رئیس‌جمهور: راه‌حل اختلافات، مناظره و تکریم است نه منازعه و تحریم

عصر جنوب: رییس جمهوری گفت: در منطقۀ ما، سیاستمداران و نخبگانِ معتدلی وجود دارند که مورد اعتماد مردم خود هستند و به نقش استعمار در عقب افتادگی ملت های منطقه آگاهند و می توانند با جلب اعتماد مردم، قویترین ائتلاف های ملی و بین المللی علیه خشونت را تشکیل دهند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهارامیدواری کرد که نشست امسال مجمع عمومی، جهان را در شرایط حساس کنونی، به امنیت و آرامش انسان ها که از اهداف اصلی سازمان ملل است، گامی نزدیکتر کند.

 
وی اظهارداشت:من از منطقه ای میآیم که بخشهای مهمی از آن در آتش تندروی و افراطی گری می سوزد،در شرق و غرب کشور من، افراطی گری، همسایگان ما را تهدید می کند و خشونت می ورزد و خون میریزد.

 
رییس جمهوری ادامه داد: آنان البته تنها به یک زبان سخن نمی گویند و حتی رنگ پوست آنها هم یکی نیست و یک ملیت واحد ندارند؛ آنان از کشورهای مختلف به خاورمیانه آمده اند اما ایدئولوژی واحدی دارند: «افراطی گری و خشونت» و هدف واحدی دارند: «نابودی تمدن، اسلام هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدّد بیگانگان در منطقه».

 
**تروریسم جهانی شده است

 
روحانی افزود: با کمال تأسف، تروریسم، جهانی شده و از نیویورک تا موصل، از دمشق تا بغداد، از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه جهان، از القاعده تا داعش، افراطیون جهان یکدیگر را یافته اند و ندا سر داده اند که متحد شوید اما آیا ما در برابر افراطیون متحدیم؟!

 
وی با بیان اینکه افراطی گری یک مسئلۀ منطقه ای نیست که فقط ملت های منطقه ما با آن درگیر باشند، تصریح کرد: افراطی گری، مسئله ای جهانی است که برخی از کشورها در پیدایش آن مؤثر بوده و در مبارزه با آن ناکام و اکنون ملت های ما، تاوان آن را پس می دهند.

 
رییس جمهوری با بیان اینکه غرب ستیزی امروز، فرزند استعمارگری دیروز است، گفت: غرب ستیزی امروز، واکنش به نژادپرستی دیروز است؛ برخی از سازمانهای اطلاعاتی، تیغ را به دستِ زنگی مست داده اند و او نیز همه را از دم تیغ می گذراند.

 
**ایجاد کنندگان تروریست در پیشگاه گذشته و در برابر آینده عذرخواهی کنند

 
روحانی افزود: همه آنان که در ایجاد و تقویت این گروههای تروریست نقش داشته اند، باید به اشتباهات خود در پدیدار شدن افراطی گری اعتراف کنند و نه تنها در پیشگاه گذشته که در برابر آینده هم عذرخواهی کنند.

 
وی ادامه داد: برای مقابله اصولی با تروریسم، باید ریشه های آن را شناخت و چشمه های آن را خشکاند. تروریسم در بستر فقر، بیکاری، تبعیض، تحقیر و بی عدالتی میروید و با فرهنگ خشونت رشد می کند.

 
** برای ریشه کن کردن تروریسم باید عدالت و توسعه را گستراند

 
رییس جمهوری تاکید کرد: برای ریشه کن کردن تروریسم باید عدالت و توسعه را گستراند و از تحریف ادیان الهی برای توجیه قساوت و بیرحمی جلوگیری کرد.

 
روحانی خاطرنشان کرد: درد بزرگتر آن است که این تروریست ها به نام دین، خون میریزند و به نام اسلام سر می بُرند، می خواهند این حقیقت مسلّم تاریخ را پوشیده نگهدارند که بر اساس آموزه همه پیامبران الهی از ابراهیم و موسی تا عیسی و محمد(ص)، کشتن یک انسان بیگناه همانند کشتار همه بشریت است.

