نداشتن برگه سبز، دو راننده ایرانی را در خاک ترکیه به دردسر بزرگی انداخت

عصر جنوب: داشتن برگه سبز، دو راننده ایرانی را در خاک ترکیه به دردسر بزرگی انداخت و حالا باید دیه ای بالای یک میلیارد تومان پرداخت کنند.

به گزارش انتخاب خبر، در میان پرونده هایی زیادی که در طول سال روی میز کار ستاد دیه کشور قرار می گیرد گاهی اوقات پرونده های یپیچیده ای نیز به چشم می خورد که رسیدگی به آن کار بسیار دشواری است. درست مثل پرونده ۲ راننده اتوبوسی که به خاطر عدم اخذ برگه سبز وقتی در خاک کشور ترکیه تصادف مرگباری کردند زندگی شان زیر و رو شد و حالا سالهاست علاوه بر حبس باید دیه ای چند صد میلیونی را پرداخت کنند. اما اینکه ماجرای حادثه ای که برای این دو راننده اتوبوس چه رخداد و همچنین موضوع برگ سبز و عواقب نداشتن آن چیست باعث شد تا به سراغ عباس کشانی رئیس امور شهرستان های ستاد دیه کشور برویم.

عباس کشانی، رئیس امور شهرستان های ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه مطابق قانون برخی رانندگان با وجود داشتن بیمه نامه و گواهینامه در برخی تصادفات، راهی زندان شده اند و حالا کسی پیگیر آزادی آنها نیست، به خبرنگار انتخاب خبر می گوید: در همین ماه جاری بود که پرونده راننده‌ای ۴۲ ساله ای که به خاطر واژگون شدن اتوبوسش در خاک ترکیه به زندان افتاده بود به دستمان رسید.

ماجرای این پرونده از این قرار بود که یک اتوبوس ایرانی ساعت یک بامداد ۲۸ تیر ماه سال ۹۱ با ۵۴ سرنشین به دلیل خوب آلودگی راننده در منطقه بلتیس وان ارجییس (نزدیکی دریاچه وان ترکیه) واژگون شد. در این حادثه یک مرد فوت و ۴ نفر دیگر از مسافران نیز دچار مصدومیت شدند. پس از شکایت کردن خانواده متوفی و همچنین افراد مصدوم حادثه، راننده با توجه به اینکه دارای بیمه شخص ثالث نیز بود در ترکیه، دادگاهی شد. طبق نظر قاضی دادگاه به دلیل اینکه برگه سبز اخذ نکرده بود روانه زندان شد. پس از گذشت دوران و اتمام دوران حبس در این کشور وقتی راننده ۴۲ ساله دوباره وارد ایران شده با دیگر با شکایت خانواده ها به زندان افتاد.

دادگاه، وی را به پرداخت ۲۴۰ میلیون تومان دیه محکوم کرد. اما متآسفانه راننده میانسال که مدت هاست از بیماری رنج می برد و در هفته ۳ بار دیالیز می شود تا به امروز توانسته تنها ۱۰ میلیون تومان از کل مبلغ را پرداخت کند و هم اکنون بابت عدم توانایی در پرداخت ۲۳۰ میلیون تومان، در یکی از زندانهای استان اردبیل به سر می‌برد.

وی در ادامه می گوید: شاید در وهله اول همه فکر کنند دراین حادثه، بیمه طرف قرارداد با راننده اتوبوس باید تمام خسارت ها و دیه افراد فوتی را پرداخت کند اما ماده ای در این میان وجود دارد که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد.

به گزارش انتخاب خبر، طبق ماده ۹ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی، دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که تصریح دارد «پوشش‌های بیمه موضوع این قانون، محدود به قلمرو خاک ایران و جمهوری اسلامی ایران می‌باشد مگر آن‌که در بیمه‌نامه به نحو دیگری توافق شده باشد». و باید توجه داشت رانندگان ترانزیت باید درخاک کشور دیگر برگه سبز تهیه نمایند. برگ سبز یا همان برگه مخصوصی است که رانندگان ترانزیت موظف هستند در بدو ورود به خاک کشور ثالث نسبت به تهیه آن اقدام کنند تا در زمان وقوع حادثه بیمه طرف قرارداد وارد عمل شوند که متأسفانه عده ای بنا به دلایل واهی نسبت به تهیه آن اقدامی نمی‌کنند، و در پرونده هایی اینچنینی راننده را به دردسر بزرگی انداخته است.

