از کسانی که غیرقانونی از مرز خارج شوند، حمایت کنسولی نمی‌شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد از کسانی که به صورت غیر قانونی از مرز خارج شده و به سمت عراق بروند حمایت کنسولی انجام نمی‌شود.

حسین ذوالفقاری صبح امروز در نشست خبری ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: مجموعه اشکالات و ایرادات برنامه سال های گذشته طی جلساتی حل و رفع شده است و رسیدگی به آنها در دستور کار ستاد مرکزی قرار دارد.

وی ادامه داد: ساختار اداری اربعین با توجه به نیاز ما مورد اصلاحاتی قرار گرفته و کمیته خدمات شهری با مسئولیت شهرداری تهران ایجاد شده تا کارهای بهداشتی و رفاهی توسط آن انجام گیرد در عین حال کمیته اعظام امسال از کمیته اسکان و تغذیه جدا شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین تصریح کرد: بحث خروج از مرز موضوع مهمی است که در این رابطه تاکید داریم که نباید فشار ورود و خروج تنها بر روی مرز مهران باشد، در همین راستا مرزی کمکی در غرب کشور (سومار – مندلی) ایجاد شده که فشار از مرز مهران کم شود ؛ در عین حال مرز چزابه و شلمچه نیز ظرفیت خوبی دارند و توصیه ی ما این است که هموطنان از مرز چزابه و شلمچه ورود و خروج کنند و قرار بر این است کهورود و خروج زائران برخی استان ها به این مرزها هدایت شود.

وی افزود: مرز کمکی سومار – مندلی نیز مورد توافق دو طرف قرار گرفته و نیاز به زیر ساخت ها  و امکاناتی دارد که با فراهم شدن آن می توان از آن هم استفاده کرد.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: سال گذشته برای اخذ ویزا برای اتباء خارجی نیز مشکلاتی وجود داشت و کشور عراق برای آنها ویزا صادر نکرد و بعضا به صورت غیر مجاز وارد مرز شدند که برای حل این موضوع نیز توافقی صورت گرفت و با طرف عراق هماهنگی انجام شد تا همه ی کسانی که در ایران مجوز اقامت دارند بتوانند به صورت مجاز به عراق سفر کنند، بنابراین تمام اتباء خارجی مجاز با مدارک قانونی می توانند درخواست ویزا کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین اظهار کرد: دفاتر صدور ویزا از امسال زودتر این کار را انجام می‌دهند و ما تاکید داریم کسانی که قصد سفر به عراق را در زمان اربعین دارند، از حالا در سایت ثبت نام کنند تا در روزهای پایانی با مشکل مواجه نشوند.

وی یاد آور شد: در حال حاضر سفارت عراق در تهران و کنسول‌گری ها در مشهد، کرمانشاه و اهواز کار صدور ویزا را انجام می‌دهند و از ۱۵ مهر ماه نیز ۱۲ نقطه دیگر برای این کار در کشور اضافه خواهد شد که این مراکز متعاقبا اعلام می‌شود.

ذوالفقاری درباره‌ی بیمه زائران نیز گفت: بیمه افراد در سال گذشته نیز با مشکلاتی مواجه بود وپرداخت بیمه  تعدادی از افراد که دچار سانحه شدند، با مشکلاتی مواجه شد و امسال ما پیگیری‌ها و جلساتی داشتیم و بیمه‌ای انتخاب شد که با کمترین هزینه بیشترین خدمات را ارائه دهد.نهایتا هر کس ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بابت بیمه بیمارستانی بستری یا فوت و ۵ هزار تومان برای خدمات درمانی سرپایی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه صدور ویزا نیز ۴۰ دلار است افزود: طرف مقابل این قیمت را تعیین کرده و مدت اعتبار آن ۲۰ روز است و کل اعتبار ویزا از اولین روز تا آخرین روز سفر فرد می‌باشد و این موضوع هم از توافقات صورت گرفته با عراق است در عین حال افرادی که به صورت گروهی و لیستی ویزا دریافت می‌کنند گاهی درمرز از گروه خود جا می‌ماندند و نمی‌توانستند به سفر بروند که توافقی در این راستا صورت گرفت که همراه با ویزا برای این افراد یک برگ با هولگرام داده شود تا اگر همراه با گروه خود نبودند نیز در مرز مشکلی پیدا نکنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: قرار است اعزام مردم به کشور عراق کاروانی و شبه کاروانی باشد چون سفر انفرادی مشکل زیادی دارد و ما این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌ایم در عین حال بناست سیستم کنترل پلیس بین ایران و عراق ایجاد شود تا ورود و خروج تمامیافراد هماهنگ باشد البته  این کار هنوز نهایی نشده است.

