تحرک نمایندگان اصفهان و کرمان در سفرهای تابستانه نمایندگان خوزستان

عصر جنوب: هفته ی گذشته جمع تاکید کنندگان بر انتقال آب، در کرمان جمع بود و چاشنی رسانه ای “بحران آب” نیز مزید بر علتی شد تا از وزیر و رییس تا استاندار و نماینده، در باب انتقال آب سخن ها بگویند و بر طبل “بهشت آباد” بکوبند.

هادی خوش سیما در ستون ذره بین فرهنگ جنوب نوشت :

 

شورای عالی آب که در دولت احمدی نژاد به خوابی هشت ساله فرو رفته بود با روی کار آمدن دکتر روحانی فعالیتی دوباره گرفت. اولین جلسه این شورا، دی ماه گذشته و با حضور چهار استاندار (خوزستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان) و به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شد و بی توجه به دغدغه های خوزستانی ها ، مصوبه ای ۹ ماده ای مبنی بر احیای زاینده رود داشت. “بحران آب” محور دومین نشست این شورا بود و از قضا باز هم بر انتقال آب و لزوم تکمیل طرح بهشت آباد تاکید شد.

 
یکی از بندهای اصلی مصوبه ۹ ماده ای شورای آب بدین قرار است : “اصل پرونده بهشت‌آباد در اسرع وقت اجرایی شود” اما فعلاً تصمیم خاصی برای نحوه انتقال آب که با تونل باشد یا لوله، گرفته نشده که به زودی این موضوع نیز تعیین تکلیف می‌شود!

 
پس از این مصوبه تلاش مسئولین وزارت نیرو و مسئولین محلی استان های کویرنشین از جمله کرمان ، یزد ، اصفهان و … دو چندان شد. هفته ی گذشته جمع تاکید کنندگان بر انتقال آب، در کرمان جمع بود و چاشنی رسانه ای “بحران آب” نیز مزید بر علتی شد تا از وزیر و رییس تا استاندار و نماینده، در باب انتقال آب سخن ها بگویند و بر طبل “بهشت آباد” بکوبند. سفر وزیر نیرو به این استان کویری موجب شد تا استاندار کرمان از طرح انتقال آب سخن بگوید.

 
وی خطاب به وزیر نیرو گفت که ۲۰ سال است که طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به کرمان مطرح شده و باید هر چه زودتر مجوزهای انتقال آب داده شود تا بحران کم‌آبی در بخش‌های آب شرب، کشاورزی و صنعت برطرف شود. تاکید استاندار کرمان بر انتقال آب به منظور مصارف غیر شرب در حالی ست که رییس جمهور شخصا در سفر به خوزستان وعده داده بود که انتقال آب صرفا برای مصارف شرب خواهد بود. حال چه شده که در این نشست، پای مصارف کشاورزی و صنعتی هم به میان آمده را باید در تصمیمات چندگانه و متناقض وزارت نیرو جستجو کرد. وزیر نیرو از یک طرف ، وعده عدم انتقال آب را به خوزستانی ها می دهد و از طرف دیگر، در سفر به کرمان یا اصفهان بر ضرورت آن تاکید می کند!
البته معاون پارلمانی رییس جمهور نیز هفته گذشته سفری به کرمان داشت و گریزی نیز به مسئله آب زد. حجت‌الاسلام مجید انصاری در این سفر گفت که بحران آب دغدغه روزانه رئیس‌جمهور در تمام استان‌ها حتی خوزستان است.انصاری این را هم گفت که انتقال آب از بهشت‌آباد با مشکلاتی مواجه است که اگر این انتقال آب هم بدون تفکیک آب شرب با آب مورد نیاز در سایر بخش‌ها نباشد در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شود.

 
تحرک نمایندگان اصفهان در سفر تابستانه نمایندگان خوزستان

 
تعطیلات دو هفته ای مجلس شورای اسلامی موجب شده تا برخی نمایندگان خوزستان به دلیل سفرهای تابستانه از تریبون رسانه ای خود فاصله بگیرند و کمتر به موضوعات روز و مهم جامعه بپردازند. البته در این بین برخی نمایندگان از این تعطیلات نهایت استفاده را برده و بیشترین مصاحبه ها را درخصوص مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود داشته اند. در همین زمینه نمایندگان اصفهان که نشان داده اند در حرف و عمل در پروژه انتقال آب جدیت دارند در مصاحبه های متعدد، موج انتقادات خود را روانه رییس جمهور کرده و از وی خواسته اند هر چه زودتر بودجه انتقال آب در ردیف بودجه ای کشور گنجانده شود. حمیدرضا فولادگر در گفت و گویی با خبرگزاری فارس گفته است “مراحل اجرایی تونل گلاب ۲ به زودی آغاز می‌شود و دولت نیز باید حمایت جدی داشته باشد”

 
دیگر نماینده اصفهان نیز اظهارنظرهای نمایندگان خوزستان و دفاع آنان را در جلوگیری از انتقال آب، زیر سوال برده و گفته است که عقل حکم می‌کند کسانی که قصد اظهار نظر در خصوص مساله ملی آب را دارند جانب انصاف را رعایت کنند و سخنان آنها به گونه‌ای دشمن شاد کن نباشد. نماینده مردم شهرضا این را هم گفته است که احداث تونل‌های گلاب و بهشت‌آباد به عنوان یک سیاست‌گذاری مطلوب در جهت مدیریت آب کشور مطرح بوده و هرگونه مشکل‌آفرینی در این حوزه با منافع ملی در تعارض است.

 


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.