اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده

عصر جنوب: معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اصلاح است گفت: دولت دستور داده تا مسائل مربوط به شهرداری‌ها حل شود.

هوشنگ خندان‌دل صبح امروز در ادامه جلسه بررسی مشکلات و ارائه راهکارها که با حضور شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهرهای آبادان، اروندکنار، چوئبده و مینوشهر که در محل اجتماعات هتل کاروانسرا برگزار شد، با بیان اینکه به طور قطع کار کردن در عرصه شهرداری‌ها  دشوار و به نوعی جهادی است، اظهار کرد: امروز گرد هم آمده‌ایم تا از نزدیک مشکلات و مسائل احتمالی موجود را بررسی و راهکارهای رفع ان را نیز ارائه کنیم.

 

وی اضافه کرد: اینک در سال‌های نخستین این نوع از شیوه اجرایی در کشور هستیم و هنوز تا رسیدن به دوران بلوغ فاصله زیادی داریم.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تأکید کرد: ما در دوره چهارم نظام شورایی به سر می‌بریم و در نقطه مقابل نیز کشورهایی هستند که ۱۵۰ سال در این عرصه تجربه دارند و فرصت کافی و خوبی برای مرور طولانی‌مدت جزئیات و تطبیق آنها داشته و شفاف‌سازی کرده‌اند.

 

خندان‌دل با تأکید بر اینکه ما نیز باید این مسیر را طی کنیم، عنوان کرد: کسانی که در این عرصه کار می‌کنند با دشواری‌های زیادی مواجه هستند و تمایل ما بر این است که روز به روز بخش‌های مختلف زندگی مردم را در حوزه شهرداری‌هایی که در بطن نهادی مردمی به نام شورا کار می‌کنند، قرار دهیم.

 

*دایره کاری فعالیت شوراها نباید تنها به امور شهرداری محدود شود

 

وی تصریح کرد: دایره کاری فعالیت شوراها نباید تنها به امور شهرداری محدود شود، بلکه باید به سایر امور مربوط به دستگاه‌های شهری و اجرایی نیز نظارت داشته باشند و مشکلاتی را که مردم از بابت آنها دچار مشکل هستند را بررسی و به آنان تذکر و همچنین راهکار ارائه دهند.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور یادآور شد: چندین لایحه خوب را به دولت ارائه کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به لایحه خدمات شهری برای تعبیه و گسترش فعالیت شهرداری‌ها اشاره کرد.

 

خندان‌دل در همین ارتباط عنوان کرد: این لایحه جایگزین قانون شهرداری‌ها می‌شود و روابط جدی‌تری را پیش‌روی شهرداری‌ها قرار خواهد داد.

 

وی ادامه داد: هم‌اکنون این لایحه به دولت ارائه شده و در سایت شهرداری‌ها نیز وجود دارد که قابل مشاهده و مطالعه است.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور متذکر شد: یکی دیگر از آسیب‌های شهرداری‌ها نوع درآمدهایی است که در اختیارشان قرار می‌گیرد که در این زمینه از دو نظر با مشکل مواجهند، نخست اینکه ساختار آن به گونه‌ای‌ است که شهرداری‌ها را به سمتی که سلامت شهری را دربرندارد، سوق می‌دهد.

 

خندان‌دل بیان کرد: دوم اینکه مشکلات مربوط به بخش ساخت‌وسازها در ذات خود یعنی اقداماتی که برای یک شهر انجام می‌شود را باید رفع کنیم.

 

وی عنوان داشت: به منظور پیشگیری از مواجه شدن با مشکلات و ناپایداری بافت، قصد داریم تا بخش خصوصی را در این زمینه مشارکت دهیم که برای این منظور باید مسیرهای منطقی‌تر که می‌تواند به جذب این افراد کمک کند را طی کنیم.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تأکید کرد: باید اقداماتی انجام پذیرد تا در شهر ایجاد شغل شود.

 

خندان‌دل با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده بخشی از درآمدهای شهرداری‌ها را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: باید مدلی را برای تأمین مالی شهرداری‌ها پیش گرفت، چراکه این مسئله که شهرداری‌های بزرگ در معرض درآمد بیشتر و شهرداری‌های کوچک در معرض درآمدهای کمتر قرار داشته باشند، نگران‌کننده است.

 

وی تصریح کرد: این مسئله بدان سبب که موجب توزیع ناعادلانه امکانات شهری در مناطق و شهرهای مختلف می‌شود، زمینه مهاجرت مردم از شهرهای کوچک را موجب شده و اینگونه، پدیده حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ ایجاد می‌شود.

 

*انجام برخی اصلاحات در قوانین

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تأکید بر انجام برخی اصلاحات در قوانین، یادآور شد: لایحه خدمات شهری بدین منظور به دولت ارائه شد.

 

خندان‌دل ادامه داد: در زمینه اداری و استخدامی شهرداری‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به کثرت نیروهای انسانی، ساختار نامناسب برای اداره یک محل، تبعیض در پرداخت‌ها، دل‌نگرانی از بابت  پرداخت حقوق، نامناسب بودن حقوق شهرداران و پرداختی اعضای شورای اسلامی شهر اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه لوایح دیگری نیز در حال تنظیم و ارائه به شهرداری است، گفت: اعتقاد داریم که باید بلندمرتبه فکر کنیم، مشکل شهرداری‌ها مربوط به امروز و فردا نیست، بنابراین باید یک شالوده و زیربنایی را پی‌ریزی کنیم که این شالوده بتواند سال‌های آینده را مهیا کند.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با بیان اینکه پی‌ریزی مواد قانونی لازم مهم‌تر از پرداختن به مسائل جزیی است، اضافه کرد: در تلاش هستیم تا در کوتاه‌مدت به شهرهای کوچک و متوسط بیشتر توجه کنیم.