ذوالفقاری در پاسخ به پرسشی در خصوص مشکل پارکینگ که در سالهای گذشته مردم را بسیار سرگردان کرده بود اظهار کرد: مشکل اساسی در سالهای گذشته خصوصا برای اتوبوس‌ها بود که در سال جاری کمربندی در شرق مهران ایجاد شده و در حال حاضر فقط قیر گونی و آسفالت  آن مانده که در همان مسیر پارکینگ ۵تا ۶۰ هکتاری نیز تعبیه گردیده تا اتوبوس‌ها در آنجا مستقر شوند و در عین حال بناست در آن پارکینگ جانمایی استان‌ها انجام گیرد تا مردم اتوبوس استان خود را پیدا کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در رابطه با امنیت و حفاظت مردم در زمان راهپیمایی و خطر گروه‌های تروریستی و تکفیری گفت: ما به کشور عراق اعلام کردیم که در حوزه‌ی امنیت و خدمات هر جا که آنها بخواهند آماده کمک هستیم البته اصل مسئولیت در تمامی حوزه‌ها به عهده عراق است. هر ساله ۱۷ تا ۲۰ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند که آمار کشور ما ۲ میلیون نفر است و کشور عراق خود مسئول حفاظت و امنیت این افراد است.

وی خاطر نشان کرد: البته کمیته‌ی امنیتی کشور ما در ستاد عراق زیر نظر سفیرمان مستقر بوده و تمامی  تهدیدات و سناریوها  را بررسی می‌کند. در عین حال با مسئولان کشور عراق هماهنگی دارد و به آنها مشاوره می‌دهد. بخشی از مراقبت‌های نیمه رسمی را با طرف عراقی از زمان استقرار دائم آغاز می‌کنیم و بخشی نیز مربوط به داخل کشور است که باید این آگاهی و خود مراقبتی برای زائران توضیح داده شود.

ذوالفقاری تاکید کرد:‌به طرف عراقی اعلام کردیم که برای تامین هرگونه امکاناتو خدمات از جمله بالگرد، هواپیما و امداد و نجات آماده کمک و همکاری هستیم. البته در حوزه‌ی امدادو نجات هلال احمر کشور مستقر است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور مدیریت زمانی سفر توسط زائران و مسافران را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص اعزام خودروهای شخصی به کشور عراق نیز گفت: کمیته حمل و نقل اعلام کرده که به دلیل زیزر ساختهای حمل و نقلی اگر چنانچه اتوبوسی بخواهد از کشورمان به عراق اعزام شود مشکلی وجود ندارد، اما درباره‌ی خودروهای شخصی توافقی صورت نگرفته است.

ذوالقاری در عین حال تاکید کرد:‌از کسانی که به صورت غیر قانونی از مرز خارج شود حمایت کنسولی انجام نمی‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پایان تصریح کرد:‌ تعدادی از بانک‌ها  و تعدادی ای تی ام در کشور عراق فعال خواهند شد که امکان برداشت پول برای زائران وجود داشته باشد اماتوصیه می‌کنیم که پول کافی همراه مسافران باشد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.