توسعه همه جانبه استان با فروریختن دیوارهای قومیت گرایی / سید مالک کشاورززاده

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بنای وجودی مجلس شورای اسلامی تحقق عینی آیه « و امرهم شورا بینهم » میباشد که مقرر میدارد «مومنین امر خود را با مشورت یکدیگر حل کنند». در اینجا نیز مردم حق خود در مشورت امور با یکدیگر و سهم خود در تصمیم گیری و تعیین خط و مشی اداره کشور را به نمایندگان خود تفویض مینمایند.

نظارت و تقنین به عنوان دو رکن اساسی در وظایف مجلس شورای اسلامی که در قانون بدان تصریح شده پایه و اساس حوزههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد و نهاد قانون گذاری به عنوان عصاره فضایل ملت بازوانی در راستای اعتلای سطح تصمیم گیری و نظارت را دارا می باشد که احزاب و گروه ها به عنوان یکی از واسطه های مردم با این نهاد کاملا مردمی میتوانند نقش بسزایی در پیشبرد امور ایفا میکند.

مساله قومیت در استان ما یکی از مسائل بسیار رایج در عرصه سیاست و فرهنگ است. قومیت گرایی مدتهاست از طرف تشکلهای سیاسی همدست و نمایندگان خواص پرور مجلس زیاد رونق پیداکرده و این ظلم مانع اجرای عدالت در ساختار اداری استان شد. این رفتارها اعتقادات را کم می کند.

وجود احزاب سیاسی لازمه یک حکومت دموکراتیک است و توانایی گسترش مشارکت سیاسی و رواج آموزههای سیاسی را دارا می باشد و در نتیجه در تشکیل جامعه مدنی نقش بسیار مهمی  دارد .در مقابل قدرت انکارناپذیر احزاب که توانایی ایجاد توسعه همه جانبه کشور ما را نیز دارند موانعی وجود دارند که یکی از موانع همین قومیتگرایی است که در زمان انتخابات در تقابل با احزاب عمل میکنند و گاهی میتوان در شهرهای کوچک عنوان داشت که جایگزین احزاب شده اند.
مشارکت در احزاب سیاسی باعث می شود که هرکس جدای از وابستگی قومی و طایفه ای و مذهبی احساس کند که در برخورداری از حقوق مختلف با دیگران مساوی است و این نگرش سبب تثبیت هویت ملی خواهد شد. ولی در جایی که وابستگی قومی، زبانی، مذهبی و… وجود دارد گروهی حس خواهند کرد که به حقوق آن ها بی توجهی شده و در نتیجه انگیزه خود را برای مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی از دست خواهند داد. بنابراین این احزاب هستند که می توانند با بیان اهداف و ارزش هایی که برای کل جامعه جذابیت داشته باشند آن ها را متحد سازند.

نگاههای قومیتی مردم برای انتخاب وکیل خویش عاملی است که باعث بسیاری از مشکلات موجود در استان خوزستان شده است، که یک معضل بزرگ می باشد که اگر اراده کنیم قابل درمان می باشد. ما با انتخاب شایسته و شناخت و آگاهی عمیق نسبت به برنامههای علمی و جامع کاندیداهای از جنس حوزه انتخابیه میتوانیم باعث برون رفت از مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و … شویم. در دهه پیشرفت و توسعه و در جامعهای که اکثریت آن را نخبگان و افراد تحصیل کرده تشکیل میدهند، بحث گشودن درهای پیشرفت جامعه بسیار مهم است. در چنین فضایی دیگر نمیشود از چنین مناسبات غیرصحیحی مانند قومگرایی، قبیله سیاسی و … برای حرکت در مسیر پیشرفت و آبادانی استانمان استفاده کرد. ضمن اینکه وجود قومیتهای مختلف نعمت بزرگی است که ما در استان داریم و میتوانیم به جای قومیت گرایی، از پتانسیل قومیتهای مختلف و حضور این قومیتهای در جهت وحدت بیشتر میان آنها استفاده کنیم. این قومیتها آداب و رسوم خاصی را دارا هستند که میتواند آوردهی فرهنگی داشته باشد. ما نمیتوانیم این آداب و رسوم را بی ارزش قلمداد کنیم.

این نکته قابل ذکر است که یک نماینده با دوری از هر گونه نگاههای قومیتی و قبیلهای باید در برابر مشکلات اقوام مختلف در حوزه انتخابیه پاسخگو باشد(پرسگر از مسئولان و پاسخگو به مردم)، همچنین نماد وحدت اقوام باشد که رمز پیشرفت خوزستان است.

در هر حال چنین به نظر می رسد که نمیتوان برای رسیدن به «جامعه ای مدرن» به شیوه ای مدرن اندیشید اما در بروز رفتارهای اجتماعی، عملکردهای واپسگرایانه داشت. از سوی دیگر پیروی کردن از ارزش های قومی و قبیله ای در زمان انتخابات عملکردی واپسگرایانه و بازگشت به برههای از تاریخ است که جامعه مدنی ایران بیش از یک قرن در تلاش برای فاصله گرفتن از آن است و بر هیچ مبنای اصولی نیز استوار نیست.

بی شک انسجام و وحدت ملی یکی از خصیصه‌ها و شاخصه‌های توسعه همه جانبه است. همه ما باید به فکر این باشیم که یک ملت و یک کشور ‏بوده و منافع مشترکی را دنبال کنیم. اگر یکی به کاری گماشته می‌شود، تنها به فکر خود، اطرافیان خود و قوم، قبیله و شهر خود نباشد. همه ما از ‏یک جا برخاسته، منافعی مشترک داشته و سال‌ها باید بر سر یک سفره ارتزاق کرده و به یک چیز بیندیشیم. یار و غمخوار یکدیگر باشیم تا بسازیم ‏میهنی آباد.

(پیش به سوی استانی آباد با انتخاب افراد شایسته، اصلح و دارای تخصص نسبت به حوزه انتخابیه)

با احترام

سید مالک کشاورززاده

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • درود بر جناب کشاورززاده با این مقاله زیبا با مضمون بیداری مردم به جهت برداشتهای سیاسی از بحث قومیت گرایی