آبرسانی به چذابه محور اصلی نشست ستاد اربعین حسینی در خوزستان

عصرجنوب– asrejonoob.ir: آبرسانی به پایانه مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز، مهمترین محور نشست روز یکشنبه ستاد اربعین حسینی به ریاست استاندار خوزستان در مرز چذابه بود.

به گزارش ایرنا در این نشست ابعاد مختلف طرح آبرسانی به چذابه به طول ۲۷کیلومتر که در هفته دولت عملیات اجرایی آن با حضور استاندار خوزستان شروع شد مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شریعتی بر اتمام این طرح مهم تا ۱۰ روز پیش از روز اربعین حسینی امسال بود.
طرح آبرسانی به چذابه از ۶ جبهه کاری توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به طور ضربتی در دست انجام است و با اجرای این طرح امکان تامین آب پایدار برای ۵۰۰هزار زائر اربعین حسینی که قرار است امسال از طریق پایانه مرزی چذابه راهی کربلای معلی شوند تامین می شود و مواکب(مراکز پذیرایی) نیز از این آب سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.
استاندار خوزستان پس از دریافت مشکلات و چالش های فراروی این طرح از زبان معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان گفت: باید همه موانع پیش روی مسیر طرح آبرسانی به چذابه برداشته شود تا آب سد کرخه به زائران اربعین حسینی برسد. 
غلامرضا شریعتی در این نشست به فرماندار دشت آزادگان اختیار تام داد تا همه مشکلات فراروی این طرح که به طور عموم روی شرکت گاز ، فیبر نوری (مخابرات) و مرزبانی متمرکز بود برطرف کند و با هماهنگی بین بخشی به روند اجرای این طرح شتاب بخشد.
در این نشست عبدالرضا سعیدی نیا فرماندار دشت آزادگان مکلف شد در صورت بروز مشکل لاینحل در مسیر طرح آبرسانی به چذابه ، موضوع را به مرکز استان منتقل کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شود. 
همچنین فرماندار دشت آزادگان مکلف شد به صورت روزانه از روند پروژه های مرتبط با اربعین حسینی در مسیر چذابه بازدید و گزارش کاری و اجرایی هر کدام از دستگاهها و میزان پیشرفت پروژه ها را به استاندار به عنوان رئیس ستاد اربعین حسینی در خوزستان منتقل کرد.
استاندار خوزستان در این نشست با اشاره به اهمیت طرح راهبردی آبرسانی به پایانه چذابه گفت: در اربعین پارسال چند شهرستان استان درگیر تامین آب با تانکر برای زائران بودند و بخش مهمی از ترافیک مسیر سوسنگرد – بستان – چذابه به علت تردد تانکرهای آبرسان بود.
وی این نکنه را نیز به مسئولان دستگاههای اجرایی استان که در نشست ستاد اربعین حسینی حضور داشتند یادآوری کرد که اگر طرح آبرسانی ۲ روز پس از اربعین به نتیجه برسد مثل این است که اصلا کاری انجام نشده است.

* ارزیابی طرح ساماندهی جاده سوسنگرد – بستان – چذابه
ارزیابی طرح ساماندهی ، تعریض و چهار بانده کردن مسیر سوسنگرد – بستان – چذابه به طول ۶۰کیلومتر محور دوم نشست ستاد اربعین حسینی استان خوزستان بود.
چهار پیمانکار راهسازی که مشغول تعریض و بهسازی مسیر سوسنگرد – بستان – چذابه هستند در این نشست گزارشی از روند جبهه کاری خود ارائه کردند ولی استاندار از سرعت کار آنان انتقاد کرد و در برخی موارد عملکرد آنان را غیرقابل قبول خواند. 
شریعتی گلایه های این پیمانکاران در خصوص عدم تخصیص اعتبار برای ادامه کار با دست خالی را پذیرفت ولی قول داد بخشی از طلب آنان را از طریق خزانه پرداخت کند که این قول مثبت استاندار لبخند را بر لبان پیمانکاران حاضر در جلسه نشاند. 
تکمیل طرح چهاربانده کردن کمربندی سوسنگرد و کمربندی بستان که خودروهای زائران اربعین حسینی مجبور نشوند برای رساندن خود به پایانه مرزی چذابه از داخل این شهرها عبور کنند نیز مورد بررسی قرار گرفت و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در گزارشی اعلام کرد این ۲ طرح به طور قطع تا پیش از ایام اربعین زیر بار ترافیک قرار می گیرند.

*توقفگاه خودرو
سومین محور نشست ستاد اربعین حسینی به وضعیت توقفگاه خودرو در اطراف پایانه مرزی چذابه اختصاص داشت و مقرر شد شهرداری و بخشداری بستان نسبت به تسطیح ۵۰هکتار دیگر برای افزودن به مساحت توقفگاه خودرو که قبلا ۵۰ هکتار بود اقدام کند.
در این نشست اعلام شد هم اکنون دهها دستگاه ماشین آلات سنگین برای آماده سازی توقفگاه خودرو مشغول کار هستند و به زودی این طرح به پایان خواهد رسید.
شرکت توزیع نیروی برق خوزستان نیز موظف شد طرح روشنایی توقفگاه(پارکینگ) خودرو چذابه را به سرانجام برساند.
در نشست ستاد اربعین حسینی اعلام شد حدود ۴۰۰موکب (مرکز پذیرایی) از منطقه عین دو اهواز تا چذابه خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی را برعهده بگیرند.
مقرر شد در نشست هفته آینده ستاد اربعین نیز میزان پیشرفت طرح های زیرساختی مرتبط با اربعین حسینی مورد ارزیابی و موانع کندی پیشرفت طرح ها مورد بررسی قرار گیرد.
در ۱۰ ماه اخیر حدود ۱۶نشست ستاد اربعین حسینی در اهواز و چذابه به منظور مدیریت و ارائه خدمت رسانی بهتر به زائران اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شده است.
به گزارش ایرنا پایانه مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و مرز شلمچه در ۱۶کیلومتری غرب خرمشهر ۲ کانون رسمی تردد زائران اربعین حسینی در سال گذشته بود.
در اربعین پارسال حدود ۴۳۰هزار زائر از پایانه مرزی چذابه و ۶۵۰هزار زائر از طریق مرز شلمچه راهی کربلای کربلای معلا شدند.پیش بینی شده در اربعین امسال ۲۰تا ۳۰درصد به تعداد زائران افزوده شود.
مرز چذابه پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق در سال ۱۳۸۴ برای تردد زائران اربعین حسینی و صادرات کالا بازگشایی شد.
پایانه تجاری چذابه که همجوار پایانه مسافری است در ایام اربعین حسینی به صورت موقت تعطیل می شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.