کارفرما حق اخراج کارگران مشغول در مشاغل دائمی را ندارد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: یک فعال کارگری با بیان اینکه کارفرما حق اخراج کارگران مشغول در مشاغل دائمی و ماهیت‌دار را ندارد، گفت: این‌که کارفرما بدون دلیل کارگری را از شغلی که ماهیت دائم دارد، اخراج کند نادرست است.

هوشنگ درویش، با اشاره به بحث قراردادهای موقت کارگران اظهار کرد: در تلاش هستیم تا به کارگرانی که در مشاغل دائم و ماهیت‌دار کار می‌کنند، به عنوان کارگران پروژه نگاه نشود زیرا مشاغل آن‌ها دائم است و نباید به عنوان مشاغل محدود به آن‌ها نگاه شود.

وی افزود: در تبصره یک ماده ۷ قانون کار این موضوع به صورت شفاف بیان نشده و این مساله باعث شده تا کارفرمایان از موضوع استفاده‌های نادرستی کنند و هر زمان که می‌خواهند کارگران را اخراج کنند.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خوزستان تصریح کرد: کارگرانی که در مشاغل دائمی و ماهیت‌دار فعالیت می‌کنند، کارفرما حق اخراج آن‌ها را ندارد، مگر این‌که برای کارگر مشکلی در کمیته انضباطی به وجود بیاید و آن هم پس از سه بار اخطار به کارگر، می‌توان نسبت به اخراج کارگر اقدام کنند.

درویش بیان کرد: این‌که کارفرما بدون دلیل کارگری را از شغلی که ماهیت دائم دارد، اخراج کند نادرست است و نباید این کار انجام بگیرد. باید افرادی که در مشاغل ماهیت‌دار فعالیت می‌کنند به صورت قراردادی فعالیت خود را ادامه دهند یا این‌که تبدیل وضعیت شوند و به صورت رسمی به استخدام درآیند.

وی ادامه داد: اگر شغلی پروژه‌ای باشد، پس از اتمام زمان پروژه می‌توان نسبت به عدم نیاز کارگر و یا اخراج آن اقدام کرد اما در شغل‌هایی که محدود نیستند و ماهیت دائم دارند، نمی‌توان این کار را انجام داد.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا این موضوع به صورت کامل حل شود تا کارگران کمتر دغدغه و استرس اخراج از مشاغل دائمی را داشته باشند و بتوانند بدون مشکل به کار خود ادامه دهند.

 

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.