تیراندازی در کنگره آمریکا/ ربوده شدن دو کشتی در اندونزی/ اعلام حالت فوق‌العاده در بلژیک و ربوده شدن هواپیمای مصری!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: جهان در چند ساعت گذشته! تیراندازی در کنگره آمریکا/ ربوده سن دو کشتی در اندونزی/  اعلام حالت فوق‌العاده در بلژیک و ربوده شدن هواپیمای مصری!
به‌دنبال تیراندازی در بخش بازدیدکنندگان کنگره آمریکا در شهر واشنگتن، اطراف ساختمان بسته شده و به حاضران گفته شده است که پناه بگیرند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اطراف ساختمان کاخ سفید هم به‌دلیل تهدید امنیتی، بسته شده است.

به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، یک مسئول امنیتی در کنگره می‌گوید که فرد مهاجم بازداشت شده و یک مامور پلیس هم در جریان تیراندازی زخمی شده است.

یک منبع مطلع به شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفت که مظنون به عنوان “لری داسون،” اهل ایالت تنسی، معرفی شده که به بیمارستان منتقل شده است.

بنا به گزارش‌ها کنگره برای تعطیلات عید پاک تعطیل بوده و نمایندگان کمی در واشنگتن حضور داشته‌اند، البته این هفته شلوغی از نظر حضور توریست‌ها بوده است.

پلیس شهر واشنگتن این اتفاق را یک حادثه “منفرد” توصیف کرده و گفته است که در حال حاضر “خطری زنده” متوجه عموم نیست.

مجالس کنگره امروز تعطیل هستند و کاخ سفید هم موقتا تحت پوشش امنیتی ویژه قرار گرفته است.

بازدیدکنندگان برای بازدید از ساختمان کنگره و دو مجلس نمایندگان و سنا باید از دستگاه‌های امنیتی مثل فلزیاب رد شوند و بردن سلاح به داخل ساختمان غیرمجاز است.

تعدادی از اعضای کنگره در شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که حال کارکنان آنها خوب است و در دفاتر خود پناه گرفته‌اند.

بر پایه این گزارش، در سال ۱۹۹۸ یک مهاجم، دو مامور پلیس را در جریان تیراندازی در کنگره کشت. مرکز بازدیدکنندگان پس از آن تیراندازی، برای تقویت تدابیر امنیتی ایجاد شد.

هم اکنون گردشگران زیادی برای جشن شکوفه‌های گیلاس در واشنگتن به سر می‌برند. هر ساله حدود ۱.۵ میلیون نفر طی چهار هفته در این فصل برای دیدن شکوفه‌ها از شهر واشنگتن بازدید می‌کنند.

وزارت امور خارجه اندونزی روز سه شنبه دزیده شدن دو کشتی این کشور و به گروگان بردن ۱۰ خدمه این کشتی ها توسط اعضای گروه تروریستی ابوسیاف در فیلیپین را تایید کرد.

برخی رسانه ها پیش از این اعلام کرده بودند ۱۰ خدمه اندونزیایی یک یدک کش تایوانی توسط گروه تروریستی ابوسیاف به گروگان گرفته شده اند.
اما ‘آرماناتا نصیر’ سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد دو کشتی اندونزیایی ‘براهما ۱۲’ و ‘آناند ۱۲’، ربوده شده اند.

براساس گزارش شبکه تلویزیونی ‘مترو’ اندونزی، این دو کشتی ۱۰ خدمه داشته و حامل هفت هزار تن زغال سنگ بوده اند.
سخنگوی اندونزی زمان ربوده شدن این دو کشتی را مشخص نکرد، اما گفت که این کشتی ها در مسیر ‘سونگی’ در استان کالیمانتان جنوبی اندونزی به ‘باتانگاس’ در جنوب فیلیپین ربوده شده اند.
مالک کشتی گفته است روز شنبه تماس تلفنی از اعضای گروه تروریستی ابوسیاف داشته است و تقاضای باج کرده اند. ربایندگان و گروگان گیران تاکنون دو تماس برای باج گیری برقرار کرده اند.
وی گفت که ‘رتنو مرسودی’ وزیر امور خارجه اندونزی با مقامات فیلیپینی برای هماهنگی امور در ارتباط است.
گفته می شود مذاکره با گروه ابوسیاف برای آزادی این اندونزیایی ها آغاز شده و آنها ۵۰ میلیون پزو (یک میلیون و ۸۰ هزار دلار) باج طلب کرده اند.
گروه تروریستی ابوسیاف حدود دو هفته پیش با انتشار ویدئویی به کانادا و نروژ یک ماه مهلت داد برای نجات سه شهروند خود به درخواست این گروه پاسخ مثبت دهند.
فیلیپین و آمریکا، ابوسیاف را یک گروه تروریستی می دانند. این گروه که همپیمان داعش است با آدم ربایی اقدام به باج گیری می کند.
گروه تروریستی ابوسیاف سال ۱۹۹۰ با کمک ‘اسامه بن لادن’ بنیانگذار القاعده تشکیل شد.
مقامات نظامی فیلیپین تعداد افراد مسلح ابوسیاف را بین ۳۰۰ تا یکهزار نفر برآورد می کنند و این تروریست ها با حمایت نیروهای محلی در جنوب فیلیپین و در جنگل های باسیلان و ‘جولو’ محل های خود را تغییر می دهند.

