۷۰ درصد خوزستان درگیر خشکسالی است/ در انتظار باران پائیزی

عصرجنوب– asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به خشکسالی ۷۰ درصدی خوزستان در سال زراعی جاری، گفت: پیش بینی می شود بارش های پاییزی امسال به موقع و مناسب خواهد بود.

به گزارش ایرنا کوروش بهادری یکشنبه در همایش یک روزه دانه های روغنی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی خوزستان، اظهار کرد: سال زراعی۹۶-۹۵ سال نابهنجاری های اقلیمی بوده که پهنه بندی خشکسالی شدید و کاهش بارش داشتیم.
وی با بیان اینکه خوزستان در این سال کمترین بارندگی را در کشور داشته افزود: بستان کمترین بارندگی را استان دارد و اهواز و باوی ۱۰۰ درصد خشکسالی را شاهد بوده اند.
بهادری اظهار کرد:۷۰ درصد مناطق خوزستان درگیر خشکسالی بوده اند و از نظر افزایش میانگین دمای روزانه در کشور نیز این استان، رتبه چهارم را دارد.
به گفته وی، دمای بیشینه استان بالا رفته که نشان می دهد دمای شبانه افزایش یافته است، بنابراین در این برهه یخبندان کمتر اتفاق افتاده است. 
وی تصریح کرد: نمودار سال های اخیر، حرکت به سمت دماهای بالاتر را نشان می دهد به طوری که اکثر شهرهای استان دمای بالای ۴۹ درجه را تجربه کرده اند، امسال دمای ۵۳٫۷ درجه در تعدادی از شهرهای خوزستان از جمله در اهواز ابادان شوش گتوند و امیدیه ثبت شده است.
بهادری همچنین با اشاره به پیش بینی بارش در سال زراعی ۹۷-۹۶ گفت: بارش های پاییزی امسال به موقع و مناسب خواهد بود و پیش بینی می شود که باران های پائیزه از نیمه آبان آغاز شود.
وی افزود: در برخی مدل ها بارش بیش از نرمال پیش بینی شده البته پیش بینی بلندمدت با ۳۰ درصد خطا همراه است.
این مقام مسئول اضافه کرد: در سال آینده دما احتمال افزایش دما در برخی مناطق به میزان یک درجه تا ۱٫۵ درجه وجود دارد که این مساله خاص استان نیست و در تمام کشور خواهد بود.
وی اظهار کرد: بر اساس بررسی ها بارش های زمستانه بجز در بهمن که مقداری کاهش می یابد، در باقی ماه ها مناسب خواهد بود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.