نوسان بی سابقه در قیمت نفت

عصر جنوب: قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت جهان بر اساس آن قیمت گذاری می شود، در سال جاری میلادی با نوسان های شدیدی همراه بود، در مجموع تاکنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت جهان بر اساس آن قیمت گذاری می شود، در سال جاری میلادی با نوسان های شدیدی همراه بود، در مجموع تاکنون نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش ایرنا، در حالی که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۳ تقریبا سه دهم درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۲ داشت و به رقم ۱۱۰ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید، از ابتدای ژانویه ۲۰۱۴ تا روز جمعه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) با کاهش ۱۱.۲۳ درصدی به ۹۸ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

بیشترین قیمت هر بشکه نفت برنت در سال میلادی جاری ۱۱۵ دلار و ۷۱ سنت در تاریخ ۱۹ ژانویه و کمترین قیمت آن ۹۷ دلار و دو سنت در تاریخ ۱۵ سپتامبر ثبت شد که چنین دامنه تغییری بسیار کم سابقه است.

 

**تغییرات ماهانه قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۴

بر اساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه اینترنتی اینوستینگ قبرس:

ماه ژانویه سال جاری میلادی ، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۳.۹۷ درصد کاهش به ۱۰۶ دلار و ۴۰ سنت رسید.

کاهش قیمت نفت برنت در ژانویه تا حدودی تحت تاثیر مذاکرات ۵+۱ با ایران بود. بلومبرگ در تاریخ ۲۱ ژانویه نوشت، کاهش تنش ها با ایران، موجب اطمینان بازار از نظر عرضه شد.

ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ ، مصادف با سوم آذر ۱۳۹۲، ایران با گروه ۱+۵ به یک تفاهم نسبی دست یافت و توافقنامه موقت هسته ای به امضای طرفین رسید.

در عین حال ماه ژانویه گروه تکفیری داعش کنترل دو شهر فلوجه و رمادی واقع در استان انبار عراق را به دست گرفت ، لیکن به دلیل دور بودن آنان از مناطق نفتی این کشور، عرضه نفت در بازارهای جهانی کاهش نداشت و قیمت ها تحت تاثیر قرار نگرفت.

ماه فوریه قیمت نفت برنت افزایش ۲.۵۱ درصدی داشت و به ۱۰۹ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید.

بر اساس تحلیل منتشره در شماره ۲۲ ماهنامه ایران پترولیوم، به دلیل سرد شدن بی سابقه هوا در آمریکا و اروپا، تقاضا برای سوخت حرارتی بالا رفت و به افزایش قیمت نفت انجامید.

ماههای مارس و آوریل ۲۰۱۴ به دلیل فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها، تقاضای نفت کاهش پیدا کرد و با ۹۲ صدم درصد کاهش، در پایان دوره به ۱۰۸ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در ماه مه با ۱.۲۴ درصد افزایش به ۱۰۹ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه رسید. تشدید تنش ها میان روسیه و اوکراین در بالا بردن قیمت نفت در این ماه موثر بود.

نفت برنت با ۲.۷۰ درصد افزایش قیمت و رسیدن به سطح ۱۱۲ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه ماه ژوئن را پشت سرگذارد.

نگرانی از اختلال عرضه نفت در عراق به دلیل پیشروی های داعش در این کشور منجر به بالا رفتن قیمت نفت شد. داعش در این ماه کنترل موصل (دومین شهر بزرگ عراق و قطب مهم صنعت نفت این کشور) را به دست گرفت.

ماه ژوییه، قیمت نفت برنت بار دیگر کاهش داشت و با ۵.۶۴ درصد افت به ۱۰۶ دلار و دو سنت رسید. بخشی از کاهش قیمت نفت در این ماه مربوط به فروکش کردن بحران عراق با مداخله آمریکا بود.

آمریکا اعلام کرد، مشاوران نظامی خود را به عراق می فرستد تا در فرو نشاندن شورش در این کشور که دومین تولیدکننده نفت اوپک است، کمک کنند.

ماه اوت، قیمت نفت برنت باز هم کاهش یافت و با ۲.۷۵ درصد تنزل به ۱۰۳ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین در ۱۲ اوت ۲۰۱۴ (۲۱ مرداد) رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی از اشباع بازار جهانی نفت خبر داد.آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: افزایش بی سابقه تولید نفت در شمال آمریکا، عرضه جهانی نفت را هر روز بیشتر از دیروز افزایش می دهد و بیانگر آن است که برغم جنگ و درگیری در مناطقی که نقش مهمی در تولید نفت دارند، قیمت نفت به احتمال زیاد خیلی زود بالا نمی رود.

ابتدای ماه سپتامبر (۱۰ شهریور) تا جمعه گذشته (۱۹ سپتامبر) قیمت نفت برنت با ۴.۵۷ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به قیمت ۹۸ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید.

کاهش نرخ رشد تولیدات صنعتی چین در ماه اوت از ۹ درصد به ۶.۹ درصد، که نشانه کاهش نرخ رشد اقتصادی و در نتیجه نشانه کاهش مصرف نفت در جهان است، از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت در این ماه ذکر شد .

توافق اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه در مورد آتش بس در کاهش قیمت موثر بود.

علاوه بر این، پیش بینی افزایش تولید نفت اوپک نیز به کاهش سطح قیمت کمک کرد. بلومبرگ در تاریخ اول سپتامبر (۱۰ شهریور) از این احتمال خبر داد که تولید نفت اوپک در ماه اوت افزایش پیدا کند.

