پیش بازی لیورپول -منچستر یونایتد؛ خاص ترین‌ داربی چندسال اخیر انگلیس

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir نبرد جذاب و‌دیدنی کلوپ – سولسشر برای باز پس گیری یا تثبیت صدر نشینی.

گگن‌پرسینگ‌، تدارک و سازماندهی کلوپ در طراحی حملات سریعِ ویرانگر خطوط جلویی اش، یا تراکم و فشردگی دفاعی منچستر یونایتد و سازماندهی ضدحملات ویران کننده سولسشر در زمانی که خط دفاعی لیورپول استحکام چندانی ندارد.

یکشنبه ۲۸ دی ماه ۹۹ از ساعت ۲۰ به وقت ایران به تماشای داربی جذاب و تماشایی انگلستان خواهیم نشست تا به جواب های پرسش های فوق دست پیدا کنیم.

کلوپ برای اجرا و پپاده سازی گکن پرس معروفش محکوم‌ به استفاده از مدل پایه ۳-۳-۴ است تا با بکارگیری فرمینو، مانه و صلاح در خط حمله و‌ پشتیبانی خط میانی متشکل از واینالدوم که متمایل به منطقه چپ خط میانی بازی می کند و کاپیتان هندرسون هم با متمایل شدن به سمت راست و اضافه شدن های دائمی دو فولبک فعال سمت چپ و راست مرسی ساید نشینان یعنی (روبرتسون ازچپ و آرنولد از راست) و قرار گرفتن تیاگو‌ آلکانتارا در مرکز زمین که نقش محوری در اتصال تمامی خطوط تیمی لیورپول ایفا می کند، منچستر یونایتد را در یک سوم دفاعی اش خفه کنند و با فشار سنگینی که بر روی بازیکنان ضعیف در امر بازیسازی انجام‌ می دهند، بتوانند به بازپس گیری سریع توپ دست یابند تا هم از ضدحملات خطرناک من یونایتد جلوگیری کنند و هم حملات سریع خود را که با کمترین لمس توپ به نزدیک ترین بازیکن خودی در محوطه جریمه حریف توام‌ شود و بدینگونه به گل برسند.
سولسشر برای کم کردن قدرت تهاجمی کلوپ باید دو کار را در دستور برنامه های تیم اش قراردهد.
۱- فولبک های لیورپول را ببندد و بنوعی خنثی کند، کاری که سیمیونه درفصل گذشته لیگ قهرمانان برابر کلوپ بخوبی انجام داد و جواب گرفت.
۲- تخریب شکل گیری دو مثلث بسیار خطرناک لیورپول درکناره های راست و چپ یک سوم دفاعی اش.
این دو‌مثلث به ترتیب درسمت چپ از روبرتسون- واینالدوم و مانه شکل می گیرد و مثلث دیگری در سمت راست از بازیکنانی چون آرنولد-هندرسون و صلاح تشکیل می شود، در این میان فرمینو این دو مثلث را به همدیگر متصل می کند و بدین ترتیب، مانه یا صلاح و‌ گاها هر دو بازیکن به شکافی که با عقب کشیدن فرمینو در عمق خط دفاع منچستر بوجود می آورد، نهایت استفاده را می برند.
شاید لیورپول که در سه بازی اخیرش در لیگ برتر نتوانسته پیروز از زمین خارج شود و صدر جدول را به من یونایتد واگذار کند؛ باعث شود که آنها انگیزه های فراوانی برای بازپس گیری مجدد صدر جدول داشته باشند. تیمی که از روزهای خوب و خوش گذشته اش فاصله گرفته، اما آنها تا کنون در آنفیلد به هیچ تیمی درلیگ برتر نباخته اند.
قابل ذکر است که آخرین شکست لیورپول در آنفیلد در لیگ برتر به آوریل ۲۰۱۷ بر می گردد. شاگردان کلوپ برای بازگشت به صدرجدول، مقابل منچستر صدرنشین محکوم به پیروزی اند.
همین امر برای شاگردان کلوپ مانند شمشیر دولبه است، هم می تواند باعث برانگیختگی بازیکنان شود و هم می تواند فشار روانی مضاعفی بر آنها تحمیل کند.

درآن سوی میدان شاگردان سولسشر قرار دارند که از مدل انعطاف پذیر ۱-۳-۲-۴( در بازه هایی از زمان بازی، بصورت ۲-۲-۲-۴ نیز در میآید) استفاده می کند. نتایج سینوسی وار و نوساناتی که در برخی بازی های آنها دیده می شود، بسیاری ازکارشناسان را نسبت به کسب عنوان‌ قهرمانی آنها دچار شک و تردید کرده است.البته آنها در فصل جاری در بازی های خارج از خانه عملکرد فوق العاده ای از خود بجای گذاشته اند.
پیروزی و حتی تساوی در بازی امشب، می تواند تاحدودی اعتماد بنفس و باورهای از دست رفته آنها را برای کسب عنوان قهرمانیِ پسا فرگوسن، امیدوار نگه دارد.کاری بسیار سخت ودشوار است،اما غیر ممکن نیست.
سولسشر در فاز انتقال از دفاع به حمله به سرعت راشفورد و مارسیال و پاس های برونو فرناندز و اضافه شدن های پل پوگبا که یکی از بهترین هافبک های باکس تو باکس جهان فوتبال است، چشم دوخته است.
سمت چپ منچستر نسبت به سمت راست آنها در فاز تهاجمی بهتر عمل می کند و درکارهای دفاعی ضعیف تر. ضعف یونایتد در منطقه راست خط دفاعی را باید در استفاده حریفان از نیم فضا جستجو‌کرد، جایی که ون بیساکا و‌ لیندلوف وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند و توپ ها از همانجا به تیر دورتر(دوم) جایی که شاو آگاهی فضایی درستی ندارد، ارسال می شود‌ و همین مساله سبب شده که یونایتد از چنین برنامه هایی ضربات زیادی را متحمل شود.
هرچه شاو یا تیس در فاز حمله خوب کار می کنند، ون بیساکا در سمت راست خوب جواب نداده ،هر چند قطع توپ های ون بیساکا بهتر از بازیکنان ذکر شده است، اما این قطع توپ ها بیشتر راهی اوت می شوند تا با بازگیری آنها حمله جدیدی تدارک دیده شود.
جنگ میانه زمین در چنین دیدارهایی برای برنده شدن کلیدی و تعیین کننده است. سولسشر برای از کار انداختن تیاگو حتما باید برنامه ای داشته باشد. مک تومنی در بهترین شرایط این فصل خود قرار دارد و فرد مکمل خوبی برای اوست.
شیاطین سرخ در ۴ دیدار از ۵ دیدار گذشته خود در آنفیلد نتوانسته اند دروازه آلیسون بکر را باز کنند، آیا در بازی امشب شاگردان اوله در غیاب فن دایک و جوگومز دو ستون خط دفاعی کلوپ، این طلسم‌ را می شکنند؟ خواهیم دید.
این دیدار می تواند حاوی نکات فراوان آموزشی و بار فنی بسیاری باشد.
امین یزدانی

مطالب پیشنهادی