سرطان پوست؛ عوامل و علائم

عصر جنوب – asrejonoob.ir: یک متخصص پوست گفت: در صورتی که وضعیت زخم ایجاد شده روی بدن، پس از سه ماه درمان و استفاده از دارو بهتر نشد؛ به دلیل مشکوک بودن به سرطان پوست، نیازمند انجام نمونه‌برداری است.

دکتر رضا یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: دانش پزشکی تاکنون به عوامل اصلی ایجاد سرطان‌های پوست پی نبرده است ولی چندین عامل عمده می‌توانند در ایجاد سرطان‌های پوست نقش بسیاری داشته باشند.

وی افزود: یکی از عمده‌ترین عوامل ایجاد سرطان‌های پوستی، خورشید است. نور خورشید به عنوان یکی از عوامل موثر در بسیاری از سرطان‌ها شناخته شده است. افرادی که ساعت‌ها در معرض تابش مستقیم آفتاب کار می‌کنند؛ در صورت، پشت دست‌ها و بخش‌های رو باز بدن، مبتلا به سرطان پوست می‌شوند. در کشاورزان، دریانوردان و کارگران و افرادی با پوست، مو و چشم‌های روشن شانس ابتلا به سرطان‌های پوست بیشتر است.

یعقوبی عنوان کرد: تماس با مواد شیمیایی نیز می‌تواند دومین عامل ایجاد سرطان‌های پوستی تلقی شود.  افرادی که در مشاغل صنعتی از جمله پالایشگاه‌های نفت کار می‌کنند، در صورت تماس با مواد شیمیایی در معرض ابتلا به سرطان هستند.

این متخصص پوست با اشاره به دیگر عوامل ایجاد سرطان‌های پوستی، بیان کرد: آرسنیک که ممکن است به عنوان دارو در یک مقطع زمانی استفاده شود و یا از طریق مصرف آب چاه‌های آلوده وارد بدن شود، می‌تواند یکی از دلایل ایجاد سرطان‌های پوست باشد.

وی گفت: در برخی موارد نیز ویروس‌ها، سابقه ضربه یا تروما و عوامل ژنتیکی از دیگر فاکتورهای ایجاد سرطان‌های پوست محسوب می‌شوند.

یعقوبی با اشاره به نقش عوامل ژنتیکی در ایجاد سرطان‌ها، اظهار کرد: نوع خطرناکی از سرطان پوست به نام ملانوم وجود دارد که با ابتلا یکی از افراد خانواده به این نوع سرطان، افراد دیگر خانواده نیز ممکن است به ملانوم مبتلا شوند.

وی با اشاره به نقش ضعف سیستم ایمنی بدن در ایجاد انواع سرطان‌های پوست، عنوان کرد: هر چه سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر باشد، شانس ابتلا به سرطان‌های پوستی افزایش می‌یابد و در سنین بالا که شانس ابتلا به سرطان پوست بیشتر است، کهولت سن، مصرف داروهای سرکوب‌گر ایمنی بدن و دیگر بیماری‌ها می توانند شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند.

این متخصص پوست با اشاره به نقش سیگار در ایجاد سرطان پوست، گفت: سیگار یکی از عواملی است که در ایجاد سرطان پوست نقش دارد ولی میزان نقش آن در ایجاد سرطان به درستی مشخص نشده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین علایم هشداردهنده سرطان‌های پوستی، بیان کرد: در صورتی که وضعیت زخم ایجاد شده روی بدن، پس از سه ماه درمان و استفاده از دارو بهتر نشد؛ به دلیل مشکوک بودن به سرطان پوست، نیازمند انجام نمونه‌برداری است. گاه نیز برخی زخم‌ها استعداد خون‌ریزی دارند که پس از مشاهده باید به پزشک مراجعه شود.

یعقوبی با بیان این‌که بیش از ۹۵ درصد سرطان‌های پوست بدون درد هستند، گفت: با ایجاد هر ضایعه غیرمعمول و حتی بدون درد بر روی پوست، باید به سرعت به پزشک مراجعه کرد و نسبت به آن ضایعه بی‌تفاوت نبود. زیرا این ضایعه بدون درد می‌تواند یکی از دلایل سرطان پوست باشد.

وی با اشاره به خطر تبدیل برخی از خال‌ها به سرطان پوست گفت: برخی از خال‌ها می‌توانند به سرطان‌های پوستی از جمله ملانوم که یکی از سرطان‌های پوستی کشنده است، تبدیل شوند.

این متخصص پوست افزود: خال‌هایی که دور آن لکه‌های قهوه‌ای و نامرتب وجود دارد و یا دچار خون‌ریزی هستند و در زمان کوتاه سایز و اندازه آنان به سرعت افزایش پیدا می‌کند، از علائم هشداردهنده تبدیل شدن به سرطان ملانوم هستند که باید به این علائم توجه کرد.

وی درباره پیشگیری از ایجاد انواع سرطان پوست نیز عنوان کرد: دوری از تابش مستقیم آفتاب به مدت طولانی، استفاده از عینک آفتابی، چتر، دستکش مشکی، کلاه، کرم‌های ضدآفتاب و لباس‌های آستین بلند می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های پوست موثر باشد.

یعقوبی افزود: همچنین جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی در محل کار، استفاده از لباس کار، دستکش، کفش ایمنی و عینک محافظ می‌تواند از نفوذ مواد شیمیایی به بدن و در نهایت ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کند. جلوگیری از وارد شدن ضربه‌های شدید و ضعیف به بدن و عدم تنبیه بدنی که علاوه بر روح به جسم نیز آسیب وارد می‌کند نیز می‌تواند درصد ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد.

وی گفت: در صورت وجود استعداد خانوادگی در ابتلا به سرطان لازم است که افراد مستعد جهت انجام آزمایش‌های به موقع در راستای شناسایی سرطان، پیش‌قدم شوند زیرا سرطان به تدریج به وجود می‌آید و داشتن آگاهی لازم در این زمینه جهت پیشگیری ضروری است.

این متخصص پوست توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده ضایعه‌ای پوستی از جمله زخم، ضایعه، برجستگی و برآمدگی که مدتی است به وجود آمده است، نباید بی‌تفاوت باشند و باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند؛ با مراجعه  زود هنگام درمان بهتر انجام خواهد شد و در مواردی که روند درمان به خوبی پیش نمی‌رود، بیشتر به دلیل مراجعه دیرهنگام بیمار است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.