 
وی ادامه داد: من در شگفتم این گروه های آدمکش، گروه خود را اسلامی می نامند و شگفت آورتر آنکه رسانه های غربی نیز در همراهی با آنان، این نام مجعول را که تنفر همه مسلمانان را برمی انگیزد، تکرار می کنند؛ غافل از آنکه مسلمانانی که هر روز خدای خویش را به صفت رحمانیت یاد می کنند و از پیامبر خویش درس عطوفت و محبت آموخته اند، این افتراءها را، بخشی از پروژه اسلام هراسی می شمارند.

 
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اشتباهات راهبردی غرب در مسایل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، این نقطه از جهان را به بهشت تروریست ها و افراطیون بدل کرده است، گفت: تجاوز نظامی به افغانستان و عراق و مداخلات های نادرست در تحولات سوریه نمونه های روشنی از این راهبرد غلط در منطقۀ خاورمیانه است.

 
** محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز

 
روحانی افزود: اتخاذ رویکردهای غیرمسالمت آمیز و تجاوز و اشغال نظامی، از آن جا که معیشت و حیات مردم عادی را هدف قرار میدهد، پیامدهای روانی و رفتاری متعددی را در پی دارد که امروز، بُروز آن را بصورت خشونت و آدمکشی در منطقۀ خاورمیانه و آفریقا، مشاهده میکنیم؛ که حتی برخی شهروندان سایر نقاط جهان را هم، با خود همراه کرده است.

 
وی خاطرنشان کرد: خشونت همچون یک بیماری مسری، در حال سرایت به سایرِ نقاطِ جهان است. ما همواره معتقد بودیم که دمکراسی، با کوله پشتی، نمیآید؛ دمکراسی، محصول رشد و توسعه است، نه جنگ و تجاوز. دمکراسی یک کالای صادراتی نیست که از غرب به شرق تجارت شود. در یک جامعۀ توسعه نیافته، دمکراسی وارداتی، به دولتِ ضعیف، منتهی می شود و دولت ضعیف هم به شدت آسیب پذیر.

 
رییس جمهوری گفت: وقتی پای ژنرال ها به منطقه باز شد، انتظار نداشته باشید دیپلمات ها به استقبال آنان بروند. وقتی جنگ شروع شد، دیپلماسی به پایان می رسد. وقتی تحریم آغاز شد، نفرتِ عمیق از تحریم کنندگان هم شروع می شود. وقتی فضای خاورمیانه امنیتی شد، پاسخ آن هم امنیتی می شود.

 
** جهان غرب یکبار برای همیشه خاطره تلخ حمایت از دیکتاتوری را کمرنگ کند

 
روحانی با بیان اینکه منافع کشورهای غربی در این منطقه، در گرو به رسمیت شناختن باورها و خواست مردم منطقه در قالب نظام های مردمسالار است، اظهارداشت: از جهان غرب، انتظار می رود در این منطقه، یکبار و برای همیشه، در جبهۀ حامی مردمسالاری واقعی، قرار گیرد و بدین ترتیب، خاطره تلخ حمایت از دیکتاتوری ها را کمرنگ کند.

 
وی ادامه داد: تجربۀ پیدایش القاعده، طالبان و گروه های افراطی اخیر، نشان داد که نمی شود از گروه های افراطی، برای مقابله با کشورهای مخالف، استفاده کرد، و پس از آن، از عوارض پیدایش این افراط، در امان ماند. تکرار اشتباهات، علیرغم این همه تجربۀ پرهزینه، موجب تعجب است.

 
** نسبت به خطر گسترش افراطی‌گری و برخورد غلط با این پدیده هشدار می دهم

 
رییس قوه مجریه گفت: به یاد داشته باشیم که ایران، روزی همه را به «گفت وگو» دعوت کرد که هنوز جنایت ۱۱ سپتامبر، رخ نداده بود و روزی به «جهان عاری از خشونت و افراطی گری» خواند، که هنوز خشونت های اخیر ظهور نکرده بود. شاید سال گذشته، تعداد اندکی، آتشِ شعله ور شدۀ کنونی را پیش بینی می کردند. اما امروز خشونت و افراطی گری بدون مهار، خود را بصورت یک تهدیدِ قطعی جهانی، نمایان ساخته است.

