معاون منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر:توسعه صنایع پایین دستی از برنامه های منطقه ویِژه پتروشیمی ماهشهر است

عصر جنوب: معاون سازمان منطقه ویژه پتروشیمی بندر ماهشهر گفت: از برنامه های مهم سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر،رسیدن به ظرفیت اسمی و توسعه صنایع پایین دستی و تکمیل حلقه های میانی است.
‘ قاسم امیری’ پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی خوزستان از تولیدات پتروشیمی منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر است.

 

وی با اشاره به صنایع تولیدی پایین دستی در پتروشیمی اظهارکرد: پتروشیمی، صنعتی بسیار گسترده و با فن شناسی پیچیده و فرآورده های متنوع است و شمار محصولات پتروشیمی به هزارها می رسد.

 

امیری گفت: از جمله محصولات صنایع پایین دستی پتروشیمی، می توان انواع کودهای شیمیایی ، برخی از اسیدها ، بازها و نمک ها ، منومرها و پلیمرها ، ترکیبات آروماتیک و مواد واسطه و بسیاری از صنایع شیمیایی دیگر را نام برد.

 

معاون سازمان منطقه ویژه پتروشیمی بندر ماهشهر افزود: ازجمله مزیت های توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی را می توان فعالیت کمتر، سرمایه گذاری کمتر، ارزش افزوده بالاتر، اشتغالزایی بیشتر ، تنوع بیشتر محصولات و خطر کمتر نسبت به صنایع بالادستی پتروشیمی ، برشمرد.

 

وی گفت: پارسال ۱۶.۹ میلیون تن ظرفیت خالی درمنطقه ویژه پتروشیمی ماشهر وجود داشت که امسال پرکردن این ظرفیت ها در حال انجام است.

 

امیری خاطرنشان کرد: سیاست مهم پتروشیمی حرکت از خام فروشی به سوی توسعه صنایع پایین دست است، زیرا صنایع بالادستی علاوه بر آلودگی محیط زیست، اشتغال چندانی ایجاد نمی کنند.

 

وی ادامه داد:هم اکنون ۲۷ هزار نفر به طور مستقیم و ۴۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مشغول به کار هستند.

 

امیری اظهارکرد: در مجموع ۴۳ درصد محصولات پتروشیمی کشور در این منطقه تولید می شود.

 

وی با اشاره به طرح های پتروشیمی منطقه ویژه بندر ماهشهر افزود: پتروشیمی ماهشهر امسال ۲۱ طرح قابل اجرا با سرمایه گذاری یک هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال در دستور کار دارد،که برای یک هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح تولید متانول ۲ با ظرفیت اسمی یک هزار و ۶۵۰ تن و سرمایه گذاری پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در حال انعقاد قرارداد است که برای ۲۴۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می کند.

 

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نخستین منطقه ویژه تخصصی ایران، در جنوب خوزستان واقع است.

 

بهره گیری از ۳۳ اسکله بندر امام خمینی و یک اسکله ۷۰ هزار تنی اختصاصی، اتصال به مراکز پرجمعیت داخلی و خارجی از طریق جاده های بین المللی و راه های دریایی، اتصال به فرودگاه ماهشهر از طریق یک بزرگراه پنج کیلومتری و نیز وجود خط آهن دوخطه سراسری بندر امام به اهواز از مزایای این منطقه است.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.