زیرگذر خلیج فارس اهواز مهرماه جاری افتتاح می‌شود

عصر جنوب: شهردار کلانشهر اهواز گفت: پیشرفت فیزیکی کنونی پروژه زیرگذر خلیج فارس ۸۵ درصد است و تا مهرماه این زیرگذر افتتاح می‌شود.

سیدخلف موسوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین این نقاط، میدان خلیج فارس (دروازه) بوده که در این میدان دو معبر مهم دیگر از شرق و غرب وارد آن می‌شود.

وی افزود: دسترسی شرقی ارتباط با مناطقی مانند حصیرآباد، چهارصد دستگاه و… دسترسی غربی(به عنوان اولین ورودی به هسته مرکزی شهر) در تخلیه بار ترافیک خیابان شریعتی(۳۰ متری) نقش مهمی ایفا می‌کند.

موسوی گفت: با توجه به دسترسی‌های مجاور و حجم بالای حرکات چرخشی در میدان خلیج فارس که بیش از ۲ هزار وسیله نقلیه از ضلع جنوبی و حدود یک هزار وسیله نقلیه از ضلع شمالی ورود آن بوده، اختلال جدی در ایجاد جریان ترافیک محور پاسداران و حوادث ترافیکی ناگواری به همراه داشت که این خود باعث انجام مطالعات جامع سازمان حمل و نقل شهرداری برای احداث یک تقاطع غیرهمسطح شهردار اهواز تصریح کرد: پروژه نخستین زیر گذر شهر اهواز تحت عنوان «زیرگذر خلیج فارس» سال گذشته در بلوار پاسداران – بعد از میدان خلیج فارس(دروازه) با حضور مسئولان اجرایی شهرداری اهواز شروع شد که هدف مهم شهرداری اهواز از احداث این زیرگذر رفع مشکلات حاصله از ترافیک روز افزون در ساعات پر تردد در بلوار پاسداران و همچنین حفظ امنیت تردد شهروندان است.

وی ادامه داد: این زیرگذر پس از بررسی‌های تخصصی و فنی شهرداری اهواز و اتخاذ دستورات لازم مبنی بر تامین اعتبار نسبت به ایجاد زیرگذر در مکان یاد شده، با اعتبار اولیه ۴۰ میلیارد ریال در برنامه کاری شهرداری اهواز قرار گرفت و نخستین زیرگذر در سطح کلان شهر اهواز است.

موسوی گفت: پیشرفت فیزیکی کنونی پروژه زیرگذر خلیج فارس ۸۵ درصد است و می‌توان خوشبین بود که تا مهرماه این زیرگذر افتتاح شود.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: تا کنون اقداماتی چون سنگ کاری(۲۵۰ متر مکعب)، قالب‌بندی (۵ هزار مترمربع)، آرماتور بندی(۷۰۰ تن) شمع درجا(۵۰۰ عدد به قطر ۶۰ سانت و طول ۱۲ م‌تر)، بتن‌ریزی (۵ هزار متر مکعب)، آسفالت کاری (۳۰ هزار متر مربع سانتی متر) انجام شده است.

وی با بیان اینکه شروع پروژه از سال گذشته بود و نهایتا در مهر ماه راه‌اندازی می‌شود، می‌افزاید: ۵۰ درصد بتن‌ریزی کف، ۷۰ درصد نمای داخلی و ۱۰۰ درصد عملیات برق باقی مانده است.

موسوی در تشریح مهم‌ترین مشکلات پیش روی اجرای پروژه اظهار کرد: وجود شبکه گسترده فشار قوی، استقرار ایستگاه قطار شهری و سازه‌های مرتبط با آن(دسترسی، پله اضطراری، هواکش و…) باعث شد که احداث یک دور برگردان غیرهمسطح به صورت زیرگذر در ضلع جنوبی میدان تصویب شود.

شهردار اهواز ادامه داد: وجود کابل‌های فشار قوی که در مطالعات اولیه پیش‌بینی نشده بود، نوع خاک سست و ریزشی و وجود آب‌های زیرزمینی از جمله مشکلاتی بود که به دشواری احداث زیرگذر خلیج فارس در بلوار پاسداران کمک می‌کرد.

