سه “رییس” حرف شان یکی شد!

عصر جنوب: در این مدت خوزستانی ها به این نتیجه رسیده اند که پشت پرده پروژه انتقال آب کارون افراد ذی نفوذی قرار دارند وگرنه به این راحتی نمی شود خوزستان را تشنه و کویر را سیراب کرد.

هادی خوش سیما در ستون ذره بین فرهنگ جنوب نوشت : 
 
مواضع سیاسی بعضا متفاوت روسای جمهور پیشین، آن چنان فاصله ای بین آن ها انداخته که گاه جمع شدن شان محال یا غیرممکن به نظر می رسد اما گاهی نظرات شان در برخی موارد چنان به هم نزدیک می شوند که گویی به نظر می رسد دور یک میز نشسته اند و تصمیماتی واحد اتخاذ کرده اند که هر دولتی – چه کارگزاران ، چه اصلاحات و دولت مهرورز احمدی نژاد – مکلف به اجرا و پیگیری آن است.
یکی از این نظرات واحد ، انتقال آب کارون به فلات مرکزی ست که هر سه دولت گذشته سمفونی یکسانی را نواختند و هنوز که هنوز است و پس از روی کار آمدن دولت جدید نیز مترصد عملیاتی کردن آن هستند. اخیرا “سیّد خندان” دولت اصلاحات که در زادگاهش اردکان به سر می برد به “دیدارهای آبی” روی آورده و از بحران بی آبی در یزد ابراز نگرانی کرده و گفته است که بحث انتقال آب به فلات مرکزی ایران باید جدی گرفته شود.
سید محمد خاتمی در این نشست ها تاکید کرده که طرح “بهشت آباد” و انتقال آب به یزد باید از سر گرفته شود. البته سید محمد خاتمی تنها رییس جمهوری نیست که به این نکته اشاره کرده است. چندی پیش نیز پای “سردار سازندگی” دولت کارگزاران به ماجرای انتقال کارون باز شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیداری که با وزیر نیرو داشته بر تأمین آب بخش کشاورزی مناطقی که با کم‌آبی روبرو هستند و ضرورت استفاده از آب های رودخانه های مرزی تاکید کرده و گفته است که بسیاری از رودخانه های مرزی هرز می روند و هیچ استفاده ای از آنها نمی شود.
 دولت سابق نیز نیم نگاهی به پروژه انتقال آب داشت و بودجه هایی برای آن تصویب کرده بود. ثمره هاشمی مشاور ارشد احمدی نژاد که خود کرمانی الاصل است بیشترین تلاش ها را برای انتقال آب انجام داد. وی هشت سال پیش در سفر به فلات مرکزی مستقیما دستور داد تا معاونین وزارت نیرو برای پیگیری حضوری به استان‌های یزد و اصفهان اعزام شوند و خط انتقال آب به استان یزد مجددا راه اندازی شود.
هر چند در دولت تدبیر و امید ، حسن روحانی در سفر به خوزستان خبر جلوگیری از طرح های انتقال آب برای مصارف غیر شرب را به خوزستانی ها داد اما همچنان در سکوت خبری طرح های موسوم به بهشت آباد و گوهرنگ از سوی وزارت نیرو و استاندار اصفهان به جدیت پیگیری می شود و حتی تجمعات زیست محیطی حفاظت از کارون نیز مانع از عدم اجرای آن نشده است.
در این مدت خوزستانی ها به این نتیجه رسیده اند که پشت پرده پروژه انتقال آب کارون افراد ذی نفوذی قرار دارند وگرنه به این راحتی نمی شود خوزستان را تشنه و کویر را سیراب کرد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.