کمک ۵ میلیاردی شهرداری تهران به خرمشهر/ اظهارات موافقین و مخالفین طرح

عصر جنوب: در نود و ششمین جلسه شهر تهران لایحه دو فوریتی مجوز به شهرداری تهران جهت کمک بلاعوض به شهر حماسی خرمشهر به تصویب رسید.

به گزارش فارس قالیباف در ادامه در دفاع از لایحه گفت: من به عنوان شهردار تهران جزو کسانی هستم که معمولا با لایحه دو فوریتی مخالف هستم. چرا که معتقدم باید فرصتی برای کار کارشناسی وجود داشته باشد. اما این موضوع نیازبه کار کارشناسی ندارد و رقم آن هم زیاد نیست و چون مقارن ایام دفاع مقدس است بر فوریت آن تاکید داریم. از این باب از اعضای شورا می‌خواهم به دو فوریت آن رای دهند.

شهردار تهران یادآور شد: من چه به عنوان یک ایرانی و چه به عنوان یک رزمنده وقتی بعد از سی سال وارد خرمشهر می‌شوم جز خجالت چیزی برایم باقی نمی‌ماند. ما در شورای سوم تصمیم گرفتیم پول بنر را در سالروز آزادسازی خرمشهر در این شهر هزینه کنیم. آن زمان ما به اندازه کارهای تبلیغاتی پول را ذخیره کردیم و به مدارس خرمشهر برای ساخت آبسردکن ها کمک کردیم. در گذشته نه چندان دور زمانی که خرمشهر از لحاظ اقتصادی برخوردار بود معین شهر تهران بود. قبل از انقلاب آن زمان مدیریت شهری خرمشهر به شهرداری تهران کمک می‌کرد و حق است امروز که مردم خرمشهر در این مشکلات هستند ما هم بخشی از مشکلات آنها را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مسافران راهیان نور از تهران و استان تهران به خرمشهر سفر می‌کنند؛ بیان داشت: من به دوستانمان در راهیان نور ابلاغ کرده‌ام که برای تهیه غذا و هزینه‌هایی که در خرمشهر انجام می‌دهید خرید را از این شهر انجام دهند که برای این شهر رونق اقتصادی ایجاد شود. البته ما در کمک به حوزه رفت و روب در ایام راهیان نور در حوزه شلمچه کمک می‌کنیم اما این کمک‌ها قابل توجه نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه با اشاره به اینکه در شورای عالی استانها برای کمک به شهرهای دیگر در زمان بروز حوادث غیرمترقبه مصوبه‌ای پیش بینی شده، گفت:‌ این مصوبه برای قانونی شدن کمک به این گونه مناطق به تصویب رسید.

احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر به عنوان یکی از مخالفان این طرح، گفت: من از خرمشهر خاطرات زیادی دارم اما معتقدم راه کمک به خرمشهر این نیست. در مراسم تحلیف ما قسم خوردیم قانون را در مصوبات رعایت کنیم. استنادی که به بند ۱۰ ماده ۵۵ شده است در ارتباط  با دادن و گرفتن اعانات است. این قانون در حوزه تهران است.

وی افزود: ماده ۷۳ قانون شهرداری تاکید دارد تمامی درآمدهای هر شهرداری منحصرا باید در همان شهر مصرف شود و ما نمی‌توانیم از درآمدهای شهر تهران به شهرهای دیگر کمک کنیم.

حکیمی پور پیشنهاد کرد دو فوریت این لایحه حذف شده و برای پیدا کردن راه بهتر برای کمک به خرمشهر کار کارشناسی انجام شود.

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر از موافقان این طرح بود که ضرورت دو فوریت را مناسبت هفته دفاع مقدس عنوان کرد و گفت:‌ خرمشهر متعلق به همه ایران و نمادی از مقاومت ایستادگی، ایثار و فداکاری است. همه می‌دانند که بخش قابل توجهی از نمادهای دفاع مقدس در این شهر تجلی پیدا می‌کند.

حبیب کاشانی نیز با اشاره به اینکه تبرک جلسه امروز این لایحه است؛ یادآور شد: این کار بسیار متبرک است اما من از دوستان می خواهم از احساسات خارج شویم و منطقی فکر کنیم. هیچ کس مخالف کمک به خرمشهر نیست اما همانطور که آقای حکیمی پور می‌گویند این کار قانونی نیست. ما با این پول باید برای خرمشهر فرهنگ سازی کنیم. می‌توانیم همان کاری را در خرمشهر انجام دهیم که در بم انجام شد و ماندگار شد.

