از کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا، مالزی و ژاپن صادر می شود.

وی عمده مقصد صادرات صیفی جات خوزستان را روسیه اعلام و اضافه کرد: خرما، مرکبات و به طور عمده سبزی و صیفی جات بیشترین میزان صادرات کشاورزی خوزستان را به خود اختصاص می دهند.

چنگلوایی با تاکید بر اینکه امکان افزایش صادرات وجود دارد افزود:شرایط روسیه و کشورهای شوروی سابق به گونه ای است که تا شش ماه از سال امکان کشت و کار و تولید محصولات کشاورزی در این کشورها وجود ندارد و این زمانی است که در خوزستان بیشترین حجم تولیدات را داریم و می توان صادرات را افزایش داد.

*ضرورت برقراری خط هوایی به روسیه 

وی با بیان این که زیرساخت های لازم برای افزایش صادرات تولیدات کشاورزی خوزستان فراهم نیست اظهار کرد: از آنجا که سبزی و صیفی جات مدت زمان محدودی برای نگهداری به منظور صادرات دارند و در صورت افت کیفیت، قیمت آن نیز کاسته خواهد شد برقراری یک خط هوایی و ایجاد پایانه صادراتی برای این محصولات در خوزستان ضروری است.

چنگلوایی، نبود انبار نگهداری و سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی صادراتی را از دیگر چالش های پیش روی صادرات بخش کشاورزی خوزستان عنوان و گفت: شیلات و آبزیان باید با کشتی سردخانه دار صادر شود که اکنون چنین امکانی فراهم نیست.

*تولید کننده ها استانداردهای بازار هدف را رعایت نمی کنند 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین گفت: برخی تولید کننده ها استانداردهای مورد نظر بازارهای هدف اعم از بسته بندی، سایز بندی و کیفی بخشی محصولات را رعایت نمی کنند.

چنگلوایی اظهارکرد: باید صادرکننده ها را در این زمینه آموزش داد و جوایز صادراتی و مشوق هایی به این منظور در نظر گرفت.

وی افزود: در این صورت است که اینها می توانند بخش عمده صادرات را به خود اختصاص دهند.

وی ادامه داد: برخی از صادرکننده ها به قوانین و زبان خارجی آشنا بوده اما به صورت سنتی عمل می کنند که باید در این زمینه آموزش ببیند.

*هر تولید کننده ای صادر کننده خوب نیست 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در عین حال گفت: هر تولید کننده ای نمی تواند صادر کننده خوبی باشد.

وی افزود: لازم است تمام زیرساخت های لازم برای صادرات اعم از آموزش افراد و تسهیل در قوانین و مقررات کشاورزی فراهم شود.

چنگلوایی اظهار کرد: با ایجاد این زیرساخت ها خوزستان می تواند حرف های بسیاری برای گفتن در بخش کشاورزی کشور داشته باشد.

خوزستان شرایط لازم برای توسعه بخش کشاورزی را دارا بوده و با ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تن مجموع محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

۱۱۰نوع محصول زراعی و باغی در خوزستان کشت می شود که به تازگی هم وارد تولید محصولات جدیدی مانند زعفران و پسته در برخی مناطق شده است.

خوزستان مقام نخست را در تولید گندم، ذرت، نباتات صنعتی و گل مریم دارد.

پارسال ۷۲۰هزار تن گندم در خوزستان از گندمکاران خریداری شد و امسال این رقم به یک میلیون و ۲۰هزار تن رسیده است.

در صادرات خرما هم خوزستان جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده و افزون بر ۵۰ درصد این بخش در کشور مربوط به این استان است.

تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان این امکان را می دهد که دستکم ۲۵میلیون تن انواع محصولات در این استان در آینده ای نه چندان دور تولید شود.

هم اینک ۱۹۰هزار نفر در خوزستان بهره برداران بخش کشاورزی هستند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.