وزیر کشور: قوانین شوراها و شهرداریها باید بازنگری شود/ شوراها نتوانسته اند رسالت خود را انجام دهند

عصر جنوب: وزیر کشور در بیستمین گردهمایی شهرداران کلانشهرها و مراکز استانها گفت: یک هزار شهرداری در کشور وجود دارد که درآمد آنها با هزینه هایشان همخوانی ندارد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این گردهمایی که امروز سوم مهرماه در خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: تراکم نیروی انسانی در شهرداریها بسیار بالا است و رابطه شهرداری ها با دولت باید شفاف تر شود. همچنین جایگاه شوراها باید ارتقا یابد و این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

وی با اشاره به مشکلات شوراهای شهر ادامه داد: شوراها در بسیاری از حوزه ها متاسفانه نتوانستند رسالتی که قانون بر عهده آنها گذاشته، به خوبی انجام دهند و این موجب تیره شدن روابط شهرداریها و شوراها شده اند.

وزیر کشور به تاسیس شهرهای متعدد اشاره کرد و گفت: ایجاد این شهرها یا به دلیل علاقه و میل مردم و یا دلایل سیاسی و غیره صورت گرفته که نه ساختار مناسب و نه درآمد و نه کنترل مناسبی برای آنها داریم.

رحمانی فضلی افزود: یکی از از موضوعات در این زمینه تعیین محدوده شهرها بوده است که در این زمینه شاهد تصرف زمین و تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده ایم. اگر مدیریت واحدی در این زمینه صورت نگیرد تا سال آینده این معضل، زمینهای کشاورزی بسیار زیادی را خواهد بلعید.

وزیر کشور اظهار کرد: در قوانین شوراها و شهرداریها باید بازنگری صورت بگیرد و برای اصلاح قوانین باید از تجربیات استفاده کرد.

رحمانی فضلی در خصوص مدیریت یکپارچه شهری توسط شهرداری ها گفت: با وضعیت فعلی شهرها، مدیریت یکپارچه شهری امکان پذیر نیست چرا که ساختارها در این زمینه باید بازنگری شود و مرز حاکمیت و اجرا نیز از هم تفکیک شود.

وزیر کشور در خصوص خرمشهر اظهار کرد: علاوه بر مصوبه شورای شهر تهران و کمک شهرداری تهران به این شهر باید دستگاهها و نهادهای دیگر که توانایی کمک دارند، وارد عمل شوند.

رحمانی فضلی در خصوص لایروبی اروند اظهار کرد: بحث کارشناسی کار تمام شده اما در خصوص حوزه سیاسی نتوانستیم با عراق به نتیجه برسیم که این موضوع در حال پیگیری است.

وی خرمشهر و آبادان را از دیگر نقاط کشور متمایز دانست و گفت: به دلیل تراکم جمعیت در این شهرها و این که فضا کاملا شهری است، اداره این شهرها یک مدل مربوط به خود را میخواهد که باید به صورت یک کار کارشناسی مدیریت این شهرها تعریف شود.

وزیر کشور ادامه داد: ظرفیتهایی در استان خوزستان وجود دارد که به واسطه این ظرفیتها و پتانسیل موجود، خوزستان می تواند به عنوان معین چند استان باشد. وفاق و وحدت نمایندگان مجلس و مسئولان استان نیز در جهت دلسوزی برای مردم است.

رحمانی فضلی در خصوص اقدامات برای سرمایه گذاری در ترمینال مرزی شلمچه که از سوی شهردار تهران مطرح شد؛ گفت: مقررات اجازه این کار را نمی دهد مگر این که ترمینال در قالب خدمات شهرداری ایجاد شود.

وی خطاب به شهرداران کلانشهرها گفت: هر کدام از کلانشهرها باید ردپایی از خود در خرمشهر بگذارند و متکی به مصوبه شورای شهر تهران و شهرداری تهران نباشند.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.