اهالی سه روستای بخش مرکزی خرمشهر در انتظار نصب مجدد پل شناور منیخ

عصر جنوب: اهالی سه روستای ‘منیخ’، ‘معمره صنگور’ و ‘حفار شرقی’ از توابع بخش مرکزی خرمشهر از اینکه پل شناور منیخ برروی رودخانه کارون، پس از گذشت هشت ماه هنوز نصب شده ، معترضند.

به گزارش ایرنا ، به گفته ساکنان، این پل که راه ارتباطی این سه روستای پر جمعیت است، هشت ماه پیش به منظور تعمیر و نصب مجدد،از رودخانه کارون برچیده و تاکنون نصب نشده ،که این امر تردد روستاییان را با مشکل روبه رو کرده است.

یکی از اهالی روستای منیخ در این باره گفت: پل ارتباطی منیخ نزدیکترین مسیر برای تردد روستاییان به مرکز شهر است و با برداشتن این پل اهالی این روستاها باید مسافت چهار کیلومتری جاده خاکی را طی کنند.

‘عریبی قیفیان نژاد’ افزود: با توجه به فرارسیدن گشایش مدارس، آمد و شد دانش آموزان به دلیل تردد کم وسایل نقلیه در این مسیر با مشکل روبه رو شده است.

وی اظهارکرد:کرایه سرویس آمد و شد هر دانش آموز به ۷۰۰ هزار ریال رسیده که این مبلغ فشار مضاعفی را به خانواده ها، بویژه کسانی که چند دانش آموزان دارند، می آورد.

وی اضافه کرد: امسال برخی دانش آموزان به دلیل نبود توان مالی پرداخت این هزینه، ترک تحصیل کردند.

یکی دیگر از اهالی روستای منیخ می گوید: پارسال دانش آموزان برای عبور از رودخانه با قایق تردد می کردند، و دو بار قایق این دانش آموزان به دلیل شرایط آب و هوا و بارندگی حادثه آفرید که خوشبختانه تلفات جانی نداشت.

‘مریم دریس اصل’ گفت: تابستان امسال دانش آموزان اوقات فراغت خود را در منزل گذراندند و در کلاس های تابستانی شرکت نکردند.

وی اظهارکرد: امسال برخی از دانش آموزان بویژه دختران به دلیل هزینه بالای رفت و آمد، و ترس از غرق شدن در رودخانه، ترک تحصیل کردند.

دریس اصل افزود: در موارد ضروری بویژه در هنگام شب که با تاکسی سرویس تماس می گیریم به دلیل مسیر طولانی جاده خاکی مینخ، حاضر به تردد در این مسیر نیستند و برای دسترسی به وسیله نقلیه مجبور به طی کردن مسافت طولانی می شویم.

وی اضافه کرد: بارها پیش آمده که برای رساندن زن برای زایمان به بیمارستان، به دلیل کمبود وسیله نقلیه با مشکل روه به رو شده ایم.

‘حسین پورحسون’ از روستای حفار شرقی نیز در این باره گفت: اهالی این سه روستا از ۲۵ سال گذشته به امید این پل خانه های خود را بازسازی، و به روستاها برگشتند.

وی گفت: با وجود مراجعه مکرر به نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری و شهرداری، ولی تاکنون خبری از نصب این پل نشد.

پورحسون، افزود: برخی از کارگران این روستا در شهرک صنعتی، تاسیسات دریایی و دیگر ارگان ها مشغول به کار هستند و روزانه باید مسیر چهار کیلومتری را طی کنند و این امر علاوه بر طولانی بودن مسیر و کمبود وسایل نقلیه، هزینه مضاعفی را برای آمد وشد به آنها تحمیل می کند.

وی گفت: پارسال قایق هایی برای تردد مردم از رودخانه مشغول به کار بودند ولی به دلیل گران شدن بنزین، کمتر قایقی در این مسیر دیده می شود.

رییس اداره آموزش و پرورش خرمشهر در این باره گفت: فضای آموزشی برای دانش آموزان مقاطع مختلف در روستاهای مذکور وجود دارد و هم اکنون مدارس مقاطع ابتدایی و راهنمایی در این روستا فعال هستند.

‘مهدی رفیعی’ افزود: با توجه به تنوع رشته های تحصیلی در مقاطع دبیرستان تراکم دانش آموزی به حد نصاب نرسیده و به ناچار دانش آموزان در این مقطع در مدارس شهر خرمشهر تحصیل می کنند.

وی، وجود خط واحد ویژه آمد وشد دانش آموزان از مناطق روستایی به شهری را ضروری دانست و خواستار ارایه این خدمات از سوی سازمان اتوبوسرانی خرمشهر شد.

شهردار خرمشهر از اجرای طرح مطالعاتی پل منیخ توسط اداره راه و شهرسازی خبر داد و گفت: به منظور مطالعه و پیگیری اعتبارات مورد نیاز این طرح، با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه، و منتظر جواب هستیم.

‘محمد حویزاوی’ افزود: تاکنون هیچگونه دستوری و یا تفاهم نامه ای مبنی بر احداث پل مینخ از سوی منطقه آزاد به این شهرداری ابلاغ نشده است.

رییس سازمان اتوبوسرانی خرمشهر در این باره گفت: به دلیل خرابی مسیر مذکور به طول بیش از یک و نیم کیلومتر جاده منیخ به مرکز شهر، در هر روستا یک دستگاه خودرو جمعی در ساعات خاصی از روز تردد دارد.

‘قاسم عبادی’ افزود: با توجه به آغاز گشاییش مدارس و افزایش تردد دانش آموزان در این مسیر پنج دستگاه خودرو جمعی در مسیرهای حفارشرقی، حفار غربی، منیخ، معمره صنگور و جزیره مینو تا مرکز شهر اضافه خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی منطقه آزاد اروند نیز در این باره گفت: پل شناور منیخ به دلیل خرابی، به دستور فرمانداری از روی رودخانه کارون برداشته شد.

‘سیدعلی شریفی اصل’ افزود: با توجه به پیگیری مکرر شهرداری، شورای شهر و فرمانداری برای رفع مشکل تردد روستاییان از این مسیر ،

قرار شد جاده خاکی منتهی به این سه روستا آسفالت شود.

وی گفت: در این راستا درمدت چهار روز طراحی جاده توسط مشاور منطقه آزاد انجام ،و قرار شد که شهرداری به عنوان مجری طرح این کار را انجام دهد.

وی میزان اعتبار در نظر گرفته برای این طرح را دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: برای تصویب بودجه و طی کردن مراحل اداری، به یک هفته تا ۱۰ روز زمان نیاز است و پس آن کار اجرایی آسفالت جاده آغاز خواهد شد.

شریفی اصل ،با اشاره به احداث پل جدید منیخ گفت: با توجه به اینکه طرح مطالعاتی این پروژه توسط راه و شهرسازی انجام شده باید مسوولان مربوط در قالب پروژه های ملی و استانی بودجه و ردیفی را برای این پروژه اختصاص دهند.

پل شناور منیخ راه ارتباطی سه روستای پرجمعیت منیخ و حفار و معمره صنگور با مرکز خرمشهر است. این پل در دوران دفاع مقدس توسط ارتش جمهوری اسلامی برای تردد رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس ساخته شد.

این پل پس از جنگ تحمیلی به مدت ۲۵ سال مورد استفاده روستاییان روستاهای منیخ، معمره صنگور و حفار شرقی قرار گرفت و پس از این مدت به دلیل فرسودگی و به منظور جلوگیری از حوادث غیر مترقبه از گذر رودخانه کارون برداشته شد.

گزارش از : کمیله حجازی


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.