پارلمان بلژیک در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد.
شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: پارلمان بلژیک در پی نگرانی از وقوع حملات جدیدی تروریستی در این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

یک فرد مسلح مصری با تهدید به انفجار کمربند انفجاری خود خلبان یک هواپیمای مصری را مجبور به خروج از مصر کرد. این هواپیما در فرودگاه قبرس به زمین نشسته است. این در حالی است که منابع قبرسی از خارج شدن تمامی سرنشینان مصری از هواپیما خبر داده‌اند، اما چهار تبعه خارجی و هفت خدمه همچنان در هواپیما هستند.

به گزارش روزنو، شبکه خبری اسکای نیوز عربی به نقل از تلویزیون قبرس گزارش داد که هواپیمای مصری ربوده شده مسیر خود را تغییر داده و در فرودگاه لارناکا قبرس فرود آمد.

این هواپیمای ربوده شده در سفری داخلی از اسکندریه به قاهره می‌رفته است.

مسئولان مصری نیز بر ربوده شدن این هواپیما و رفتن آن قبرس تاکید کرده‌اند.

شبکه اسکای نیوز گزارش داد که این هواپیمای مسافربری مصری از نوع ایرباس ۳۲۰ A بوده است.

این هواپیما در سفری داخلی از فرودگاه برج العرب اسکندریه به قاهره می‌رفته است. طبق گزارش رادیو قبرس، حدود ۸۰ تن در این هواپیمای ربوده شده حضور داشتند و این گمان می‌رود که یک فرد مسلح در این هواپیما بوده است.

مسولان قبرسی نیروهای مبارزه با تروریسم را در فرودگاه مستقر کرده‌اند. مسئولان مصری می‌گویند که فرد مسلح یا افراد مسلح در این هواپیما درخواست خاصی را مطرح نکرده‌اند و فقط خواسته آنها دور شدن خودروهای پلیس از این مکان بوده است.

طبق گفته منابع، رباینده هواپیما به زنان و کودکان اجازه داده است تا از هواپیما خارج شوند.

منابع قبرسی از خارج شدن تمامی سرنشینان مصری از هواپیما خبر داده‌اند، اما پنج تبعه خارجی و خدمه همچنان در هواپیما هستند.

هواپیمایی مصر نیز رسما ربوده شدن هواپیمای خود در سفر شماره ۱۸۱ را اعلام و تاکید کرد که رباینده هواپیما تهدید کرده است که وی کمربند انفجاری در اختیار دارد.

روزنامه الیوم السابع نیز گزارش داد که یکی از ربایندگان خلبان این هواپیما را تهدید کرده بود تا کمربند انفجاری را که در زیر لباس‌هایش پوشیده بود، منفجر می‌کند تا خلبان را وادار سازد تا مسیر خود را تغییر دهد.

خبرگزاری مصری الشرق الاوسط گزارش داد که رباینده این هواپیما یک شخص مصری است و ابراهیم سماحه نام دارد.

منابع اسکای نیوز اعلام کردند که رباینده این هواپیما خواهان حضور یک مترجم همزمان شده است و همچنین خواستار خود را برای پناهندی سیاسی مطرح کرده است.

منابع گزارش دادند که این شخص از خلبان خواسته بود تا به استانبول برود، اما خلبان به دلیل کمبود سوخت قادر به انجام این درخواست نشده است.

برخی از مسئولان مصری این اقدام را تروریستی خوانده و گمانه زنی کرده‌اند که داعش مسئولیت این اقدام را برعهده می‌گیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.