تخصیص ۷۵۵ میلیون ریال اعتبار به طرح‌های پژوهشی کتابخانه‌های عمومی خوزستان

عصر جنوب: سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: در دو سال گذشته ۷۵۵ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی صرف اجرای ۱۱ طرح پژوهشی کتابخانه‌های عمومی این استان شده است.

منصور کوهی‌رستمی اظهار داشت: در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر سازمانی به شمار می‌رود و سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.

وی افزود: منبع اصلی تولید دانایی و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می‌گیرد که در برنامه پنجم توسعه نیز به صورت مفصل به موضوع پژوهش پرداخته شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: حرکت و تحول کتابخانه‌های عمومی استان بر اساس پژوهش از جمله اهداف و برنامه‌های این اداره کل بوده و با هدف بهره‌گیری حداکثری از توان علمی و دانش تخصصی صاحب‌نظران و خبرگان دانشگاهی، از سال ۹۲ اولویت‌های پژوهشی تدوین و اجرای طرح‌های پژوهشی که بتواند مسایل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی را به پژوهش علمی بگذارد در برنامه‌های کاری این اداره کل قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: در دو سال گذشته مبلغ ۷۵۵ میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی صرف اجرای ۱۱ طرح پژوهشی کتابخانه‌های عمومی خوزستان شده و این طرح‌ها با همکاری دانشگاه شهید چمران و اعضای هیئت علمی این دانشگاه اجرا شده‌اند.

کوهی‌رستمی با بیان اینکه برخی از این طرح‌ها نیز در حال اجرا هستند و برخی نیز گزارش نهایی آنها ارائه شده عنوان کرد: طرح‌های مد نظر در سه حوزه کتابخانه‌های عمومی، اعضا و جامعه استفاده کننده و کتابداران هستند.

وی تصریح کرد: نمونه‌ای از عناوین پژوهش‌های صورت گرفته شامل: بررسی رابطه بین انواع سرمایه و میزان مطالعه (غیردرسی) در شهر اهواز، بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بر اساس طبقه‌بندی دیانی: شناخت موانع احتمالی و ارائه راهکارها، نقش کتابداران و کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در مهندسی فرهنگی استان و… بوده و طرح‌ها و پژوهش‌های جدیدی نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته که در حال بررسی و اقدام است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: نتایج پژوهش‌های فوق برای اداره کل کتابخانه‌های عمومی بسیار حائز اهمیت است چرا که از نتایج این طرح‌ها برای برنامه‌ریزی و مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان استفاده خواهد شد.

کوهی‌رستمی اضافه کرد: نتایج پژوهش‌های فوق، الگوی ساختاری این اداره کل در حرکت به سمت توسعه و پیشرفت است و نیازهای مراجعان را مشخص می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط با دانشگاه‌های استان به منظور پژوهش محور کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره کل و ارتقای سطح علمی کارکنان و کتابداران جزو اولویت‌های کاری این اداره کل خواهد بود که از طریق انجام طرح‌های تحقیقاتی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و کتابداران انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان جزو نخستین اداره‌های کل کتابخانه‌های عمومی در کشور بوده که توانست کد پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کند.

 


 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.