انجام غربالگری و آموزش پیشگیری از شپش برای ۶۵۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از اجرای طرح آموزش و پیشگیری از بیماری‌های واگیر با اولویت پدیکلوزیس در مدارس استان خبر داد

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از اجرای طرح آموزش و پیشگیری از بیماری‌های واگیر با اولویت پدیکلوزیس در مدارس استان خبر داد.
محمود معزی اظهار کرد: شپش( پدیکلوزیس) در سراسر دنیا شایع‌ترین آلودگی است که افراد می‌توانند به آن مبتلا شوند. البته در مناطق متعدد بهبود وضعیت بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر فراوانی در کاهش آلودگی به شپش داشته است.
وی افزود: شپش به جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی مربوط نیست و به خصوص در اپیدمی‌ها می‌تواند اقشار مختلف جامعه را مبتلا کند. البته افزایش سطح آگاهی جامعه و رعایت اصول بهداشت فردی و محیط توسط افراد و خانواده‌ها از راه‌های مهم مبارزه با شپش است.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: در مدارس شهری دارای مراقب سلامت، بررسی و شناسایی پدیکلوزیس توسط مربی بهداشت و براساس بسته آموزشی انجام می‌شود. در مدارس روستایی بررسی و شناسایی دانش‌آموزان مبتلا به عهده بهورزان خانه‌های بهداشت است.
معزی گفت: تاکنون غربالگری و آموزش پیشگیری از شپش برای ۶۵۰ هزار دانش‌آموز خوزستانی انجام شده است. رعایت بهداشت فردی مهم‌ترین تاثیر را در پیشگیری از آلودگی به شپش دارد. مهم‌ترین امر در مهار و کنترل شپش دانش‌آموزان بازدید و غربال‌گری مرتب موی سر آن‌ها توسط مربیان بهداشت مدارس و ارجاع سریع موارد آلوده به واحدهای بهداشتی – درمانی است.
وی ادامه داد: طرح آموزش و پیشگیری از بیماری‌های واگیر با اولویت پدیکلوزیس در مدارس سراسر استان اجرایی شده است. برای درمان فرد آلوده توصیه می‌شود به وی آموزش استفاده از شامپوی “پرمترین” یک درصد و لوسیون “دایمتیکون” چهار درصد برای درمان شپش ارائه شود. همچنین  سایر  دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها نیز باید در این خصوص آموزش‌های لازم را ببینند.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: برای پیشگیری از شیوع و انتقال پدیکلوزیس برنامه‌هایی مانند برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان و والدین، همچنین توزیع پوستر و پمفلت و تراکت‌های آموزشی مقابله با شپش در مدارس و میان دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش در حال انجام است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.