پیشتازی «ترامپ» و «کلینتون» در رقابت های درون حزبی انتخابات آمریکا

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رقابت های مقدماتی و درون حزبی انتخابات آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در ایالت نیویورک ادامه یافت.

نتایج بر آمده از رقابت نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت گویای آن است «هیلاری کلینتون» در حزب دموکرات و «دونالد ترامپ» در حزب جمهوری خواه با پیروزی خود در این ایالت تقریباً کار را برای رقبا تمام کردند. نتایجی که بر اساس نظرسنجی های پیش از برگزاری انتخابات نیز قابل تصور بود.

سه شنبه ۱۹ آوریل برابر با ۳۱ فروردین رقابت های مقدماتی و درون حزبی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت نیویورک برای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه ادامه یافت و نتایج کلی بر آمده از این انتخابات  حاکی از آن است که در میان نامزدهای دموکرات «هیلاری کلینتون» با کسب قریب به ۶۰درصد آرا  و در میان نامزدهای جمهوری خواه نیز «دونالد ترامپ» با کسب بیش از ۶۰ درصد آرا پیروزی در این حزب را از آن خود کردند.

نتایج حاصل شده در ایالت نیویورک در حالی رقم خورد که در ماه های گذشته در مجموع انتخابات ‌های درون حزبی که تاکنون برگزار شده بود به استثنای ایالت نیویورک، در حزب دموکرات هیلاری کلینتون در ۱۸ و برنی ساندرز در ۱۲ ایالت پیروز شدند. در میان جمهوری خواهان نیز دونالد ترامپ در ۱۹ ایالت،  تد کروز در ۱۰ ایالت پیروز شدند. حالا و با این پیروزی این عدد برای کلینتون به ۱۹ و برای ترامپ به عدد ۲۰ رسید.

از حاشیه های مهم پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالت نیویورک می توان به تفاوت درنوع رأی دهی در این ایالت با دیگر ایالت ها اشاره کرد. برای مثال در میان دموکرات ها بر خلاف ایالت های پیشین که مستقل ها نیز می توانستند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند در این ایالت تنها اعضای حزب دموکرات این امکان را داشتند که به نامزدهای این حزب رأی بدهند. ملاک تشخیص آن نیز پر کردن فرم عضویت در حزب دموکرات تا هفته اواسط ماه مارس گذشته بود. به نظر می رسد یکی از دلایل پیروزی قاطع «کلینتون» بر رقیبش در این ایالت نیز همین موضوع باشد.

از دیگر حواشی نیز می توان به برگزاری یک میتینگ تبلیغاتی توسط «برنی ساندرز» در محله فقیرنشین  شمال منهتن اشاره کرد که در آن تأکید فراوانی بر روی ایجاد یک انقلاب سیاسی در آمریکا و نیاز به کمک مردم برای ایجاد تغییر در ساختار سیاسی به شیوه از پایین به بالا شد. او  در این دیدار تبلیغاتی که نشان داد او بر روی آرای قشر ضعیف جامعه حساب ویژه ای باز کرده است، وعده داد تا در دولت آینده میزان دستمزد کارگران و مالیات بر درآمد ثروتمندان را افزایش دهد.

به این موضوع می توان حضور این نامزد در اروپا به دعوت پاپ را نیز اضافه کرد. جایی که محور سخنان او مبارزه با بی عدالتی بود. مجموعه اقداماتی که البته بر خلاف ایالت های اخیر که «ساندرز» در آنها پیروز شد، در ایالت نیویورک موثر نبود و اهالی ایالت نیویورک سناتور پیشین خود و محبوب خود یعنی «کلینتون» را بر او ترجیح دادند.

رفتار قابل توجه «ساندرز» در رابطه با اتخاذ سیاست های عامه پسند آنجا مهم تر جلوه می کند که این نامزد حزب دموکرات در رقابت های انتخاباتی خود بیشتر بر کمک های مردمی وابسته است. بر خلاف او رقیب قدرتمندش یعنی «هیلاری کلینتون» در مسیر رقابت های انتخاباتی و تأمین هزینه های مالی به شدت به موسسه ها و شرکت های اقتصادی وابسته است. با این وجود نکته ای که امیدها را برای موفقیت «هیلاری کلینتون» در ایالت نیویورک بالا برد، حضور او در سمت سناتوری در این ایالت به مدت ۸ سال بود که برای او محبوبیت فراوانی ایجاد کرده بود.

«هیلاری کلینتون» در یکی از سخنرانی های قبل از برگزاری انتخابات نیویورک و در جمع هوادارن خود گفت: «کشور ما دارای توانمندی های بسیاری بالایی است و البته نمی تواند از همه توانمندی ها استفاده کند مگر اینکه همه ما برای اینکار تلاش کنیم.» در هنگام برگزاری انتخابات نیویورک کمپین این نامزد حزب دموکرات اعلام کرد در صورت پیروزی کلینتون در ایالت نیویورک کار در این حزب تمام خواهد شد.

نامزد پیروز دموکرات ها پس از پیروزی در ایالت نیویورک با خطاب قرار دادن حامیان خود گفت: «شما ها با قلب خود تلاش کردید و این پیروزی برای شما است. من از شما سپاسگزارم».

در میان نامزدهای حزب جمهوری خواه نیز پیش از برگزاری انتخابات ایالت نیویورک، «دونالد ترامپ» که خود  اهل این ایالت است امید فراوانی برای پیروزی داشت. او که تاکنون پیشتاز نامزدهای جمهوری خواه است با درج متنی در حساب توئیتر خود گفت: « وقت آن رسیده است که ما آمریکا را دوباره به قدرت قبلی خود بازگردانیم و دوباره آمریکا را بزرگ کنیم».

«تد کروز» نیز که به نظر تا حدود زیادی از ادامه رقابت ها نا امید شده است و در نیویورک شکست سختی را متحمل شد، اعلام کرد: «تمرکز خود را روی ایالت پنسیلوانیا خواهد گذاشت».

جزئیات نتایج انتخابات روز سه شنبه نشان از آن دارد  که در  ایالت نیویورک و در میان نامزدهای حزب دموکرات هیلاری کلینتون ۵۹ درصد و برنی ساندز ۴۱ درصد آراء را کسب کردند. از سوی دیگر در میان نامزدهای حزب جمهوری خواه نیز در همین ایالت دونالد ترامپ ۶۰٫۳ درصد، جان کاسیچ ۲۴٫۸ درصد و تدکروز ۱۴٫۹ درصد آراء را از آن خود کردند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.