مخلوط کردن مواد شوینده موجب آسیب ریه‌ها می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: یک فوق تخصص ریه گفت: عوارض استنشاق گازهای متصاعد شده از مخلوط مواد شوینده شیمیایی بر ریه‌ها جدی و در برخی موارد خطرناک است.

دکتر حشمت‌الله توکل اظهار کرد: این عوارض به صورت سرفه تحریکی شروع می‌شود و موجب ایجاد حمله آسم در بیماران آسمی و تشدید علایم برونشیت مزمن و تنگی نفس در افراد بروز می‌کند.

وی افزود: سوزش مجاری تنفسی هنگام ورود بخار مواد شوینده به سیستم تنفسی و سرفه و تنگی نفس از علایم مسمومیت با بخارهای مواد شوینده شیمیایی است.

توکل با بیان این‌که پس از پوست، دستگاه تنفسی بیشترین ارتباط را با محیط بیرون دارد، ادامه داد: انسان در شرایط استراحت در هر دقیقه حدود ۷٫۵ لیتر هوا را وارد ریه‌های خود می‌کند و در فعالیت‌های ورزشی این عدد بیشتر می‌شود. البته هوایی که نفس می‌کشیم نیز لزوما هم از نظر فیزیکی، شیمیایی و هم بیولوژیکی، پاک نیست و در نتیجه می‌تواند به ریه آسیب برساند ولی خوشبختانه ریه‌ها سیستم دفاعی خوبی دارند که علی‌رغم ارتباط مستمر با محیط بیرون، معمولا دچار مشکل نمی‌شوند؛ مگر این‌که عاملی که در هوا وجود دارد بسیار خطرناک باشد.

فوق تخصص ریه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: ریه از دو بخش مجاری هوایی (محل عبور هوا) و نسج ریه(محل تبادل اکسیژن و گاز کربنیک) تشکیل شده است، آسیبی که از استنشاق مواد آسیب‌رسان ایجاد می‌شود ممکن است یکی از این دو بخش را درگیر کند. عمده آسیب بخار مواد شوینده شیمیایی به راه‌های هوایی این است که موجب تحریک مجاری هوا و بروز سرفه‌های تحریکی می‌شود که به مدت چند روز یا چند هفته ادامه می‌یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: متاسفانه در خانواده‌ها بسیار دیده می‌شود برای شست‌‌وشوی سطوح مختلف شوینده‌هایی از جمله یک مایع سفیدکننده را با جوهر نمک یا جرم‌گیر را با هم مخلوط می‌کنند؛ بخار متصاعد شده از ترکیب جوهر نمک و سفیدکننده بسیار خطرناک است.

توکل با اشاره به نزدیک شدن به سال جدید و افزایش استفاده خانم‌ها از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن سطوح سرویس‌های بهداشتی و کف، اظهارکرد: استنشاق گازهای متصاعدشده از ترکیب این مواد برای افراد سالم مشکل‌ساز می‌شود و در این شرایط وضعیت برای افرادی که زمینه بیماری‌های تنفسی مانند آسم دارند نیز وخیم‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: افرادی با سابقه بیماری آسم یا حساسیت‌های شدید تنفسی به لحاظ این‌که ریه‌های آنها بسیار تحریک‌پذیر است، چنانچه در معرض انتشار بخار مواد شوینده شیمیایی قرار بگیرند دچار حمله آسم شده و احتمال بستری شدن آنها در بیمارستان بسیار بالا است.

این فوق تخصص ریه گفت: علاوه بر آسیب‌پذیری مجاری هوایی در این شرایط، ممکن است نسج ریه نیز دچار آسیب جدی شود که التهاب ریه ناشی از مواد شیمیایی را به دنبال خواهد داشت. این آسیب‌ها نیز با بروز سرفه‌های خشک و تنگی‌نفس کوششی همراه است.

توکل اظهار کرد: بهترین توصیه در این زمینه مخلوط نکردن مواد شوینده شیمیایی با هم جهت شست‌وشوی سطوح مختلف مانند سرویس‌های بهداشتی است. همچنین ضروری است که از ترکیب این مواد در محل‌های بسته و فاقد تهویه به شدت خودداری شود.

وی افزود: لازم است در زمان استفاده از شوینده‌های شیمیایی و پاک‌کننده از ماسک مناسب و دستکش استفاده و پنجره‌ها را باز و و تهویه را روشن کنید.

فوق تخصص ریه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: چنانچه فردی با بخار مواد شوینده شیمیایی دچار سرفه و علایم تنگی نفس شد، اولین اقدام این است که فرد را از محل خارج کرده و درها و پنجره‌ها را باز کنید. اگر فرد بیماری آسم یا حساسیت‌های تنفسی داشته باشد، بهتر است از اسپری آسم استفاده کند. با مشاهده شدیدتر شدن سرفه‌ها و سختی در نفس کشیدن، لازم است به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده تا اقدامات تشخیصی درمانی مناسب برای فرد انجام شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.