تهدید دوباره یک اثر تاریخی؛ قابل توجه شهرداری اهواز؛ «میدان چهارشیر» ثبت ملی است

 

عصر جنوب: میدان چهارشیر اهواز که اثری تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است دوباره مورد تهدید قرار گرفته است.

به گزارش عصر جنوب به نقل از ایسنا معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز از احتمال نهایی شدن طرح روگذر میدان چهارشیر در این هفته خبر داد.

 محمدعلی دوایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خوزستان اظهار کرد: پیشنهادهای متعددی در خصوص طرح و نقشه روگذر میدان چهارشیر ارایه شده که گزینه‌ها در حال بررسی هستند.

 وی ادامه داد: تاسیسات نفت و گاز، مخابرات و آب در ناحیه میدان چهارشیر زیرزمینی است و چون هزینه جابه‌جایی این تاسیسات بسیار بالا است، امکان ساخت زیرگذر در میدان چهارشیر وجود نداشت. بنابراین برای حل مشکلات ترافیکی در این نقطه، ساخت روگذر در دستور کار قرار گرفته است.

 معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز گفت: برای ساخت تقاطع غیرهمسطح در این میدان خوشبختانه فضای مناسبی در اختیار است و در شرایطی عملیات ساخت آن انجام می‌شود که المان‌های داخل میدان (چهارشیر سنگی) ماندگار خواهد بود و میدان با همان شرایط ظاهری و ساختار فیزیکی خود حفظ خواهد شد.

 دوایی‌فر افزود: در این پروژه، مسیر بلوار آیت‌الله بهبهانی تا میدان فرودگاه (شمال به جنوب) به صورت یک مسیر همسطح و از جاده ماهشهر به سمت میدان نخل (شرق به غرب) به صورت روگذر احداث می‌شود. همچنین جهت تردد و اتصال این نقاط چهار چپ‌گرد به صورت پل در این نقطه ساخته خواهد شد.

 وی با بیان این‌ که احداث این روگذر به نمای میدان چهار شیر صدمه نمی‌زند و تعارضی با میراث فرهنگی ندارد، اظهار کرد: این پروژه می‌تواند یکی از کامل‌ترین پروژه‌های عمرانی اهواز باشد که در حل گره‌های ترافیکی در این نقطه اهمیت بسیاری خواهد داشت.

 معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز در خصوص اعتبار ساخت روگذر میدان چهارشیر اهواز گفت: بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شهرداری اهواز به این پروژه اختصاص داده شده است و پس از نهایی شدن طرح روگذر پیمانکار پروژه نیز انتخاب خواهد شد.

این در حالی است که عاطفه رشنویی، معاون میراث فرهنگی خوزستان، به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: ‌برای طرح روگذر روی میدان چهارشیر هنوز از ما استعلام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ‌میدان چهارشیر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ضوابط خاص خودش را دارد. بنابراین اگر بخواهند در نزدیکی آن کاری انجام بدهند باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام بگیرند تا ما ضوابط را اعلام کنیم.

رشنویی ادامه داد: ما باید طرح را ببینیم و بعد وارد مذاکره شویم.

گفتنی است صادق محمدی، مدیر کل وقت میراث فرهنگی خوزستان، در واکنش به اقدام برای ساخت پل روگذر بر رور میدان چهارشیر در سال ۸۶ گفته بود: شیرهای میدان چهارشیر اهواز به دلیل آن که از بتن ساخته شده‌اند هیچ گونه ارزش تاریخی ندارند و ارزش آن‌ها فقط به این دلیل است که یادآور لحظه ورود رزمندگان اسلام است.

همچنین ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، در سال ۸۵ اظهار کرده بود: میدان چهارشیر اهواز چندان میراث باستانی محسوب نمی‌شود.

دیگر این که در سال ۸۶ سازمان قطار شهری اهواز مسیر قطار این شهر را از میدان چهارشیر تغییر داده بود.

میدان چهارشیر با چهار مجسمه‌ سنگی از چهار شیر نشسته رو به چهار ورودی شهر (ورودی‌های قدیم اهواز) جزو آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است. میدان چهارشیر اهواز که مربوط به دوره پهلوی است در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۴۰ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نام میدان چهارشیر اهواز که یادگاری از سال ۱۳۳۱ و یکی از دروازه‌های قدیمی اهواز است به میدان شهید بندر تغییر داده شد اما بسیاری از مردم اهواز هم‌چنان آن را با نام چهارشیر می‌خوانند. 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.