 

**کاهش قیمت به آستانه نگرانی اوپک

قیمت نفت برنت دریای شمال در تاریخ ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) با کاهش واردات نفت توسط چین، به کمتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید، قیمتی که آستانه نگرانی اوپک محسوب می شود. بسیاری از کشورهای اوپک برای تامین مخارج خود دست کم به قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه نفت نیاز دارند.

رویترز در تاریخ ۹ سپتامبر اعلام کرد، برآوردهای صندوق بین المللی پول نشان می دهد، قیمت های فعلی ، برای برخی اعضای اوپک از جمله ایران، الجزایر و عراق کمتر از حدی است که درآمد و مخارج این کشورها را سر به سر کند.

رویترز در تاریخ هشت سپتامبر(۱۷ شهریور) گزارش داد ، بر اساس آمار جمع آوری شده توسط گروهی از تحلیلگران که خواستند هویتشان فاش نشود، میانگین وزنی قیمت نفت اعضای اوپک سال گذشته ۱۰۶ دلار بود که به طور متوسط برای تامین بودجه مورد نیاز کشورهای این گروه کافی بود.

مطابق محاسبات دبیرخانه اوپک، قیمت روزانه سبد نفت اوپک در تاریخ پنج سپتامبر ۹۸ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه بود که نشانه کاهش بهای آن است .

بر اساس اعلام اوپک، قیمت ماهانه نفت این سازمان که از نیمه هر ماه میلادی تا نیمه ماه میلادی بعد محاسبه می شود ، از ۱۳ دسامبر تا ۱۴ ژانویه معادل ۱۰۴ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه بود.

قیمت ماهانه سبد نفت اوپک از ۱۴ مه تا ۱۴ ژوئن، به ۱۰۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه افزایش یافت و پس از یک روند نزولی، از ۱۴ اوت تا ۱۴ سپتامبر به ۹۶ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید.

رویترز ادامه داد، هفت کشور از ۱۲ کشور عضو اوپک که عراق، ایران و نیجریه نیز جزو آن هستند، اکنون به قیمت بسیار بالاتری نیاز دارند تا بودجه شان را تامین کنند.

بنا بر اعلام پایگاه خبری یاد شده، قیمت مورد نیاز ایران برای تامین بودجه دولت در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب ۱۲۳ و ۱۳۶ دلار در هر بشکه بود. در سال جاری این رقم بالاتر است.

با این وجود، بنا به اعلام رویترز، میانگین قیمت فروش نفت، بودجه پنج کشور دیگراوپک شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت و آنگولا را تامین می کند.

تحلیلگران بانک فرانسوی ناتیکسیس نیز معتقدند: کویت و امارات به دلیل سطح بالای تولید نفت ، می توانند بودجه خود را تامین مالی کنند.

 

**چشم انداز قیمت نفت

پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی انرژی نیز در تاریخ ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) اعلام کرد: تقاضای جهانی نفت سال میلادی جاری روزانه ۹ دهم میلیون بشکه افزایش خواهد یافت که ۸۵ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی این سازمان در ماه اوت و ۳۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه ژوییه این سازمان است.

به گزارش آژانس بین المللی انرژی، تقاضای جهانی نفت در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، به دلیل کاهش نرخ رشد در اروپا و چین، به کمترین مقدار خود در ۲.۵ سال گذشته رسیده که این روند همچنان تداوم خواهد داشت.

آژانس یاد شده با توجه به اشباع بازارهای نفت در شرایط کنونی پیش بینی کرد، مسایل ژئوپلتیکی منجر به افزایش قیمت های نفت در آینده نزدیک نخواهد شد.

بنابر پیش بینی مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا ، که در پایگاه اطلاع رسانی آن منتشر شده است، عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۱۴ روزانه ۹۱ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۵ به روزانه ۹۳ میلیون و ۲۰ هزار بشکه خواهد رسید .

این در حالی است که مدیریت یاد شده، مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۱۴ را روزانه ۹۱ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۱۵ روزانه ۹۲ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه پیش بینی کرد.

مدیریت مزبور در آخرین سند چشم انداز بازار نفت خود، نرخ رشد اقتصادی جهان در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را به ترتیب ارقام ۲.۷ و ۳.۳ درصد پیش بینی کرد.

نرخ رشد اقتصادی جهان در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ رقم ۲.۷ درصد بود.

بنا بر اعلام بلومبرگ در تاریخ ۹ سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است به دلیل تولید عظیم نفت در آمریکا که در سال ۲۰۱۴ به بالاترین سطح خود در ۴۵ سال گذشته رسید، قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت وست تگزاس اینترمدیت در سال ۲۰۱۵ کاهش خواهد یافت.

آژانس بین المللی انرژی تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی را ۸.۵۳ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد که از برآورد ۷.۴۵ میلیون بشکه در روز سال گذشته بیشتر است.

بنا بر اعلام آژانس نامبرده، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت و نفت برنت دریای شمال در سال ۲۰۱۵ به ترتیب و به طور متوسط ۹۴.۶۷ و ۱۰۳ دلار در هر بشکه پیش بینی شده است.

آژانس مزبور در ماه اوت پیش بینی کرده بود ، سال ۲۰۱۵ قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت ۹۶.۰۸ و قیمت نفت برنت به رقم ۱۰۵ دلار خواهد رسید.

کاهش قیمت نفت برای کشورهای مصرف کننده خبر خوبی است و برای کشورهای تولید کننده یک هشدار محسوب می شود و این کشورها باید با برنامه ریزی های دقیق ،خود را از وابستگی به درآمد نفت برهانند.


 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.