اظهار تاثر استاد دانشگاه چمران از ادامه کم‌لطفی‌های وزارت نفت

عصر جنوب: تصمیم وزارت نفت در خصوص تفاهم نامه همکاری با چند دانشگاه کشور که متاسفانه نام و اثری از دانشگاه شهید چمران در آن دیده نمی شود آنچنان درد آور است که نمی توان باور کرد این دانشگاه که به اذعان بسیاری از مورخین اولین دانشگاه تخصصی در جهان می باشد و در دوران جدید نوزائی علمی خود نیز هم در سنگر ایثار و شهادت و هم در سنگر علم و دانش پیشتاز و یکه تاز بوده است، توسط مسئولان محترم پژوهش و فناوری وزارت نفت نادیده گرفته شده است.

 دکتر علیرضا زراسوندی استاد زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این یاداشت آورده است:

این دانشگاه در دوران دفاع مقدس که چند روزی از یادمان آن می گذرد مامن و میزبان قدوم بزرگان علم و عمل کشور بوده و انصافا دین خود را به این مرز و بوم ادا نموده است و پس از دوران دفاع مقدس هم تمام تلاش خود را برای بنا نهادن مجدد زیرساخت های از بین رفته و پشتوانه سازی و تربیت نیروی متعهد و متخصص بکار گرفته است و در سال های اخیر  افتخارات بسیاری را در حوزه های مختلف پژوهشی به خصوص در علوم مرتبط با صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت بدست آورده است. شاهد و گواه این مطلب آمار منتشر شده در کتابچه تحقیقات و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال ۱۳۸۹ لغایت ۱۳۹۲ است که همواره در بین ۵ دانشگاه اول کشور در انجام پژوهش های تقاضا محور بوده است و توانسته است تاثیرگذاری خود را در حوزه علم و فناوری کشور به اثبات برساند.

اما متاسفانه به نظر می رسد که مسئولین محترم وزارت نفت و همچنین وزارت عتف این واقعیت ها و کارنامه را نادیده گرفته اند و با چشم پوشی بر نام عزیز و با صلابت دانشگاه شهید چمران اهواز در این تفاهم نامه همانند گذشته کم لطفی های خود را به این دانشگاه تکرار نمودند و تلاش و کوشش صادقانه اساتید و دانشجویان این دانشگاه در شرایط سخت کاری و خاص استان استان خوزستان را نه تنها ارج ننهادند، بلکه اصلا ندیده گرفتند. البته یادآور می شوم که اساتید صدیق و دلسوز  و دانشجویان موفق این دانشگاه این کم لطفی را آغازی برای تحول جدید می دانند و همواره در سنگر علم و دانش خدمتگزاران راستین کشور عزیزمان ایران خواهند بود. اما جهت اطلاع وزیر محترم محترم نفت و سرپرست محترم وزارت عتف عرض می نمایم که در سال های گذشته گله مند نظام نامه ای بودیم که به ناحق به سطح بندی دانشگاه ها در حوزه نفت پرداخت و دانشگاه شهید چمران را از انجام بسیاری از پژوهش های کاربردی محروم ساخت. اما امروز باید گفت که با نادیده گرفتن دانشگاه در لیست دانشگاه های همکار وزارت نفت آخرین مرثیه را بر رابطه دانشگاه با صنعت در حوزه نفت در استان خوزستان را خواندیم؛ آقایان محترم مطالعات پژوهشی و کاربردی میدان های مختلف نفتی را که تمرکز آن ها در جنوب کشور و با کارفرمائی مناطق نفت خیز جنوب است را از صفر تا صد به دانشگاه هایی واگذار کرده اند که به جرات می توان گفت تا شعاع چند صد کیلومتری خود میدان نفتی ندیده اند و این در حالی است که شهر اهواز بر روی میدان نفتی اهواز و در مجاورت میدان نفتی مارون، کوپال، نفت سفید، آزادگان و دارخوین قرار دارد و قطعا با نگاهی بسیار ساده نیز می تون دریافت که با در نظر گرفتن پتانسیل های علمی الویت واگذاری مطالعات با دانشگاه شهید چمران اهواز جهت انجام تحقیقات مرتبط با این میادین بوده است.

ممکن است بزرگواران امکانات و سوابق مطالعاتی را مد نظر قرار داده باشند که می بایست گفت که این دانشگاه در چند سال اخیر در بسیاری از مطالعات پایه مخزن شامل زمین شناسی، زمین شیمی، پتروفیزیک، پوش سنگ، سیالات مخزن و حفاری فعالیت های گسترده ای انجام داده است و اساتید بزرگوار در دانشکده های فنی و علوم پایه توان علمی خود را به مجموعه نفت بارها به اثبات رسانده اند. به لحاظ امکانات نیز با وجود همه عقب ماندگی های ناشی از دفاع هشت ساله و عدم توازن بودجه دانشگاه با سایر دانشگاه های کشور بازهم با حمایت مسئولان استانی و خود اساتید آزمایشگاه های مجهزی در دانشگاه موجود است که به اذعان بسیاری از دانشگاه هایی که در لیست دانشگاه های همکار قرار دارند در ایران بی نظیر است.

