توسعه میادین مشترک با توان داخلی ممکن بود/ ضریب بازیافت مخازن نفتی ۲۸ درصد شد

عصر جنوب: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر این که اگر به موقع تصمیم‌های درست می‌گرفتیم و سیاست‌گذاری ما تغییر نمی‌کرد تحریم‌ها نمی‌توانست مانع پیشرفت صنعت نفت شود، گفت: در صورتی که منابع مالی تامین بود، روند توسعه میدان آزادگان جنوبی با استفاده از توان داخلی قابل انجام بود.

حمید بورد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در باره توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و ضرری که به دلیل عدم بهره برداری به موقع از این میادین به کشور تحمیل شده است، تصریح کرد: اگر می‌دانستیم که می‌خواهیم چکار کنیم بخشی از مشکلات حل می‌شد.

وی با بیان این‌که در چندسال گذشته بیشتر توجه به پارس جنوبی بود و کمتر به غرب کارون توجه کردیم، امیدواریم بتوانیم با استفاده از امکانات داخلی هرچه سریع‌تر میادین غرب کارون را توسعه دهیم در این زمینه می توان اذعان کرد که شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی نفت ایران در توسعه میادین نفتی از توانایی خوبی برخوردارند.

خارجی‌هایی بیایند که از ما جلوتر باشند

بورد با اشاره به این‌که تولید زود هنگام آزادگان توسط شرکت مناطق نفت خیز جنوب انجام شد، اضافه‌کرد: در صورتی که منابع مالی موجود بود می توانستیم روند افزایش تولید را ادامه دهیم ، اکنون نیز اگر بتوانیمسرمایه را تامین کنیم توسعه مخزن اصلا بحث پیچیده ای نیست، به عبارت دیگر با توسعه پلکانی می‌توان تا حد زیادی مشکل سرمایه را حل کرد به گونه ای که از خود مخزن استفاده کنیم و آن را توسعه دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه تاکید کرد: باید از پیمانکاران خارجی استفاده کنیم که از خودمان یک قدم جلو تر باشد و در این راستا در صورتی که مشکل تحریم ها حل شود شرکت های خارجی در این بخش حضور پیدا خواهند کرد.

بورد با بیان این‌که بیش از ۸۳ درصد از نفت و ۱۶ درصد از گاز کشور در مناطق نفت خیز جنوب تولیدمی‌شود، اظهارکرد: ظرفیت تولید نفت مناطق نفت خیز جنوب حدود سه میلیون بشکه است که به تناسب برنامه‌هایی که از سوی مراجع رسمی تصویب میشود و بر اساس نیاز، تولید می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که وجود ظرفیت سه میلیون بشکه شاخص بسیار خوبی است، تاکیدکرد: به تناسب برنامه‌هایی که از سوی مراجع رسمی تایید میشود، تولید انجام میشود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه حجم عمده صادرات نفت کشور از محل تولیدی که در مناطق نفت‌خیز جنوب صورت می‌گیرد، انجام می‌شود، گفت: آمادگی داریم که ۱۰۰ درصد ظرفیت موجود را به تولید برسانیم که البته این امر به برنامه صادرات و نیاز کشور بستگی دارد.

وی با اشاره به این که زمینه‌سازی برای افزایش ظرفیت سالانه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هرسال حدود۳۵۰ هزار بشکه عملیات جداگانه برای جبران افت طبیعی چاه‌ها و مخازن داریم، به عبارت دیگر سالانه ۳۵۰ هزار بشکه کار توسعه‌ای، ترمیمی، و تعمیری انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب این حجم کار را عظیم دانست و اضافه کرد: بالغ بر ۷۵ حلقه چاه توسعه ای در سال جاری حفر خواهیم کرد و حدود ۸۰ حلقه چاه نیز در برنامه تعمیر قرار دارند و همچنین عملیات ترمیمی به میزان ۱۰۰ هزار بشکه اجرا خواهد شد.

