حاشیه سازی های از پیش تعیین شده برای سفر نیویورک رئیس جمهور

عصر جنوب: کمیته صیانت از منافع ایران جمعی است که تخصص ویژه ای در ایجاد حواشی سیاسی دارند.

سید صادق روحانی: در سال های اخیر اقدامات خودسرانه و تندروانه در صحنه سیاسی کشور کم نبوده است. از آشوب و اغتشاش در سخنرانی سید حسن خمینی بگیرید، تا پرتاب لنگه کفش به رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه. معمولا هم عنوان می شد که این اقدام از جانب گروه های خودسر انجام می شد. اما رفته رفته این گروه های خودسر متشکل تر شدند و بر خود نام کمیته صیانت از منافع ایران نهادند. اما در میان مردم بیشتر به نام دلواپسان شناخته می شوند و این هم به خاطر یکی از همایش های آنان در سال گذشته بود که عنوانش « دلواپسیم» بود.
سال گذشته وقتی رئیس جمهور تازه به مسند نشسته ایران به نیویورک می رود و تلفنی با رئیس جمهور آمریکا صحبت می کند، وقتی از سفر باز می گردد، در فرودگاه با این جماعت روبرو می شود که این اقدام رئیس جمهور را نابجا می خواندند. اما امسال به نظر می رسد که منتظر اتفاق خاصی نمانده اند و از پیش از عزیمت روحانی به نیویورک حاشیه سازی های سفر را آغاز کرده اند.
این جماعت دلواپس ، در آستانه سفر رئیس جمهور همایش راه و چاه را برگزار کردند تا به زعم خود راه و چاه سیاست خارجی را به رئیس جمهور یاداوری کنند. البته باید گفت که این اولین بار در تمام دوران پس از انقلاب است که کسی اجازه چنین کاری را به خود می دهد. این کمیته مورد حمایت برخی از چهره های تندروی مجلس نیز هست و افرادی نظیر رسایی، کوچک زاده و… که پای ثابت همه برنامه های این افراد است.
حاشیه ای که این بار این جماعت به راه انداخته اند درباره دیدار روسای جمهور ایران و آمریکاست. درحالی که رئیس جمهور اعلام کرده است برنامه ای برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا ندارد ، دلواپس ها روحانی را به انواع اقدام ها درصورت روی دادن چنین اتفاقی تهدید کرده اند. این درحالی است که رئیس جمهور ضمن اعلام اینکه برنامه ای برای دیدار ندارد اعلام کرده است که هر اقدامی که در سیاست خارجی کشورمان بیفتد با هماهنگی مقام معظم رهبری رخ خواهد داد.
همانطور که پیشتر گفته شد، اقدامات کمیته صیانت از منافع ایران با حمایت برخی چهره های تندرو مجلس روبرو می شود. حمید رسایی، چهره شاخص جبهه پایداری در یادداشتی که در سایت رجانیوز نوشته از رئیس جمهور خواسته تا مواضع خود را در قبال آمریکایی‌ها اصلاح کند. وی که از مخالفان تماس تفلنی روحانی و اوباما بود، نسبت به اینکه روحانی اوباما را مودب و باهوش خوانده نیز اعتراض کرده و از او خواسته بود تا این جمله غیرواقعی خود درباره اوباما را اصلاح کند.
علیرضا زاکانی دیگر نماینده مجلس نیز که تماس تلفنی سال گذشته روحانی و اوباما را تحقیر رئیس جمهور، ملت و کشور دانسته بود در نطق میان دستور خود در مجلس، یک روز پیش از سفر روحانی به نیویورک گفت: «ما ضمن هشدار به رعایت مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی، مجدانه از ریاست جمهوری خواستاریم احساسات شخصی خود را دخیل در مراودات دستگاه دیپلماسی کشور به نمایندگی از مردم رشید و انقلابی کشورمان ننمایند.»
او در پایان نطق خود تصریح کرد: «در پایان به صراحت بیان می‌داریم که مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی با هر کژی مخالف مصالح انقلاب اسلامی برخورد خواهد کرد و از ظرفیت‌های قانونی خود در این راستا بهره خواهد برد».
به نظر می رسد گروهی که تمام تلاش خود را برای حاشیه سازی برای دولت یازدهم به کار بسته است این بار منتظر هیچ اتفاقی نشده و می خواهد نظر خود را بر رئیس جمهور قانونی این کشور تحمیل کند.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.