اقبال شاکری نیز خاطره‌ای از زمان هشت سال دفاع مقدس را بیان کرد و گفت:‌ در یکی از شبهایی که از عملیات به پشت جبهه آمدیم؛ تانک‌های غنیمتی را در اهواز جمع کردیم. من انواع تانک‌ها را شمردم و هفتاد نوع تانک یکجا جمع شده بود که از کشورهای مختلف به صدام ملعون داده شده بود.

شاکری تصریح کرد: خرمشهر نماد تمام کشور است. ما وقتی به خرمشهر توجه می‌کنیم انگار به تمام کشور توجه کرده‌ایم. شایسته نیست مردم این شهر را در محرومیت ببینیم. من موافقم کارهایی که در این شهر انجام می شود به کلان شهرها واگذار شود و ما بتوانیم به نام تهران کاری در این شهر انجام دهیم.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اعلام موافقت کمیسیون برنامه و بودجه با این لایحه توضیح داد: اگر دوستان موافق این کمک هستند باید بدانند این کار منع قانونی ندارد. کمیسیون برنامه و بودجه موافق این لایحه است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به کمک‌هایی که پیش از این به مدیریت شهری تهران به شهرهای تبریز، بوشهر و بم انجام داده، گفت: اگر شورا تصمیم به کمک به خرمشهر بگیرد باید بدانند این کار منع قانونی ندارد.

چمران نیز در تایید سخنان دبیر گفت:‌ این موضوع در شورای عالی استان ها تصویب شده که در صورت رخ دادن حوادث غیرمترقبه شهرداران می توانند بعد از تصویب شورا به آن شهرها کمک کنند. این قانون مثل آیین نامه قابل اجرا است. ما می‌توانیم در پایان این مصوبه بنویسیم چنانچه به اجازه خاص نیاز باشد اقدام لازم صورت می‌پذیرد.

تندگویان نیز تاکید کرد: در شهر خرمشهر می‌توانیم یک طرح بزرگ را مشخص کنیم و رقم آن هر چقدر بود به عنوان یک سمبل کار کشوری انجام دهیم. شهرداری کلان شهرها در این پروژه ملی که شهرداری تهران تعریف می‌کند کمک کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه روز پنج شنبه کلان شهرهای کشور به خرمشهر می‌روند و هر یک از کلان شهرها بخشی از کار را بر عهده می گیرند؛ خاطر نشان کرد:‌ من با نظر آقای قالیباف موافق هستم که تصمیم اجرایی با هماهنگی شورای اسلامی شهر خرمشهر گرفته شود.

محسن سرخو عضو کمیسیون عمران شورا  نیز در ادامه با اشاره به اینکه شهدا به تکلیف خود عمل کردند و امیدوارم ما هم در پاسداشت خون شهدا،به تکلیف مان عمل کنیم ؛ پیشنهاد کرد در مصوبه قید شود این مبلغ صرف امور جاری شهرداری خرمشهر نشود و محل اعتبار از محل صرفه جویی هزینه‌های جاری شهرداری تهران باشد نه از محل بودجه‌های سرمایه‌ای و عمرانی.

رییس کمیته حمل و نقل شورا همچنین درخواست کرد به طور مشخص در مصوبه نوشته شود پروژه‌هایی که شورای شهر خرمشهر مصوب می‌کند پروژه‌های خدمات شهری و فنی عمرانی باشد.

وی در این باره گفت: من با انجام کارهای فرهنگی اجتماعی با این بودجه در خرمشهر موافق نیستم. یکی از اعضای شورا هم مثل خانم آباد یا آقای کاشانی که با حساسیت بیشتری مطلب را دنبال می‌کنند گزارش کار را پیگیری کنند.

محسن پیرهادی دیگر عضو شورا نیز با اشاره به اینکه خرمشهر جغرافیای معنوی و ارزشی ما است؛ تصریح کرد: تعداد زیادی از خانواده‌های ما به این شهر مراجعه می‌کنند و این را باید به عنوان تعلق خاطر مردم تهران بدانیم که دین، دینی و انقلابی مان را به آن شهر ادا کنیم.