کشانی می گوید: شاید باورش سخت باشد که در پرونده دیگری که ستاد دیه در حال پیگیری آن است راننده ۳۵ ساله ای به خاطر نداشتن همین برگه سبز با مبلغ بدهی یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومانی روبرو شده است.

وی درباره این پرونده می گوید: ماجرای راننده ۳۲ ساله که اهل یکی از روستاهای اردبیل است بر می گردد به مرداد ماه سال ۸۹ که وی نیز به دلیل خواب آلودگی و رانندگی طولانی در منطقه دیار بکر ترکیه دچار حادثه شد و ماجرای مرگباری برای ۵۴ سرنشین خودرواش به وجود آمد. در این حادثه ۴ مرد و یک زن جانشان را از دست دادند و مابقی سرنشینان راهی بیمارستان شدند.

کشانی در ادامه اضافه می کند: پس از وقوع حادثه، افراد حادثه دیده و خانواده متوفیان از طریق یک وکیل در کشور ترکیه پرونده را پیگیری کرده و همزمان با مداوای افراد آسیب دیده، راننده ۳۵ ساله مذکور را از سال ۸۹ تا ۹۱ در ترکیه راهی زندان می‌کنند. راننده جوان پس از پایان محکومیت تعیین شده در دادگاه آن کشور به ایران باز می گردد اما در هنگام بازگشت به ایران نیز بلافاصله با شکایت از سوی وکیل مشترک مسافران اتوبوس در ایران نیز محکوم شده و به زندان می افتد.

عباس کشانی، مدیر امور استانهای ستاد دیه کشور در ادامه می گوید: ۴ نفر از مسافران این راننده با مشاهده وضعیت معیشتی راننده جوان از دریافت مبلغ دیه گذشت کردند، اما در حال حاضر میزان بدهی سرنشینان فوتی و جرحی این راننده اتوبوس مبلغ سنگین ۱۴٫۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریالی است که با توجه به عدم پوشش بین‌المللی، بیمه‌نامه‌ای که وی با آن قرارداد داشته وی نیز بایستی طبق حکم صریح قانون، کل مبلغ محکوم شده را شخصا پرداخت نماید؛ این درحالی است که طبق حکم صریح ماده ۹ قانون بیمه اجباری، شخص ثالث از پرداخت خسارت در خارج از مرزهای کشور امتناع کرده است.

به گزارش انتخاب خبر، کشانی با اشاره به اینکه بیشتر پرونده هایی که به دست ستاد دیه می رسد مربوط به محکومیت‌های حبس ناشی از تصادفات است می گوید: این محکومیت ها بیش از آنکه ارتباطی به وضعیت اقتصادی ما داشته باشد به فرهنگ نادرست ما نسبت به مقوله‌هایی چون بیمه نامه بازمی‌گردد. چنانچه در نمونه‌های مطرح شده که تنها مشتی از چند خروار هستند به صراحت دیده شد که عدم دریافت برگه سبز را همین رانندگان، اعتماد بر مهارت رانندگی خود و گرانی مبلغ این دیه‌ها عنوان کردند که اگر دید جامع‌تری نسبت به این موضوع داشتند و فرهنگ دیگری در قواعد رانندگی آنها حاکم بود هرگز پرداخت مبلغی ناچیز در قیاس با این محکومیت های نقدی، هزینه اضافی یا گران تصور نمی‌شد.

او ادامه می دهد: برخلاف کشورمان در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، دیگر اهمیت بیمه کاملا برای هر فرد با هر طبقه اجتماعی روشن و مبین است. کسی در کشورهای اروپایی جرأت ندارد بیمه نامه نداشته باشد. افراد با صرف هزینه‌ای هرچند بالا، این اطمینان و آرامش را برای خود به وجود می‌آورند که در هر مشکلی و در هر نقطه‌ای از جهان که باشند بیمه‌گر آنها پشتیبان و حامی آنها است.

طبق گزارش خود بیمه مرکزی از ۲۶ میلیون وسیله نقلیه موتوری زمینی ۶ میلیون فاقد بیمه‌نامه هستند و از این میان ۵ میلیون آن را موتورسوارانی تشکیل می‌دهند که سوار بر ارابه‌های مرگ، هر آن در معرض تهدیدات مختلفی هستند.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.