مهم‌ترین علل مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماه خوزستانی کدامند؟

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به مهم‌ترین علل مرگ و میر کودکان در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث و عفونت‌های تنفسی از مهم‌ترین علل مرگ و میر نوزادان یک تا ۵۹ ماه است.

ایسنا نوشت، دکتر ناصر ضیغمی در نشست خبری هفته ملی کودک که امروز (۱۷ مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: مقارن شدن هفته ملی کودک امسال با ایام ماه محرم موجب شد که برنامه‌های این هفته همراه با صبغه دینی و اسلامی باشد و با انتخاب شعار “کودکان، تشنه اند” علاوه بر همگامی با این ماه پربرکت، همگان متوجه این موضوع شوند که کودکان تشنه محبت، علم و توجه هستند.

وی افزود: روزشمار هفته کودک امسال با نامگذاری خاصی برای هر روز در نظر گرفته شده است که به ترتیب خانواده و مهربانی در زندگی کودک امروز، باورهای دینی و مسئولیت اجتماعی در زندگی کودک امروز، میراث فرهنگی و دوستی با طبیعت در زندگی کودک امروز، امنیت و سلامت در زندگی کودک امروز، دانش، آگاهی، کتاب و فضای مجازی در زندگی کودک امروز، گذشت و فداکاری در زندگی کودک امروز و شجاعت و سخاوت در زندگی کودک امروز خواهد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت تغذیه در کودکان زیر ۵ سال گفت: امروزه اغلب والدین جوان شیوه صحیح تغذیه و بایدها و نبایدهای غذایی را می‌شناسند اما نکته مهم این است که این اصول آشنا، در مورد کودکان ممکن است صادق نباشند؛ مثلا این‌که رژیم غذایی کم‌چرب رژیم مناسبی است ولی برای کودکان نه.

وی اظهار کرد: جالب است بدانید اغلب دستورهای تغذیه‌ای بزرگسالان برای بچه‌های زیر ۵ سال نامناسب است و بنابر‌این شاید بد نباشد والدین با اصول اساسی تغذیه کودکان هم آشنا شوند و به‌خصوص، میزان کالری لازم روزانه برای آن‌ها را بدانند.

ضیغمی ادامه داد: کودکان معده کوچکی دارند و نمی‌توانند حجم زیادی از غذا را در آن جای دهند. از طرفی به دلیل این‌که در حال رشد هستند، جنب و جوش آن‌ها زیاد است، پس لازم است که کالری نسبتا زیادی به آن‌ها برسد. رژیم کم‌چرب، برای کودکان بالای ۵ سال می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما برای کودکان زیر ۵ سال مناسب نیست.

وی افزود: کودکان زیر ۵ سال می‌توانند با مصرف گوشت، شیر کامل و ماهی‌های چرب، چربی مورد نیاز روزانه‌شان را دریافت کرده و از این طریق هم انرژی بدن‌شان را تامین کرده و هم ویتامین‌های محلول در چربی را کسب کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: با تنظیم یک رژیم غذایی متنوع روزانه که در آن از هر ۴ گروه اصلی مواد‌غذایی شامل نان و غلات،میوه‌ها و سبزی‌ها، شیر و لبنیات و گوشت و جایگزین‌های آن استفاده شده باشد، می‌توان کودک را از خطر بروز چاقی دور نگه داشت.

وی به مهم‌ترین علل مرگ و میر کودکان در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اشاره کرد و گفت: ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث و عفونت‌های تنفسی از مهمترین علل مرگ و میر نوزادان یک تا ۵۹ ماه است.

وی با اشاره به این‌که مشکلات تکاملی برای کودکان زیر یک سال، دو تا سه درصد است، اضافه کرد: در دو سال اخیر غربالگری با پرشنامه ASQ(پرسشنامه سن و تکامل) برای تمام کودکان ۱۲ ماهه انجام شده که این فرم‌ها توسط والدین پر می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۴۱ درصد کودکان یک سال در سال ۱۳۹۳ و در سال گذشته ۷۲٫۲ درصد زیرپوشش طرح قرار گرفتند و امید است امسال به ۱۰۰ درصد برسد.

ضیغمی تصریح کرد: ۳۸۷ هزار و ۷۸۹ نفرکودک زیر پنج سال زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند که از این تعداد ۷۹ هزار و ۴۴ نفر زیر یک سال هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان به عوامل خطری که والدین باید نسبت به آنها توجه داشته باشند اشاره کرد و گفت: خطر سوختگی، سقوط، مسمومیت، غرق شدگی، خفگی، صدمات بدنی و حوادث ترافیکی است از مهم‌ترین مواردی است که خانواده‌ها حتما باید مدنظر قرار دهند.

به گزارش ایسنا؛ رضا دواساز ایرانی، مسئول واحد سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان، نیز در این نشست گفت: همه خانواده ها باید  شعار ۵۲۱۰ را سرلوحه سلامت خود قرار دهند که به معنای مصرف پنج واحد میوه و سبزی‌ها، دو ساعت با تلویزیون و رسانه، یک ساعت پیاده‌روی و به صفر رساندن مصرف قند اضافه است.

وی اظهار کرد: طرح پیمایش ملی اختلالات روانی کودکان و نوجوانان بصورت همزمان در همه شهرهای استان خوزستان از یک هفته پیش آغاز شده است.

دواساز ایرانی ادامه داد: این طرح برای یک هزار خانوار شهری و روستایی دارای کودکان شش تا ۱۸ سال توسط ۶ تیم آغاز شده و حداکثر تا دو ماه ادامه دارد

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.