نماینده روستاییان : ساکنان روستاهای آبماهیک سد گتوند در حال بازگشت به روستا ها هستند

عصر جنوب: نماینده حقوقی روستاییان آبماهیک از توابع شهرستان لالی گفت: بیش از ده خانواده از روستاییان آبماهیک که به علت قطع تمامی امکانات رفاهی و همچنین نگهداری از دام های خود مجبور به کوچ اجباری به مناطق ییلاقی شده بودند به روستاها بازگشته اند.
‘علی یوسفی’ سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه روستاییان بیشتری درحال بازگشت به روستا ها هستد گفت: قطع تمامی امکانات رفاهی در روستا های آبماهیک مانند آب ،برق ،مخابرات و تعطیل شدن مرکز بهداشت روستا و مدرسه به دلیل آبگیری سد گتوند ، افزایش گرمای هوا در استان و نبود چراگاه های کافی در منطقه موجب شد روستاییان برای نگهداشتن دام های خود و فرار از گرما روستاها را ترک کنند.

وی گفت: روستاییان که عموماً به منطقه بازفت در چهارمحال و بختیاری کوچ کرده اند با سرد شدن هوا در این منطقه به خوزستان بازگشته و در روستاها ساکن شده اند.

نماینده روستاییان آبماهیک با اشاره به اینکه در طول تابستان امسال دو خانواده به طور دایم در روستای چالتاک آبماهیک زندگی کرده اند گفت: با احتساب ده خانوده ای که به روستا بازگشته اند در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر در منطقه در روستای های گلزای و پابرافتو ساکن شده و به زودی تعداد بیشتری از روستاییان که مجبور به کوچ اجباری شده اند به روستا ها باز می گردند.

یوسفی افزود: از سال ۵۷ تاکنون دولت برای اسکان روستاییان در روستاهای آبماهیک اقدامات خوبی مانند احداث مدرسه ،خانه بهداشت ، احداث پل ، شبکه برق را در منطقه ایجاد کرد، اما با آبگیری سد گتوند روستاییانی که سال ها در روستاها ساکن بودند بدون دریافت مبلغ زمین های خود از شرکت آب و نیرو مجبور به ترک روستا شدند.

وی با اشاره به اینکه روستاییان به غیر از آبماهیک جایی برای زندگی ندارند گفت: با توجه به زیر آب رفت تنها پل ارتباطی روستا ،روستاییان مجبورند برای رفت و آمد به روستا جهت تامین مایحتاج خود یا از عرض دریاچه عبور کنند و یا در ازای کرایه قایق هزینه های بسیاری را بپردازند.

نماینده روستاییان آبماهیک بیان کرد: این در حالی است که شرکت آب و نیرو متولی ساخت سد گتوند متعهد شده تا زمان حضور روستاییان در روستا و حل مشکل دریافت مبالغ زمین هایشان یک فروند قایق برای عبور و مرور در اختیار روستاییان قرار دهد که تاکنون به این تعهد عمل نکرده است .

یوسفی گفت: روستاییان به دلیل مشکلات مالی و نگهداری از دام های خود مجبور به بازگشت به روستا هستند اما شرایط موجود برای زندگی روستاییان بسیار خطرناک زیرا هیچ گونه امکاناتی در روستا وجود ندارد.

وی بیش از ۲۹ ماه از آوارگی روستاییان آبماهیک گذشته و بسیاری از روستاییان مجبور شدند که نرسیدن به توافق با شرکت آب و نیرو بر سر مبالغ زمین هایشان بدون دریافت هیچ پولی روستا ها را ترک کنند.

گفتنی است در اثر آبگیری سد گتوند تنها پل ارتباطی یازده روستای آب ماهیک به زیر آب رفت در حالی که برخی از روستاییان هنوز در روستا ها ساکن هستند.

روستای آب ماهیک شامل ۱۱ روستای کوچک است که با زیر آب رفت پل ارتباطی ،راه روستا های گلزاری با ۶۸ خانوار، روستای گاواری لب رود با ۶۷ خانوار و روستای سربیشه با ۵۳ خانوار قطع شده است .

همچنین از فروردین سال ۹۱ نیز آب ،برق ،تلفن،مدرسه،بهداشت،و کلیه خدماتی رفاهی به روستاییان آب ماهیک قطع شده و برخی از روستاییان بدون دریافت بهای زمین های خود ازمدیریت سد گتوند و به دلیل نبود امکانات مجبور به ترک روستا شده اند.

در یک سال گذشته استانداری خوزستان تلاش های بسیاری برای حل مشکلات روستاییان انجام داد و جلسات بسیاری با حضور مسوولان شرکت آب و نیرو متولی ساخت سد گتوند برگزار شد که تاکنون بی نتیجه بوده است.

در این مدت مسوولان استانی و همچنین مدیران شرکت آب و نیرو متولی ساخت سد گتوند وعده های بسیاری به روستاییان داده اند مانند اینکه قیمت زمین های روستاییان به نرخ روز محاسبه و پرداخت می شود و یا اینکه برای رفت و آمد روستاییان قایقی تهیه می شود اما در ۲۹ ماه گذشته هیچ کدام از این وعده ها عملی نشده است .

اما آخرین اقدام استانداری خوزستان برای حل این مشکل تهیه گزارشاتی از آخرین وضعیت روستاییان است که معین شده این گزارش به همراه نامه ای از سوی استاندار خوزستان برای حل مشکلات روستاییان به وزیر نیرو داده شود.


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.