یادداشت؛ سیلاب نعمت است/ باز کنید راه را

عصر جنوب – asrejonoob.ir: محمد درویش مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در کانال تلگرامی خود در خصوص سیلاب در خوزستان نوشت: بررسی بستر آبرفتی رودخانه کارون در پایین دست دزفول نشان از عبور حجمی از آب تا حدود ۱۵ هزار متر مکعب در ثانیه را تایید می کند اما متاسفانه به دلیل نبود لایروبی بستر رودخانه های اصلی خوزستان و نیز ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف رودخانه و کاهش عرض بستر، شاهد سیلی ویرانگر از سمت دزفول به سوی دشت خوزستان بودیم.

در ادامه این یادداشت آمده است: افزون بر این وضعیت دیگر رودخانه های اصلی منتهی به دشت خوزستان نیز کم و بیش در شرایطی مشابه قرار داشته و در تمامی آنها جریان شکلاتی در حال عبور است. جریانی که تا نیم قرن پیش پیوسته در حال رخ دادن بود و اصولا دلیل وجود جلگه های حاصلخیز ایران در منطقه خوزستان و… از موهبت رخداد سیل هایی شکلاتی و مملو از مواد غذایی در رودخانه های کارون، کرخه، جراحی، زهره و… بوده است. رودخانه هایی که اینک سالهاست فقط اندکی آب زلال و یا شور و متاثر از پسابی بی کیفیت را درخود حرکت می دهد.

درویش در این یادداشت تاکید کرد: باید بپذیریم سیل خوزستان نه تنها می تواند اراضی شور این جلگه را آبشویی کرده و مواد حاصلخیز فراوانی به آن تزریق کند بلکه با ورود به خلیج فارس می تواند جریان پس رونده حاکم در مصب ورودی به خلیج فارس تا خورموسی را متحول کرده و میزان تخم ریزی ماهی ها را به شکل محسوسی افزایش دهد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.