آغاز سفرهای درون استانی از آبان ماه/ عدم استفاده از ظرفیت های کامل منطقه آزاد اروند

عصر جنوب: استاندار خوزستان از آغاز سفرهای درون استانی از آبان ماه خبر داد.

عبدالحسن مقتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بعد از جنگ سرمایه گذاری های عدیده ای در زمینه پتروشیمی، نیشکر و ایجاد شهرک های صنعتی انجام شد ولی چون این طرح ها تنها پیوست اقتصادی، اشتغالزایی و امنیت داشت ولی پیوست فرهنگی نداشت نتوانست برای مردم تعلق خاطر ایجاد کند. اگر تعارضاتی بین مردم و مجموعه سرمایه گذاری های ملی ایجاد شود دلیلش این است که مردم احساس نمی کنند آن سرمایه گذاری متعلق به خودشان است.

وی افزود: سرمایه گذاری عظیمی در منطقه آزاد اروند انجام شده ولی فعلا فقط در حد نام است و هنوز استفاده ای از ظرفیت های آن نشده و در حقیقت حتی از پنج درصد اختیارات و ظرفیت بالقوه اش نیز استفاده نشده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری در منطقه آزاد بخواهد از همین ابتدا با منافع مردم استان در تعارض باشد اصلا برای مردم تعلق خاطر ایجاد نکرده و از آن رضایت نخواهند داشت. اگر سرمایه گذاری های منطقه آزاد را  بخواهیم را محصور کنیم حتما به ضرر شهرهای آبادان، خرمشهر و اروندان نیز می شود.

مقتدایی خاطرنشان کرد: در ارتباط با سفرهای درون استانی گفت: برای اینکه از نزدیک با مردم در ارتباط باشیم سفرهای استانی را از آبان ماه شروع می شود و مشکلات شهرها را بررسی می کنیم.

وی عنوان کرد: اگر محدودیت در شهر یا بخشی بیش از حد باشد سرمایه گذار نیز به سمت آن بخش محدود نمی رود. آبادان و خرمشهر از قدیم به دلیل پروازهای بین المللی و سفر کشتی ها به سراسر جهان شهرهای ملی و بین المللی بودند بنابراین نباید گفت با  منطقه آزاد شدن این شهرها را ملی کرده ایم.

استاندار خوزستان بیان کرد: حمله عراق به کویت، حمله آمریکا به عراق و حمله اخیر داعش سه پدیده ناهنجار اساسی بعد از قطعنامه در منطقه بودند که ما پشتیبان مردم عراق و ملت کویت بوده و همچنین ما در حمله آمریکا به عراق مردمش را پذیرا بودیم.

مقتدایی یادآور شد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به خوبی در حال پیشرفت بوده و تا کنون موفق عمل کرده و ماهانه یک جلسه ارزیابی برای روند اجرایی این طرح برگزار می شود. در حال حاضر از تعداد ۱۶ پیمانکار این طرح ۱۲ نفر بومی هستند که اگر پیمانکاران استان رتبه های لازم را داشتند آن چهار نفر نیز از میان افراد بومی انتخاب می شدند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۶ و نیم میلیارد تومان در روز باید برای اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری محقق شود که خوشبختانه چون پرداخت پول به روز است اشتیاق پیمانکاران برای اجرای طرح بالاست. هم اکنون در مرحله ساخت حداقل بین ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر مشغول به کار هستند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: تجهیزات کشاورزی، خرید خدمات و حمل و نقل اجرای این طرح همه از درون استان است. حتی سوخت مصرفی این پروژه را از مصرف سوخت استان مجزا کرده و سهمیه ای را از شرکت پخش فرآورده های نفتی خوزستان برای طرح اختصاص دادیم. طبق پیش بینی های انجام شده با اجرای این طرح حدود ۳۰۰ هزار نفر اشتغال زایی برای مردم به ارمغان آورده می شود.

مقتدایی اظهار کرد: اگر حتی ۱۰۰ هزار هکتار اجرا شود نسبت به هفت شرکت نیشکری که با تبعات و عوارض اجتماعی و زیست محیطی داشتیم بسیار موفق تر است چون در اختیار مردم قرار می گیرد و بهره برداران حقیقی آن مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه پنج درصد از کل اعتبارات طرح برای برگزاری دوره های آموزشی اختصاص داده شده گفت: یک طرح را قرار است در خوزستان تحت عنوان منطقه آزاد کشاورزی و دامپروری اجرا کنیم. ویژگی منطقه آزاد اروند بیشتر تجاری، اقتصادی و توریستی است.

استاندار خوزستان ادامه داد: در مناطقی که کشاورزی دارند و به جاده و ریل نزدیک هستند به منطقه آزاد کشاورزی و دامپروری در قالب مناطق آزادی که زیر مجموعه منطقه آزاد اروند تبدیل می کنیم و قرار است این طرح را پس از تصویب برای دولت ارسال کنیم.

مقتدایی تصریح کرد: قبول داریم که بخشی از پساب های نیشکر روی اراضی ما تاثیر گذاشته است. محیط زیست در ارتباط با مسئله آلودگی های پتروشیمی زمانی که به مرز خطر برسد می تواند دستور توقف را بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در خوزستان چهار فصل داریم و این استان توانمندی های فراوانی در زمینه کشاروزی دارد. برای اجرای مناطق آزاد کشاورزی قرار است یک کار غیر معمول انجام دهیم چون با کارهای معمول و اعتبارات محدود استان دستخوش تحول قرار نمی گیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به طراحی ۱۱ ایستگاه قایقرانی در اهواز گفت: در  تفاهم نامه هزار و ۳۰۰ میلیاردی در زمینه گردشگری برای مرحله اول به شهر اهواز ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم. قایقرانی، هتل، تله کابین، رستوران و شهربازی در این تفاهم نامه پیش بینی شده که ما زیرساخت های آب و برق و غیره را فراهم می کنیم تا هزینه سرمایه گذاری در این طرح کاهش پیدا کند.

مقتدایی در پایان گفت: هزار و ۳۰۰ میلیارد تفاهم نامه گردشگری را به عنوان اوراق مشارکت تلقی می کنیم و هرکس قابلیت دارد این اوراق  را در اختیارش قرار می دهیم. مزایای اجرای این طرح کل استان را در بر می گیرد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.