وی بیان کرد: تغییر مسیر ترافیک و به دنبال آن نیاز به صدور مجوزهای لازم از سوی راهنمایی رانندگی برای انجام عملیات در شب یکی دیگر از مشکلاتی بود که به علت ورود وخروج مصالح به کارگاه با آن مواجه بودیم و متاسفانه در صدور این مجوز‌ها تاخیر صورت می‌گرفت.

موسوی با اشاره به اینکه ریختن مصالح زه‌کش، نصب پمپ‌های لجن کش قوی و احداث سپتیک از جمله اقداماتی بوده که برای حل مشکلات مذکور به انجام رسیده، افزود: با احداث این دور برگردان کلیه حرکات چرخشی ضلع جنوبی(تقاضای گردش به چپ وسایل ورودی از سمت میدان شهید بندر به حصیر آباد و نیز خروجی مرکز شهر به سمت میدان شهید بندر) وارد تقاطع غیرهمسطح و بسمت شمال حرکت می‌کنند.

شهردار اهواز ضمن تشکر از همکاری سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اهواز در احداث زیر گذر خلیج فارس، عنوان کرد: ادارات دیگر مانند شرکت توزیع برق اهواز، سازمان آب و برق، شرکت گاز هم هر چند با تاخیر ولی در اجرای پروژه نقش داشتند.

وی هزینه صرف شده برای ساخت زیرگذر خلیج فارس را ۶۰ میلیارد ریال برشمرده و اضافه کرد: پیش بینی می‌شود که هزینه نهایی پروژه ۷۰ میلیارد ریال باشد.

موسوی گفت: پروژه احداث زیرگذر شریعتی در دستور کار قرار دارد که برای اجرای این پروژه ابتدا مثلثی‌های احداث شده در ضلع‌های شمالی و جنوبی میدان شریعتی جمع آوری شد تا علاوه بر ایجاد کارگاه عملیاتی پروژه، تردد در مسیر بلوار جمهوری اسلامی روان‌تر شود.

موسوی تصریح کرد: کلنگ احداث زیرگذر شریعتی که دارای ۳۰۰ متر طول، ۲۲ متر عرض، ۶۰ متر طول سقف است، از شهریور ماه سال گذشته به زمین زده شده و تنها ۵ ماه صرف جابجایی تاسیسات زیربنایی پروژه و تعویض فاضلاب فرسوده شد.

شهردار اهواز ادامه داد: هم اکنون پروژه زیرگذر شریعتی از پیشرفت ۵۵ درصدی برخوردار است و در مجموع، ۷۵ درصد خاکبرداری، ۷۰ درصد نصب شمع‌های بتنی درجا، ۲۰ درصد احداث دیواره‌های بتنی و ۱۵ درصد خاکبرداری کف انجام شده است.

موسوی اظهار کرد: این پروژه با مشکلاتی در زمینه جابجایی تاسیسات شهری مواجه بود؛ با این حال تاسیساتی که تا کنون جابجا شده‌اند، ۲ خط فاضلاب، ۳ خط آب شهری و حفاظت از فیبر نوری مخابرات و جابجایی خط لوله گاز هستند.

وی بیان کرد: ۲۰ درصد از عملیات اجرایی زیرگذر شریعتی اعم از شمع ریزی بتنی به تعداد ۲۵۰ عدد، خاکبرداری، دیوار بتنی، کف سازی و جابجایی یک دکل برق تا زمانی که مشکل تملک اراضی آنجا حل نشود، قابلیت اجرایی ندارند.

موسوی افزود: اساسی‌ترین مشکل از بین همه مشکلات پروژه، بحث فاضلاب بود که همکاری شرکت آب و فاضلاب در این زمینه ضعیف ولی اداراتی چون شرکت گاز و شرکت توزیع برق همکاری نسبتاً خوبی برای جابجایی تاسیسات شهری زیر گذر شریعتی داشته‌اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اعتبار اولیه این پروژه ۶ میلیارد و یک‌صد میلیون تومان و مقرر بود شهریورماه به اتمام برسد که به دلیل تکمیل نشدن تملک اراضی و مشکلات جابجایی تاسیسات و فاضلاب هنوز پروژه به اتمام نرسیده است، ولی می‌توان خوشبین بود که هر چه سریع‌تر با تملک اراضی محدوده طرح بتوان به زودی این پروژه را بهره‌برداری کرد.


مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.