 

*خرید ۵ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات/ تأمین ۳۰۰ هزار تن قیر

 

خندان‌دل با بیان اینکه به لحاظ ماشین‌آلات مورد نیاز نیز برنامه‌ریزی شده است، گفت: خرید ۵ هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات اعم از آتش‌نشانی، حمل میت، کمپرسی و لودر نیز در دستور کار قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: قرارداد خرید این ماشین‌آلان منعقد، مراحل مناقصات برگزار شده و اکنون نیز در مرحله تولید است.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: اولویت ویژه‌ای برای استان خوزستان قائلیم و نخستین اقدام برای تحویل ماشین‌آلات مورد نیاز، شهرداری‌های استان خوزستان خواهد بود.

 

خندان‌دل همچنین با اشاره به تأمین ۳۰۰ هزار تن قیر، یادآور شد: ما خود را مدیون مردم استان خوزستان و به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر می‌دانیم، بنابراین نخستین اقدام ما برای تحویل قیر، خوزستان و به طور خاص شهرهای آبادان و خرمشهر خواهد بود.

 

این مسئول گفت: به لحاظ مالی نیز کمک‌هایی صورت می‌گیرد تا پرداختی‌ها در شرایط بهتری قرار گیرند و هم‌اکنون نیز شرایطی فراهم شده تا پرداختی‌های استان‌هایی را که شرایط نامناسب‌تر و مشکلات عمیق‌تری دارند، دوبرابر شود که خوزستان نیز در زمره این استان‌ها قرار دارد.

 

به گفته خندان‌دل، بروز جنگ و عواقب ناشی از آن، مشکلات و شرایط نامناسبی را برای این استان و به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر رقم زده است.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور، خطاب به شهرداران به ویژه شهرداران آبادان و خرمشهر پیشنهاد کرد تا طرح جامع و تفضیلی شهرها را برای رساندن به مرحله تصویب دنبال کنند و در این طرح‌ها نگاه عمیق و بلندمدتی به طرح‌های تفضیلی این شهرها صورت گیرد.

 

خندان‌دل بیان کرد: نشاط اجتماعی، درآمد و گردش مالی که در آبادان پیش از بروز جنگ وجود داشت زبانزد همگان بود؛ اکنون باید برای رسیدن به آن وضعیت تلاش کرد، کافی‌ است تا از استعدادهایی که خداوند در ضمیر شما قرار داده استفاده و بلندمدت فکر کنیم.

 

* اداره شهرداری‌ها براساس خوب فکر کردن صورت گیرد

 

وی از خوب فکر کردن به عنوان مهم‌ترین عامل برای ارتقاء و مدیریت صحیح نام برد و اظهار کرد: اداره شهرداری‌ها بر همین اساس صورت می‌گیرد.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تأکید بر تهیه و تدوین طرح‌های جامع و تفضیلی شهرهای آبادان و خرمشهر، تصریح کرد: برای این منظور از مشاوران درجه یک که نگاه‌های فراملی دارند و روابط را بهتر می‌شناسند باید بهره برد.

 

خندان‌دل یادآور شد: باید از امکانات و ظرفیت‌های مناطق برای رونق و توسعه شهرها استفاده کرد و سرمایه‌های هنگفتی را باید در مدار توسعه شهری قرار داد تا گردش مالی برای شهرداری‌ها ایجاد کنند.

 

وی اضافه کرد: در جذب سرمایه‌گذار نیز باید اطمینان قلبی به لحاظ انجام کار به آن داده شود زیرا استفاده بهینه از امکانات مد نظر است.

 

*بررسی طرح‌های درآمدزا توسط منطقه آزاد

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور از منطقه آزاد به عنوان یک ظرفیت مهم و ارزشی برای تقویت، ارتقا و بهبود وضعیت شهرها نام برد و گفت: باید طرح‌های درآمدزا مطالعه، بررسی و اجرا شود.

 

خندان‌دل با اشاره به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال اصلاح است، افزود: بخش‌های مرتبط با شهرداری در این قانون در حال مرور و بررسی است و دولت دستور داده تا مسائل مربوط به شهرداری‌ها حل شود.

 

وی اظهار کرد: برای بهبود شبکه حمل و نقل شهری اعم از تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز باید تصمیمات خوب، منطقی و قابل اجرا گرفته شود و موضوع ورود خودروهای پلاک اروند با پیش‌بینی ارائه تسهیلات برای رانندگان ممکن خواهد بود.

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تصریح کرد: اداره عمومی شهرها بر عهده شوراها است که باید صلاح و مصلحت شهرها را در نظر بگیرند.

 

خندان‌دل در پایان یادآور شد: شهرهای آبادان و خرمشهر تنها متعلق به مردمان این شهرها نیست، این شهرها برای تمام کشور است کما اینکه، این نقش را پیش از جنگ نیز ایفا کرده‌اند.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.