تدوین پرونده ثبت جهانی میراث فرهنگی دزفول

عصر جنوب:مدیر دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول گفت: پرونده ثبت جهانی میراث فرهنگی دزفول برای ارایه به یونسکو در دست تدوین است.

‘عبدالحسین پوررکنی’ افزود: در این راستا تاکنون بیش از ۳۰۰ سند از منابع مختلف در خصوص اوضاع و احوال تاریخی، دانش و زندگی گذشته مردم دزفول جمع آوری شده است.

وی گفت: دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول با تحقیقات گسترده تهیه پیشنهاد طرح ‘پروپوزال’ ثبت جهانی دزفول را از دو سال پیش آغاز کرده و تاکنون اسناد تاریخی از منابع مختلف در ۱۰ هزار صفحه جمع آوری کرده است.

مدیر پایگاه ثبت جهانی دزفول افزود: در مستندنگاری انجام شده اطلاعات مربوط به ۲۲ اثر باستانی، جاذبه های طبیعی منحصر بفرد بویژه بافت قدیمی، طبیعت، پل باستانی، آسیاب ها ، رودخانه دز ، جنگل های طبیعی و بناهای تاریخی جمع آوری شده و برای ثبت جهانی دزفول به سازمان یونسکو تحویل خواهد شد.

وی گفت: نظر به توجه سازمان یونسکو نسبت به زبان و گویش های محلی ، آداب و رسوم گذشتگان، طرح دیدار دانش آموزان از خانه های تاریخی و بافت قدیم دزفول به منظور آشنایی با آداب و رسوم مردم دزفول اجرا شده تا نسل امروز با فرهنگ و آداب اجداد خود آشنا شود.

دفتر نمایندگی یونسکو در اسفند سال ۹۰ در دزفول گشایش یافت.

ثبت جهانی آثار تاریخی و بناهای باارزش بافت قدیم،بناهای مذهبی،سازه های آبی ،شهر باستانی جندی شاپور،صنایع دستی،جاذبه های طبیعی وگردشگری و احیای پیشینه مشاغل گذشته شهر قدیم از جمله اهداف راه اندازی این دفتر است.

دزفول شهری با پیشینه تاریخی چند هزار ساله از قدیمی ترین شهرهای خوزستان به شمار می رود.

پل باستانی دزفول با ۱۷۰۰ سال قدمت ، آسیاب های آبی و بافت ارزشمند تاریخی از آثار باستانی منحصر بفرد دزفول است.

نمدمالی ، خراطی ، ورشوسازی از جمله صنایع دستی دزفول بوده که دارای شهرت جهانی هستند.

تپه های باستانی چغامیش با قدمتی حدود پنجهزار سال پیش از میلاد گنجینه کاملی از دوران های مختلف تاریخ در دزفول است که به شماره ۴۸۷ در سال ۱۳۴۴ در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.