دارا بودن بسیاری از دوره های ارشد و دکتری مرتبط با مخازن نفت و گاز و همجواری با دانشکده نفت و شرکت های مناطق نفت خیز جنوب، حفاری، پتروشیمی و گاز توانسته است هم افزائی بسیار خوبی را در زمینه این مطالعات در استان و این نقطه از کشور ایجاد کند که گواه آن بسیاری از پایان نامه های صورت گرفته بر روی میادین مورد اشاره در تفاهم نامه است.

با این اوصاف به نظر می رسد که آقایان قطعا نخواسته اند این قابلیت ها و دلایل مستند علمی را ببینند و گرنه این امور اظهر من الشمس است.

و اما جناب آقای محترم وزیر نفت؛ آیا واگذاری امور پژوهشی میدان نفتی آسماری و آغاجاری و منصوری به دانشگاه شهید چمران با فاصله میدانی و مطالعاتی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر پراکنده کاری است؟ چگونه است که شما وجود مراکز تحقیقاتی توانمند دانشگاه شهید چمران را در کنار بزرگترین شرکت نفتی خود ندیده اید؟ چگونه است که کارشناسان محترم وزارت نفت زحمت بازدید از امکانات دانشگاه را به خود نداده اند که حداقل دانشگاهیان استان را اندکی قانع کنند که شاید امکاناتمان کمتر بوده است؟ چگونه است که وزیر محترم نفت از حضور بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید چمران اهواز در بدنه وزارت نفت به عنوان بازوهای علمی خود بی خبر است؟ چگونه وزیر محترم نفت خبر ندارد که بسیاری از مطالعات پایه مخازن نفتی در میادین مورد نظر ایشان در دانشگاه شهید چمران اهواز و به سفارش خود وزارت نفت انجام شده است؟ چگونه است که وزیر نفت از نتایج سودمند این تحقیقات در شرکت های تابعه خود بی خبر است؟ پاسخ تمامی سوالات فوق بر خوزستانی ها روشن است و آن مظلومیت بیش از پیش خوزستان در کشور و عدم توجه ویژه مسئولین دولت به این استان حساس و ولایت مدار است. جناب آقای وزیر اگر وزرای محترم نیرو، کشاورزی و محیط زیست کشور می بایست پاسخگوی مردم استان در خصوص انتقال آب کارون باشند شما هم باید پاسخگوی عدم توجه به حق مسلم دانشگاه شهید چمران در واگذاری های پژوهشی و فناوری باشید و قدر مسلم بدانید که این اجحاف بزرگ را دانشگاهیان استان فراموش نخواهند کرد.

اما استاندار محترم و با تعصب استان خوزستان جناب آقای دکتر مقتدائی؛ خوزستانی ها اقدام شجاعانه شما در خصوص کارون و ماشین های اروند را نظاره گر بودند و آن را فراموش نخواهند کرد اما اقدام شجاعانه و مطالبه گرانه شما در برابر اقدام مسئولان وزارت علوم و نفت نه تنها کمتر از امور ذکر شده نیست، بلکه با توجه به محور توسعه بودن آموزش در استان خوزستان بسیار مهم تر است و از شما به عنوان عضو کوچکی از جامعه علمی استان تقاضا دارم نسبت به پیگیری این موضوع اقدام عاجل را به عمل آورید و مانع از سرخوردگی هر چه بیشتر دانشگاهیان استان شوید. قطعا همراهی علمی و اجرائی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این راستا می بایست در کنار حضرتعالی باشد.

هیات رئیسه دانشگاه شهید چمران نیز می بایست با دفاع علمی و مستند از دستاوردهای دانشگاه در حوزه نفت و گاز مسئولان وزارت خانه های نفت و علوم را متوجه این اشتباه نماید و مسلم بدانند که اساتید و دانشجویان نیز همواره یار و یاور آنها خواهند بود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • به عنوان یک مهندس فارغ التحصیل دانشگاه چمران و شاغل در شرکت نفت عرض می کنم که متاسفانه وزیر و روسا و مدیران از اتاقهای خود قدمی بیرون ننهاده و از چگونگی انجام کارها بی اطلاعند. از سالی که آقای زنگنه وزیر نفت بوده به علت عدم آشنایی با شرکت ملی نفت (که عنوانی تاریخی و حماسی برای ایرانیان است) متاسفانه قدم در تشدید ضعف شرکت ملی نفت برداشته و عملکرد مثبت قابل توجه ای در کارنامه ایشان مشاهده نمی شود. پست ها همه سیاسی بوده و شایسته ها جایی ندارند کما این که تعداد کثیری از افراد ارزشمند شرکتها به شرکتهای خارجی یا خصوصی و ... مهاجرت کرده اند، چون آدم دلسوز و متعهد در این سیستم بیمار مدیریتی قادر به تحمل شرایط نیست.