رودخانه های خوزستان در مسیر مرگ تدریجی قرار دارند

عصر جنوب: مشاور استاندار در امور منابع آب و صیانت از رودخانه ها گفت: رودخانه های خوزستان با مدیریت های نادرست در مسیر یک مرگ تدریجی قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قمیشی پیش از ظهر چهارشنبه در کنفرانس بررسی پتانسیل های رودخانه کارون عنوان کرد: کارون، کرخه، دز و دیگر رودخانه های استان نقش شاهرگ های حیاتی را در زندگی مردم این استان ایفا می کنند و زندگی مردم استان به وجود جریان دائمی آنها بستگی دارد.

 

قمیشی افزود: بهره برداری های نادرست و غیر علمی در دهه های اخیر، باعث از بین رفتن تالابهای بین المللی ما در جنوب خوزستان و از بین رفتن کشاورزی و افزایش آلایندگی ها در آبهای شیرین شد.

 

مشاور استاندار در ادامه با اشاره به توسعه نادرست کشاورزی و صنعت در بخش های بالا دست این رودخانه ها گفت: در برخی شهرها، کشاورزی در محصولات پر مصرف توسعه پیدا کرد که با توجه به وضعیت نامطلوب آب در کشور، این کشاورزی به هیچ وجه ضرورت ندارد و بر مشکلات آب می افزاید. به طور مثال کاشت محصول پر مصرف برنج به صورت غرق آبی در شهرهای مرکزی ضررهای بسیار زیادی را بر آب های سطحی کشور وارد کرد.

 

قمیشی تصریج کرد: با بالا بردن راندمان های آبیاری در بخش کشاورزی می توان بخشی از مشکلات را حل کرد زیرا با این راندمان آبیاری در کشور، احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان خوزستان چیزی جز افزودن بر مشکلات فعلی نخواهد داشت.

 

مشاور استاندار در تامین منابع آب و صیانت از رودخانه ها عنوان کرد: باید قبل از احیای این اراضی، چاره اندیشید که راندمان آبیاری در کشور به سطح استاندارد موجود در کل دنیا برسد. کشور ما از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در این بخش ضعیف تر کار کرده است.

 

قمیشی عنوان کرد: رودخانه کارون در مسیر انتهایی خود دارای کیفیت بسیار پائینی است که این یک معضل بزرگ در تامین آب شرب مناطق پائین دست رودخانه کارون است.

 

وی تاکید کرد: خشک شدن زاینده رود در اثر بهره وری های غیر منطقی و غیر علمی کشاورزان از آب شرب بود که این مدیریت نادرست در تمام نقاط کشور موجود است. باید برخوردی منطقی تر با آب های سطحی داشت تا در آینده با بحران های شدیدتری روبروی نشویم.

مشاور استاندار اظهار کرد: رودخانه کارون نه تنها از لحاظ تامین آب شرب برای ما اهمیت دارد بلکه از جهت گردشگری و حفظ محیط زیست برای مسئولان و مردم خوزستان اهمیت بالایی دارد. در مسیر کارون جاذبه های تاریخی زیادی وجود دارد که به علت نبود هیچ گونه زیباسازی مدرن نمی توان از این جاذبه های تاریخی بهره خوبی را کسب کرد.

 

وی با تاکید بر علمی نگاه کردن به مسئله آب های سطحی  وسدسازی های گسترده سال های اخیر اظهار کرد: بعد از سد سازی ها در مسیر کارون از بروز سیلاب های که در گذشته شهر را به طور کامل مختل می کرد جلوگیری شد ولی این سد سازی ها  مشکلاتی چون تشکیل جزایری در مسیر جریان این رود ایجاد کرد.

 

قمیشی در پایان بیان کرد: مشکلات آبی موجود آیندگان را به چالش کمبود آب مواجه می کندو نسل های بعدی ما با کمبود شدید آب  وبحران های محیط زیستی فراوانی روبرو می شوند.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.