جمعیت ایران ۵۰۰ هزار نفر بیشتر شد

عصر جنوب: مدیرکل دفتر آمار، جمعیت و اطلاعات مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: ۵۳۶ هزار و ۳۶۸ نفر در شش ماه نخست سال جاری به جمعیت کشور افزوده شدند.
«علی اکبر محزون» روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: رشد جمعیت در کشور حدود ۱.۳ درصد است و سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

وی با بیان اینکه تا پایان خرداد امسال شمار جمعیت کشور ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود، ادامه داد: می توان تخمین زد که اکنون این تعداد از مرز ۷۸ میلیون نفر گذشته است.

این مقام مسوول در سازمان ثبت احوال تصریح کرد: اکنون جایگاه ایران در جهان از لحاظ جمعیت رتبه هجدهم و در آسیا رتبه دهم است.

محزون با بیان اینکه نرخ رشد باروری در سال ۹۱ معادل ۲.۲ درصد، سال ۹۲ معادل ۲.۳ درصد و در سه ماه نخست امسال ۴.۸ درصد افزایش داشته، ادامه داد: اما برای رسیدن به تعادل جمعیت این نرخ رشد باروری نیز مناسب نیست و باید راهبردهای اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه پیشتر باروری در روستاها بیشتر از شهرها بود، افزود: اکنون فرآیند معکوس شده و جوانان روستایی به شهرها مهاجرت کرده و سالمندان در روستا می مانند، از این رو تعادل ساختار جمعیتی روستاها به هم خورده و باعث کاهش باروری در روستاها و در شهرهاست که سبک زندگی و شهرنشینی و مدل زندگی و الگو در آن موثر است.

محزون تاکید کرد: باید در سیاست های جمعیتی تجدیدنظر و برای برنامه ریزی و اجرا ابتدا تجربه موفق و ناموفق کشورهای دیگر تحلیل شود و نگرش ها و دیدگاه های ارزشی خانواده ها تغییر یابد.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.