 
روحانی افزود: بطور مسلم، اگر چرایی بُروز پدیدۀ کنونی را به درستی تحلیل نکنیم، نخواهیم توانست راه حلِ درستِ بُرون رفت از آن را پیدا کنیم. امروز هم، دوباره، نسبت به خطرِ گسترشِ افراطی گری و همچنین خطرِ درکِ نادرست و برخورد غلط با این پدیده، هشدار میدهم.

 
وی با اینکه خاورمیانه، تشنۀ توسعه است، و خسته از جنگ، تاکید کرد: این حق طبیعی مردمانِ سرزمین های حاصلخیزِ خاورمیانه است که از زندگی توأم با صلح و رفاه، برخوردار باشند. در گذشته، استعمار این حق را از آنان سلب کرد و اکنون سایۀ جنگ و خشونت، امنیت آنان را تهدید می کند.

 
** نخبگان منطقه می توانند قوی ترین ائتلاف های بین المللی علیه خشونت را تشکیل دهند

 
رییس جمهوری گفت: در منطقۀ ما، سیاستمداران، و نخبگانِ معتدلی وجود دارند که مورد اعتماد ملت های خویشاند. آنان، نه غرب ستیزند و نه غربگرا. به نقش استعمار در عقب افتادگی ملت های منطقه آگاهند اما از نقش ملت های خویش در راه توسعه یافتگی نیز، غفلت نمی ورزند؛ غرب را از خطاهایش مبرا نمی کنند، اما به غفلت های خویش نیز توجه دارند. این نخبگان، می توانند با جلب اعتماد مردم، قویترین ائتلاف های ملی و بین المللی علیه خشونت را تشکیل دهند.

 
روحانی تاکید کرد: صدای این نخبگان، صدای واقعی مردم اعتدال گرا در جهان اسلام است؛ صدای آشنای یک افغانِ خسته از جنگ؛ عراقی قربانی افراط گری؛ سوری هراسانْ، از تروریسم؛ و لبنانی نگرانْ، از خشونت و فرقه گرایی. سخن ما این است که اگر برخی کشورها، با ادعای رهبری ائتلاف، در پی ادامۀ برتری جویی در منطقه باشند، دچار اشتباهی راهبردی شده اند.

 
وی ادامه داد: بدیهی است کشورهای منطقه که درد را بهتر می شناسند، بهتر هم، می توانند با همفکری و ائتلاف، مسئولیت مبارزه را پذیرفته و، رهبری آن را بر دوش گیرند و اگر دیگر کشورها می خواهند علیه تروریسم، گامی بردارند، باید به حمایت آنان برخیزند.

 
رییس جمهوری گفت:من اعلام می کنم، اگر امروز همۀ توان خود را علیه افراط و خشونت، به کار نگیریم، و کار را به کاردان نسپریم، فردا جهان برای هیچکس، جای امنی نخواهد بود.

 
روحانی افزود: سال گذشته با ارائه طرح «مبارزه با خشونت و افراطی گری» که با استقبال گستردهای روبرو شد، کوشش کردم تا کشورم نقش خود را در تحقق صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، ایفا کند.

 
**کشورهای منطقه نیازمند همکاری برای دستیابی به تفاهم مشترک و دائمی هستند

 
وی ادامه داد: در منطقه پرآشوب و پرتلاطم خاورمیانه، ایران یکی از با ثبات ترین و امن ترین کشورهای این منطقه است. همه کشورهای منطقه باید در نظر داشته باشند که، همه ما در یک کشتی نشسته ایم، در مسائل سیاسی و اجتماعی، تا امنیتی و نظامی، همۀ ما نیازمند همکاریهای گسترده برای دستیابی به تفاهم مشترک و دائمی هستیم.