وی با اشاره به اینکه پنج میلیارد تومان رقم بسیار کمی است، گفت: آقای قالیباف تجربه خوبی در تکمیل بیمارستان پرفسور سمیعی داشتند. ایشان فراخوان خوبی دادند برای جمع شدن خیرین. پیشنهاد می‌کنم کاری برای مشارکت اجتماعی خیرین انجام دهیم و رقم این کمک افزایش پیدا کند.

دوستی نیز با اشاره به بیانات امام راحل مبنی بر اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد؛ اظهار داشت: ما می‌توانیم به جای مساعدت و کمک از کلمه هدیه یا هبه استفاده می‌کنیم تا شورای چهارم یادگاری در خرمشهر ایجاد کند و ظرف سه سال پروژ‌ه‌ای که شورای آن شهر پیشنهاد می‌کنند در آن شهر اجرا کنیم.

دبیر نیز پیشنهاد کرد از محل جمع آوری کمک‌های مردمی نیز به لایحه اضافه شود.

پس از جمع بندی انجام شده توسط چمران رییس شورا دو فوریت این لایحه به تصویب رسید.

در ادامه معصومه آباد با تشریح وضعیت شهر خرمشهر گفت:‌ مردم این شهر نماد ایستادگی و مقاومت هستند. حوادثی که بر این جغرافیا مترتب شد این شهر را به همه ملت ایران متعلق کرده است.

وی با بیان اینکه یک اراده جمعی پشت جبهه خوزستان بود ولی بعد از جنگ هیچ اتفاقی در این شهر نیافتاد؛ تاکید کرد: رود کارون و بندر خرمشهر یک فرصت بازرگانی و تجاری خوب است که می‌تواند در اقتصاد ملی اثر خوبی داشته باشد اما به دلیل اینکه به لایروبی نیاز دارد در اقتصاد شهر هیچ تحولی ایجاد نشده است.

آباد افزود: برای اینکه بتوانیم یک نگاه ماندگار در شهر داشته باشیم این رقم ۵ میلیارد را اگر بتوانیم افزایش دهیم و به سقفی برسانیم که برای لایروبی کارون کافی باشد می‌توانیم در اقتصاد منطقه و کشور موثر باشیم.

مجتبی شاکری نیز پیشنهاد افزایش رقم ۵ میلیاردی را ارائه کرد و گفت:‌ ما برای ساخت یک پرچم ۱۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و برای شهر خرمشهر این عدد در شان شورای شهر تهران و شهرداری تهران نیست.

قالیباف نیز با اعلام موافقت با افزایش سقف این مبلغ اظهار داشت:‌ من در جریان چالش‌های این شهر هستم و پیشنهاد می‌کنم مصوبه این طور باشد که با توافق و تایید شورای شهر خرمشهر پروژه‌ها انجام شود تا شهرداری خرمشهر از کمک فنی و فکری شورای شهرشان هم بهره مند شوند.

شهردار تهران اضافه کرد:‌ ما می‌توانیم پیمانکاران شهر تهران را به خرمشهر فرا بخوانیم تا آنها هم سودشان را کم کنند و این کار را جهادی انجام دهند. ما از اول سال استفاده از کاغذ گلاسه را در شهرداری ممنوع کردیم و از این راه حدود ۱۰ میلیارد صرفه جویی کردیم اینها منابع ما برای تامین محل کمک‌ها است. البته ما از بودجه نگهداشت نمی‌توانیم در شهر صرفه جویی کنیم.

در پایان بعد از بحث و بررسی انجام شده این لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

اختصاص اعتبار ۵ میلیاردی برای خرمشهر قانونی است

همچنین چمران در پاسخ به پرسشی درخصوص غیرقانونی بودن اعتبار ۵ میلیاردی تهران برای آبادانی شهر خرمشهر گفت: تهران شهر معین خرمشهر است همانطور که شیراز شهر معین آبادان است بر این اساس تهران همچنان وظیفه دارد به بازسازی خرمشهر کمک کند. همچنین در شورای عالی استان ها ۳ ماه پیش مصوبه ای داشتیم که اگر حوادثی مانند زلزله و … در شهری به وجود آمد شورای شهر و دیگر شهرها به کمک شهر خسارت دیده بروند در این زمینه برای موافقت دولت با وزارت کشور نیز تماس گرفته شده تا نظر آنها را نیز در این رابطه بدانیم.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.