توان افزایش ظرفیت تولید به ۵.۷ میلیون بشکه را داریم

بورد درباره تحقق وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید نفت و میعانات گازی به ۵.۷ میلیون بشکه تا سال ۱۳۹۷ اظهارکرد: در راستای تحقق آن وعده ما هسته اصلی هستیم و بخش عمده تولید در مناطق نفت خیز جنوب صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر توان فنی قابلیت افزایش ظرفیت به ۵.۷ میلیون بشکه را دارا هستیم گفت: در این راستا برنامه‌های لازم تدوین شده و در اختیار وزیر نفت قرار گرفته است، که در این راستا ظرفیت ۳ میلیون بشکه عدد قابل توجهی است که در مناطق نفت خیز جنوب وجود دارد و با توجه به توان مالی و برنامه به دنبال افزایش این رقم به میزان ۵۰ هزار بشکه هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کار توسعه به صورت روتین انجام میشود در کوتاه مدت می توانیم در مناطق نفت خیز جنوب به ظرفیت مورد نظر دست یابیم که در این راستا از استراتژیهایی مانند گازسوزی کمتر و تعمیرات اساسی کردن کارخانه ها استفاده میکنیم.

ضریب بازیافت مخازن نفتی ۲۸ درصد شد

وی درباره افزایش ضریب بازیافت میادین نفتی قدیمی، اظهارکرد: طبق برنامه پنجم توسعه موظفیم یک درصد ضریب بازیافت را افزایش دهیم که در این راستا برنامه خوبی را از جمله تزریق گاز، استفاده از تلمبه های درون چاهی برای تولید ثانویه و استفاده از تکنولوژیهای پژوهشی را در دست اقدام داریم.

بورد اضافه کرد: معدل ما در مورد ضریب بازیافت مخازن حدود ۲۷ درصد بوده که آن را به ۲۸ درصد رسانده ایم و در واقع هدف برنامه پنجم در این زمینه محقق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ادامه درباره افزایش ظرفیت تولید گاز در این منطقه با توجه به بالا بودن مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: متاسفانه شدت مصرف انرژی در کشور ما بالا است و عمده تولید از میادین مستقل گازی صورت میگیرد که در این راستا اکنون برنامه‌هایی برای توسعه مخازن مستقل گازی داریم که اگر منابع مالی تامین شود می‌توانیم تولید بیشتری داشته باشم.

وی میزان تولید گاز را حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز اعلام و اضافه‌کرد: این ظرفیت با توسعه میادین مستقل گازی قابل افزایش می باشد.

۳ میلیارد دلار سرمایه میخواهیم

بورد در ادامه با اشاره به اینکه مراجعاتی در زمینه سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته است، اظهار کرد: در شرکت ملی نفت با چند شرکت داخلی و خارجی جهت سرمایه‌گذاری مذاکراتی صورت گرفته اما هنوز نهایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه به حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌ها در این مناطق نیاز داریم، گفت: در سال گذشته از اوراق مشارکت استفاده کردیم و در سال جاری نیز به دنبال استفاده مجدد از اوراق مشارکت و منابع صندوق توسعه ملی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به حمایت از ساخت چند هزار قطعه توسط سازندگان داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: هدفگذاری برای ساخت پمپ، توربین و کمپرسورهای داخلی صورت گرفته و بیش از ۷۰ درصد در بخش بالا دستی میتوان به تولید داخل متکی بود.

بورد در ادامه به بومی‌سازی ۱۰ گروه کالای مورد نیاز در صنعت نفت توسط سازندگان داخلی با تاکید وزیر نفت اشاره و اظهارکرد: حدود ۸۵۰۰ قلم کالا را در دست ساخت داریم همچنین ۱۵۳۵ قلم کالا در حوزه توربین در دست عقد قرار داد است. حدود ۲۲۰ میلیارد تومان ارزش ساخت قطعات در داخل کشور در این شرکت است و در سه ماهه سال جاری قرارداد ساخت ۷۵ میلیارد ریال به شرکت‌های سازنده واگذار شده است.

بورد در ادامه عمده دلیل کاهش تولید نفت در کشور را تحریمها دانست و گفت: باید توجه کرد که صنعت نفت نوک پیکان تحریم ها بوده و سال‌های سختی را پشت سر گذاشته و پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.

وی همچنین تاکیدکرد: در زمینه ساخت داخل و مسائل مدیریتی ضعف‌هایی وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در ادامه به مذاکره با شرکت‌های اروپایی و آسیایی برای حضور در کشور اشاره و خاطرنشان‌کرد: امید می‌رود با به نتیجه رسیدن مذاکرات شرکت‌های خارجی در کشور حضور یابند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.