عشایر مرزبانان روزهای سخت آغاز جنگ تحمیلی

عصر جنوب: ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با یورش همزمان نیروی هوایی عراق به چندین فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور ایران همراه بود ،و عشایر نوار مرزی خوزستان، مرزبانان روزهای سخت آغازین این جنگ بودند.

‘صدام حسین’ رییس جمهوری معدوم عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین های تلویزیون عراق و با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹اعلام کرد.

جنگ هشت ساله ای که نزد اعراب با نام قادسیه صدام معروف بود در حالی آغاز شد که نظامیان بعثی، با استفاده از عنصر غافلگیری در روزهای ابتدایی جنگ موفق شد بخش هایی از خاک ایران را به تصرف خود درآوردند.

در این بین جوانان خرمشهر با دفاع جانانه خود موفق شدند ماشین جنگی صدام را ۳۴ روز در پشت دروازه های این شهر متوقف کنند و اگر کار شکنی رییس جمهوری وقت نبود، و نیرو و مهمات کافی به دست مدافعان شهر می رسید دشمن هیچگاه نمی توانست از دروازه های خرمشهر عبور و این شهر را به تصرف خود در آورد.

از آن پس نوبت به آبادان رسید و دشمن بعثی توانست این شهر را از سمت رودخانه بهمنشیر به محاصره درآورد و در چند نوبت نیز قصد داشت با عبور از این رودخانه وارد آبادان شده و کنترل اروندرود را در اختیار گیرد که این قصد و نیت آنها با هوشیاری مردم ،بسیج ، ارتش و البته عشایر منطقه هیچگاه محقق نشد.

از سوی دیگر در حاشیه اروندرود، عشایر عرب آبادان با اندک امکانات و تجهیزات نظامی، چنان در برابر تجاوز دشمن بعثی ایستادگی کردند که دشمن هیچگاه نتوانست از اروندرود عبور کند.

یکی از اهالی اروندکنار گفت: در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی یکی از برادران سپاه به نام ‘سوسنگری’ در روستای ما هسته ی مقاومت را با ۲۰ نفر از جوانان روستا تشکیل داد.

‘سید صاحب جمال الدینی’ افزود: با آموزش و تسلیح جوانان با اسلحه های ‘برنو’ و ‘ژ۳’ به صورت نوبتی و شبانه روزی، پاسداری از نوار مرزی و اروندرود را به دست گرفتیم.

وی اظهارکرد: با وجود تلاش دشمن، جوانان منطقه با هوشیاری و زیرنظر قرار دادن تحرکات دشمن، علاوه بر کمک اطلاعاتی به رزمندگان در آبادان اجازه عبور بعثی ها را از اروندرود ندادند.

جمال الدینی گفت:در آن زمان برخی از عناصر رژیم بعث عراق که از مرز عبور کردند را دستگیر و تحویل مسوولان مربوطه دادیم.

یکی از سران عشایر در اروندکنار نیز در این باره گفت:در روزهای ابتدای جنگ تحمیلی، در روستاهای بخش اروندکنار با چند نفر از نیروهای سپاه هسته های ابتدایی بسیج عشایر را در روستاها تشکیل دادیم.

‘عبدالرضا جادری’ افزود:با تشکیل تیم های ۱۰ نفره و آموزش آنها،مرزبانی و پاسداری از نوار مرزی و بویژه از اروندرود، در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی آغاز شد.

وی اظهارکرد:برخی از این گروه ها فقط یک اسلحه از نوع ‘برنو’ و برخی از افراد با اسلحه سرد نگهبانی می دادند.

جادری، به تقدیم ۴۱۳ شهید در طول دفاع مقدس از عشایر بخش اروندکنار اشاره کرد و گفت:درحالی که صدام بارها سعی می کرد با قومیت گرایی مردم عرب منطقه را همراه خود کند، ولی هیچگاه به خواسته خود برسید.

وی عشایر عرب منطقه را پاسداران حقیقی مرزهای جمهوری اسلامی در نوار مرزی اروندرود ،و پایبند به ولایت فقیه و انقلاب دانست و افزود:امروز نیز همین عشایر با تمام وجود از کیان انقلاب و نظام دفاع می کنند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان نیز در این باره می گوید:صدام پیش از جنگ تحمیلی با تسلیح عشایر منطقه سعی داشت تا در آغاز جنگ از آنها برای پیروزی سریع و تصرف سه روز خوزستان استفاده کند.

سرهنگ پاسدار ‘عادل عساکره’ افزود:ولی با شروع جنگ تحمیلی تمام معادلات صدام به هم خورد و عشایر با همان سلاح های وی از خاک و ناموس کشور دفاع کردند.

وی به نقش علمای دینی منطقه از جمله مرحوم آیت ا… جمی و مرحوم شیخ عیسی طرفی در هشت سال دفاع مقدس در منطقه اشاره کرد و گفت: این دو بزرگوار نقش مهمی در ساماندهی نیروهای عشایر در روزهای ابتدای جنگ تحمیلی در هشت سال دفاع مقدس داشتند.

سرهنگ عساکره اظهارکرد: برخی از عشایر با وجود آتش باران دشمن ، منطقه و دیار خود را ترک نکردند و فقط در زمان عملیات والفجر۸ در راستای کمک به رزمندگان اسلامی و با هماهنگی آیت ا… جمی از منطقه خارج شدند.

وی گفت:وجود شهدای بسیار در بین عشایر منطقه نشان دهنده ایثار و مقاومت این عزیزان در هشت سال دفاع مقدس است.

اروند کنار با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان واقع است.

عدنان جواهری


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.