 
رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر در منطقۀ خاورمیانه، هماهنگی و همکاری بیشتر و گستردهتری می داشتیم، هزاران انسان بی گناه فلسطینی در غزه، قربانی تجاوز رژیم صهیونیستی قرار نمی گرفتند.

 
روحانی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه ها، مبنای حل مشکلات را تعامل و اعتمادسازی پایدار میان قدرت های منطقه ای می داند و از هرگونه همکاری میان کشورهای مسلمان برای مبارزه با افراطی گری، تهدید و تجاوز، حمایت می کند و آماده است نقش دائمی سازنده و مؤثرِ خود را، ایفا کند.

 
** مصالحه و توافق با ایران، به نفع همگان، بخصوص کشورهای منطقه است

 
وی در ادامه با بیان اینکه تداوم تحریم های ظالمانه علیه ایران، تداوم اشتباهی راهبردی علیۀ یک ملتِ معتدل و مستقل، در شرایط حساس منطقۀ ماست، تصریح کرد: ما در یک سال گذشته، به شفاف ترین گفت وگوها، برای اعتمادسازی در موضوع هسته ای ایران دست زده ایم؛ و نه در اثر تهدید و تحریم که بر مبنای ارادۀ ملت خود، مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده ایم زیرا براین باوریم که موضوع هسته ای، یک راه حل، بیشتر ندارد و، آن فقط مذاکره است و اگر برخی در تخیل خویش، به راههای دیگری می اندیشند، در اشتباهند.

 
رییس جمهوری گفت: هرگونه تأخیر در حصول توافق نهایی، تنها هزینه ها را بالا می برد و این هزینه ها نه فقط بر ما، که بر اقتصاد و تجارت طرف مقابل و بر توسعه و امنیت منطقه ای تحمیل می شود وهیچکس نباید در این حقیقت تردیدی داشته باشد که مصالحه و توافق با ایران، به نفع همگان، بخصوص کشورهای منطقه است.

 
روحانی با بیان اینکه روند مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در ماه های گذشته، با جدیت و امیدواری متقابل به پیش رفته است، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به گواهی همه ناظران بین المللی، با صداقت و اقتدار به تعهدات خویش عمل کرده است؛ اگر چه طرف مقابل، با برخی اظهارات و اقدامات، به تردید در عزم و واقع بینی خویش دامن زده است.

 
وی ادامه داد: امیدواریم مذاکرات جاری در فرصت کوتاه باقیمانده، به توافق نهایی بینجامد. ما به ادامۀ برنامۀ هسته ای صلح آمیز خود، شامل اِعمال حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران، در چارچوب مقررات بین المللی، مصمم هستیم . ما با انگیزۀ مثبت، حسن نیت و جدیت، به تداوم مذاکرات هسته ای با کشورهای طرف مذاکره، بر مبنای اعتماد متقابل، رفع دوسویۀ ابهامات، موضع برابر، احترام متقابل و اصول پذیرفته شدۀ بین المللی، پایبندیم.

 
رییس جمهوری گفت: از دیدگاه ما، التزام به تعهدات و اجرای دقیق تفاهمات و، اجتناب از زیاده خواهی در مذاکرات، از سوی طرف های مذاکره‎کننده با ایران، ضرورتی تامّ دارد زیرا توافق نهایی در مورد برنامۀ هسته ای صلح آمیز ایران، می تواند سرآغاز همکاری های همه جانبه، در راستای پیشبرد امنیت، صلح و توسعه و در منطقه و جهان باشد.

 
روحانی افزود: مردم ایران پایبند به اصول و ارزش هایی هستند که استقلال، توسعه و غرور ملی در رأسِ آنهاست؛ مردم عملکرد دولت های خود را بر اساس همین معیارها مورد ارزیابی قرار می دهند.

 
وی ادامه داد: اگر طرف های مذاکره کننده، این واقعیتِ بارزِ ملی را مورد توجه قرار ندهند و دچار خطاهای محاسباتی شوند، یک فرصت استثنایی و تاریخی از دست خواهد رفت.

