لزوم توجه ویژه به اختصاص نیروی انسانی برای دانش‌آموزان عشایری خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با ابراز تاسف از توزیع غیریکنواخت امکانات و فضاهای آموزشی در خوزستان، گفت: وضعیت خوزستان در زمینه دانش‌آموزان عشایری توجه ویژه به بحث اختصاص و تعریف نیروی انسانی برای معلمان عشایری را می‌طلبد. 

رضوان حکیم‌زاده در جلسه شورای آموزش و پرورش و شورای سیاست گذاری و هماهنگی مناطق مرزی استان خوزستان که امروز، ۲۵ آذرماه در اهواز برگزار شد، ضمن تشکر از اهتمام و توجه نماینده ولی فقیه در استان نسبت به آموزش دختران، اظهار کرد: آموزش یک دختر در واقع آموزش یک خانواده و یک نسل است. بر اساس گزارشات دریافتی نیز استاندار خوزستان نسبت به مسائل بنیادین آموزش به ویژه موضوع آموزش ابتدایی اهتمام خاصی دارد که برگزاری یک نشست در خصوص انسداد مبادی بی‌سوادی طی هفته‌های گذشته در این استان حاکی از این اهتمام خاص است که جای تقدیر دارد.

وی افزود: رسیدگی و تلقی این موضوع به عنوان یک اولویت در استان، نشانگر اهتمام ویژه‌ای است که نسبت به آن وجود دارد. همچنین مطلع شده‌ایم نیمی از کمک‌های اعتباری استان که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته، به آموزش پیش‌دبستانی و مابقی به بحث کنکور اختصاص یافته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که پیش‌دبستانی اساس و بنیاد آموزش است، افزود: اختصاص نیمی از این کمک‌ها به آموزش پیش‌دبستانی نشان می‌دهد که راه درستی را برای حل مسائل موجود انتخاب کرده‌‌ایم.

حکیم‌زاده تصریح کرد: خوزستان از تعهد خود در برنامه‌ جذب نوآموزان دوزبانه فراتر رفت و از ۳۳ هزار نفر طی دوره‌های قبل به ۹۵ هزار نفر در سال گذشته رسید. معاون ابتدایی خوزستان نیز روز گذشته خبر خوش جذب ۱۰۰ هزار نوآموز در استان در سال جاری را داد که از این بابت خداوند را شاکریم.

وی ادامه داد: امیدواریم موضوع جذب نوآموزان دو زبانه همچنان در خوزستان جدی گرفته شود. بحث پیش‌دبستانی فقط بحث آموزش یک زبان معیار یک سال قبل از موعد مقرر نیست، بلکه عدالت آموزشی و دسترسی به فرصت‌های برابر آموزشی را در بر می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بررسی‌های انجام شده از تعدادی از استان‌های کشور نشان می‌دهد، در هر منطقه‌ای که برای پیش‌دبستانی سرمایه‌گذاری شده، نرخ تکرار پایه اول دبستان در آن منطقه  به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

حکیم‌زاده ادامه داد: موفقیت تحصیلی به نوبه خود ضامن بقای دانش‌آموز در مدرسه و مسائل تربیتی مربوطه است و کلید موفقیت تحصیلی نیز در گرو سرمایه‌‌گذاری در بحث پیش دبستانی است.

وی اظهار کرد: ابراز تاسف می‌کنم که در استان خوزستان نیز مانند سایر نقاط کشور، مناطق برخوردارتر دارای آموزش بهتر، معلمان بهتر و کلاس‌های بهتری هستند. شاید یک نوع توجه معکوس بتواند این مسئله را تا حدودی حل کند و مثمرثمر باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: جذب فارغ التحصیلان خوب دانشکده‌های علوم تربیتی _که دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از بهترین‌های آن است_ از طریق برگزاری دوره‌های مهارتی در کنار دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و اعزام و این نیروها به مناطق محروم و آن هم حداقل برای پنج‌سال می‌تواند برای تضمین موفقیت‌های بعدی دانش‌آموزان بسیار راهگشا باشد.

حکیم‌زاده ادامه داد: اطمینان داریم با اجرای این کار، نرخ موفقیت دانش آموزان دوره متوسطه هم افزایش خواهد یافت. خوزستان از نظر دانش آموزان عشایری وضعیت خاصی دارد و در برخی فصول نیز خوزستان پذیرای دانش آموزان عشایری بسیاری از استان‌های کشور است.

وی افزود: این وضعیت توجه ویژه به مسئله اختصاص و تعریف نیروی انسانی برای معلمان عشایر در استان را می‌طلبد. امیدوارم با توجه به اعلام آمادگی همکاران ما در حوزه نیروی انسانی وزارتخانه بتوانیم طی جلسه‌ای با آن‌ها گزارشی از این وضعیت ارائه و کاری را انجام دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این معاونت از اعتبارات خاصی برخوردار نیست، تصریح کرد: در این معاونت نمی‌توانیم مانند سایر همکاران در مورد انجام کارهایی برای استان قول بدهیم.

حکیم‌زاده بیان کرد: کاری که آموزش و پرورش استان در بخش ابتدایی با برگزاری چندهزار کارگاه آموزشی به منطور توانمندسازی نیروی انسانی و آن هم با دستان خالی انجام داد، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و اگر همراه با اختصاص بودجه باشد شرایط بسیار بهتری رقم خواهد زد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.