هفته هفتم لیگ برتر فوتبال؛

داربی خوزستان را شیران زاگرس بردند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: امین یزدانی، کارشناس فوتبال

داربی خوزستان درحالی بین دوتیم نفت مسجد سلیمان و‌فولاد خوزستان برگزار شد که نفت برای فرار از انتهای جدول می جنگید و فولاد برای رسیدن به صدرجدول گام‌ به زمین نهاده بود.
شرایط زمین و بارندگی نیز برکیفیت بازی تاثیرگذاشته بود.

این دیدار بیشتر در میانه زمین و کناره های آن درجریان بود،دیداری فیزیکی، درگیرانه و تخریبی که هر دو تیم چشم به شروع مجددها و استفاده اشتباهات خطوط دفاعی همدیگر داشتند تا ازاین طریق به گل برسند.
داربی خوزستان یک بازی پایاپایی بود که در نهایت این شاگردان مجتبی حسینی بودند که از طریق نیما انتظاری روی یک شوت هدفدار سه امتیاز حیاتی این دیدار را از آن خود کردند.

نکونام در این بازی اولین بار با مدل ۲-۴-۴ وارد بازی شده بود، بکارگیری همزمان از شروین بزرگ و لوسیانو پریرا که ویژگی ها و خصوصیاتی شبیه به هم دارند برنامه درستی نبود، زیرا اساسا زمانی که یک مربی از دو مهاجم استفاده می کند باید آنها ویژگی های متفاوتی باهم داشته باشند. یکی مهاجم نوک هدف و تمام کننده ای عالی و دیگری مهاجم سایه که می بایست از ویژگی هایی چون سرعت، تحرک ،جابجایی، فضا سازی، دریبلینگ و حرکت دائمی درفضاهای بین مدافعین میانی و کناری و ایجاد عمق برای نوک هدف برخوردار باشد، حال آنکه ویژگی های فنی و فردی شروین بزرگ و شیمبا بسیار شبیه بهم هستند و هر دو بازیکن کارایی یک مهاجم گلزن و تاپ را در این دیدار نداشتند.
دو هافبک میانی فولاد یعنی آبشک و میری هم تقریبا مانند دو مهاجم فولاد، ویژگی هایی شبیه بهمدیگر دارند. ویژگی ها و شکل بازیِ این دو بازیکن شمالی فولاد را باید در بازی فیزیکی، درگیرانه، تخریبی ،دوندگی فراوان و گاها با شوتزنی میری همراه می شود که در چند بازی اخیر از شوتزنی او نه خبری بود و نه اثری. نه آبشک و‌ نه میری هیچکدام هافبک طراح و باریساز نیستند، تنها هافبک طراح فولاد پاتوسی است که کمتر به بازی گرفته می شود و عدم بکار گیری اش بر ما نامعلوم است و دراین مورد، کادرفنی فولاد بهتر می داند، بازیکنی که هزینه سنگینی بر فولاد تحمیل کرده است تا کمک حال آن شود‌.
هم میری و هم آبشک، خصوصیاتی که در پاتوسی کاملا وجود دارد را مطلقا ندارند. هنگامی که یک مربی دو هافبک میانی پست ۶ و حتی اگر دومی نیز نقش پست ۸ را ایفا کند را در ترکیب قرار دهد، منطق فوتبال ایجاب میکند که باید حملات از کانال های کناری یا بنوعی از کناره ها سازماندهی و طراحی شوند، اما حسینی بخوبی کانال های کناری را بر روی شاگردان نکونام بسته بود و بدین ترتیب کمترین فرصت را از این طریق به تیم نکونام نداد.

مقتدایی و تهیدست دو مدافع کناری نفت مسجدسلیمان که با پوشش عالی نائچ پور و نوروزی دو‌مدافع میانی نفت همراه میشد، بخوبی راه را بر روی حردانی و حیدریه دو فولبک فولاد بسته بودند تا شروین بزرگ و لوسیانو کمترین موقعیت را از کناره ها داشته باشند‌.
از طرفی آبشک و میری توانایی طراحی و بازیسازی از عمق را ندارند و اگر هم درصدد چنین کاری بودند، نبردها را در مقابل بازیکنان‌ خط میانی نفت مسجدسلیمان باختند تا عملا فولاد تنها ازطریق دو شروع مجدد بتواند دروازه نفت مسجدسلیمان را تهدید کند.
با ورود پاتوسی، فولاد توانست تا حدودی نبض بازی را در دست بگیرد، اما ورود این بازیکن و انصاری در دقایق واپسین، برای شکستن خطوط دفاعی نفت کافی نبود تا نهایتا نیما انتظاری، به انتظارات هواداران نفت شهر اولین ها پایان داد تا شیران زاگرس دومین برد خود را در خانه جشن بگیرند و خود را چندین پله درجدول بالا بکشند.

نکونام و‌ دستیارانش نه آنالیز خوبی از نفت مسجدسلیمان و نه بازیخوانی خوبی حین بازی از تفکرات و اندیشه های تاکتیکی مجتبی حسینی نداشتند و دلیل آن، یک نواخت بازی کردن فولاد طی نود دقیقه بازی بود.

اساسا درفوتبال کشورمان اصل را بر این می گیرند که تیم ها تا هفته هفتم و هشتم، شکل واقعی خود را می گیرند،اما فولاد هنوز نتوانسته شکل واقعی خودش را در زمین پیدا کند.
تغییرات پی درپی درترکیب، نشاندهنده این مساله است، همین موارد باعث می شود که هواداران و علاقه مندان این تیم و خوزستانی های فوتبال شناس را نگران آینده فولاد کند زیرا قرار است در پلی آف لیگ قهرمانان آسیا بازی کرده تا از مشروعیت و‌ حیثیت فوتبال خوزستان و کشور دفاع کند.

مطالب پیشنهادی