ورود پساب‌های صنعتی و کشاورزی به کارون موجب تجمع فلزات سنگین در بدن آبزیان شده است

عصر جنوب: روند فعلی کارون به گونه‌ای پیش می‌رود که قدرت تاثیرگذاری خود را بر کاهش دمای جزیره حرارتی ‌شهر از دست داده است و اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد، عواقب ناخوشایندی در اقلیم اهواز اتفاق می‌افتد.

روز چهارشنبه جلسه نشست خبری دبیران کمبته های تخصصی “کنفرانس ملی فرصت ها و پتانسیل های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر” در اداره کل محیط زیست استان خوزستان برگزار شد. در این جلسه از خبرگزاری و روزنامه های مختلف شرکت نمودند.
در این جلسه دبیر کنفرانس(مشاور استاندار) جناب آقای دکتر قمشی تاکید نمودند امیدواریم “کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم میسر” نگرش ما را در بهره‌برداری از رودخانه عوض کند، به ویژه در خوزستان که رودخانه‌ها شاهرگ حیاتی آن به شمار می‌روند و امرار معاش بدون آب در آن امکان‌پذیر نیست. وی تصریح نمودند رودخانه کارون اکنون دچار تنش و بحران کم‌آبی شده است و به نظر من برای خروج آن از وضعیت فعلی باید آب‌هایی که پیش از این منتقل شده را باز گردانیم.
دکتر معبودی عضوء هیات علمی دانشگاه آزاد بیان نمودند آبزیان بخش زیادی از پروتئین مصرفی مردم خوزستان را تامین می‌کند و ورود پساب‌های صنعتی و کشاورزی به رودخانه کارون موجب تجمع فلزات سنگین مانند سرب و جیوه در بدن آبزیان شده است، این امر در طولانی مدت بیماری‌های فراوانی را در منطقه ایجاد می‌کند.
دکتر تکدستان عضوء هیات علمی دانشکده بهدات دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کردند بیشترین آب رودخانه‌های خوزستان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی موجب آلودگی آب و خاک شده که این امر نیازمند توجه و نظارت بیشتر سازمان جهاد کشاورزی و آموزش کشاورزان در مصرف سموم و کودهای شیمیایی است.
در بخش اقلیم شناسی، دکتر بافقی زاده متخصص اقلیم شتاسی و عضوء هیات علمی پیام نور با تاکید بر اعمال مدیریت صحیح در حفاظت از کارون بیان نمودند: ‌با توجه به افزایش دمای شهر اهواز با پیرامون، وجود رودخانه در تعدیل دما خیلی تاثیرگذار است. روند فعلی کارون به گونه‌ای پیش می‌رود که قدرت تاثیرگذاری خود را بر کاهش دمای جزیره حرارتی ‌شهر از دست داده است و اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد، عواقب ناخوشایندی در اقلیم اهواز اتفاق می‌افتد.
کنفرانس ملی فرصت ها و پتانسیل های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر از تاریخ ۶ لغایت ۸ اسفند ماه ۱۳۹۳ در اهواز با هدف بررسی پتانسیل ها و چالش های ردخانه کارون با مشارکت دانشگاه های استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و سازملن میراث فرهنگی و گردشگری کشور(پژوهشکده گردشگری) به دبیری دکتر قمشی (مشاور استاندار) و دکتر حسونی زاده (دبیر علمی کنفرانس) برگزار می گردد. جهت ارسال مقاله و اطلاعات بیشتر به وب سایت کنفرانس به آدرس اینترنتی www.karoon1393.ir مراجعه فرمایید

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.