 
رییس قوه مجریه گفت: همانطور که می دانید، دولت ایران در سال جاری میلادی، با ابتکاراتی که در مذاکرات هسته ای به کار برد، شرایط جدیدی را برای حل موضوع بوجود آورد که دستاورد مرحله ای آن توافق ژنو بود.

 
روحانی افزود: با توجه به رویکرد اعتمادساز و شفاف جمهوری اسلامی ایران در این زمینه و تداوم آن، در صورتی که طرف های مذاکره کننده نیز متقابلاً از عزم و انعطافِ کافی برخوردار باشند و ظرفِ مهلتِ تعیین شده، بتوانیم در حل این مسئله به موفقیتِ کامل دست یابیم، فضای کاملاً متفاوتی به لحاظ همکاری های منطقه ای و جهانی بوجود خواهد آمد، که در سایۀ آن، امکان تمرکز بر حل مسائل مهم منطقه از جمله مسئله بسیار مهم مبارزه با خشونت و افراطی گری در منطقه، فراهم خواهد شد.

 
وی ادامه داد: دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران، فرصتی تاریخی برای غرب است که نشان دهد با پیشرفت و توسعه دیگران مخالف نیست و تبعیض در مقررات بین المللی را دنبال نمی کند: این توافق می تواند پیامی جهانی برای صلح و امنیت نیز داشته باشد که راه حل اختلافات، مذاکره و تکریم است نه منازعه و تحریم.

 
** رویکرد اصولی ما، پایان بخشیدن به توهم ایران هراسی و زمینه سازی برای مشارکت راهبردی با همسایگان است

 
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ملت بزرگ ایران که در سال گذشته با حضور گسترده خود در انتخاباتی آرام و پرشکوه، با روی کار آوردن این دولت، از گفتمان « تدبیر، امید و اعتدال» استقبال کردند، از دولت منتخب خود، در راه سازندگی کشور پشتیبانی و حمایت می کنند؛ در حالی که بعضی از کشورهای پیرامونی ایران، دستخوش جنگ و ناآرامی هستند، ایران سرزمین امنیت، ثبات و آرامش است.

 
روحانی با بیان اینکه سیاست اصولی کشور من، تلاش برای تعامل سازنده با همسایگان بر اساس احترام متقابل، و با تأکید بر منافع مشترک است، افزود: طرح مسئلۀ سلطۀ ایران بر کشورهای مسلمان منطقه، افسانه ای بیش نیست که در قالب پروژه ایران هراسی در سال های اخیر بر آن دمیده می شود.

 
وی ادامه داد: آنها که در این شیپور می دمند، نیاز به جعل دشمنی موهوم دارند تا تنش را تداوم دهند و با تشدید تضادّ و تفرقه، منابع توسعه ملت ها را به انحراف کشند؛ رویکرد اصولی ما پایان بخشیدن به توهم ایران هراسی، و زمینه سازی برای مشارکت راهبردی با همسایگان است.

 
رییس جمهوری گفت: همانطور که در سال گذشته نسبت به توسعه خشونت و افراطی گری هشدار دادم، امسال نیز تأکید می کنم، که اگر رویکرد درست برای مواجهه با این مسئله، اتخاذ نشود، به سمت منطقه ای، ناآرام و پرتلاطم با بازتاب های جهانی، خواهیم رفت.

 
روحانی تاکید کرد: راه حل درستِ برخورد با این مسئله نیز ، نه از بیرون بلکه با محوریت و ابتکار درونی و البته همکاری های بین المللی قابل تصور است.

 
وی خاطرنشان کرد: خدای بزرگ در قران کریم به مؤمنانی که کار شایسته را در برنامه عمل خود قرار می دهند مژده داده است که بر زمین ماندگاری خواهند داشت و بیم و هراس شان به امن و امان بدل خواهد شد. وَلیبدِلنهم من بعد خوفهم أمناً.

 
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری گفت: امیدوارم نسل ما با تلاشی شایسته، زمینی ایمن تر و آبادتر برای نسل فردا به یادگار بگذارد.


 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.