نگاهی به آهنگ “خاک” اثر مهدی یراحی/ حسن دهقانی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: “درد” را از هرطرف که بنویسی “درد” است. اما این درد اگر به زبان آدمهای مختلف بیان شود آن وقت است  که شدت و ضعف آن مشخص می گردد ، گاهی وقت ها یک عطسه نشانه درد است ، بعضی اوقات سرفه های پی در پی نشان از یک دردِ بزرگ است، گاهی وقت ها درد را نه می شود دید، نه می شود به هیچ زبانی گفت. بعضی اوقات هم درد را می بینیم ولی برای درمانش خودمان را به ندیدن می زنیم.

سرفه رییس جمهور تیتر اول خبرها می شود، کمر درد وزیرامورخارجه تیتر اول رسانه های داخلی و خارجی می شود، بالا رفتن فشارِ وزیر نفت و پایین آمدن فشار وزیر صنعت تیتر اول خبرها می شود. اما “گرد و غبار ” چندین ساله خوزستان و دردهایی که دیده می شوند، سرفه هایی که شنیده می شوند، هیچ واکنشی نه از طریق رسانه ها دارند و نه از جانب مسئولان . مگر گرد و غبارخودش را نشان بدهد که صدا و سیما در خبری کوتاه بگوید”امروز هوای اهواز غبار آلود بود” همین سهم من است از اخبار صدا و سیمای کشور و از مسئولان دلسوز.

چندی پیش در فضای موسیقی کشور آهنگی با عنوان “خاک” به خوانندگی مهدی یراحی  – خواننده خوزستانی-  منتشر شد که در آن  به  گرد و غبار ، جنگ؛ شیمیایی، گاز خردل، نفت ، کارون و … اشاره شد. پخش این ترانه در فضای اینترنت بر محبوبیت این خواننده خوزستانی در سرزمینش، بیش از نمایندگانی که چندین دوره نمایندگی را تجربه کرده اند و نتوانستند حتی یک قدم برای حل مشکلات شهرشان بردارند، افزوده است .

با این حال، همه می دانیم دولتمردان، صاحبان قدرت، اصحاب رسانه ، خوانندگان، بازیگران و … برای اینکه بتوانند با مخاطبانشان ارتباط برقرارکنند نیاز به کانال ارتباطی دارند. حال این کانال ارتباطی می تواند رادیو، تلویزیون، پایگاههای اطلاع رسانی ، روزنامه ها، فیلم ها ، موسیقی و یا دلِ مردم باشد. پیام هایی که این فرستندگان ، می فرستند از چندحالت خارج نیست، که می توانند اهدافی از جمله اطلاع رسانی، آگاهی دادن ، هشدار و یا سرگرمی داشته باشد.

در این میان یکی از تاثیرگذارترین گروهها که می تواند از طرفی به بیان دغدغه های خود بپردازند و از طرفی با دردهای مردم همذات پنداری کنند “خوانندگان ” هستند که با خلق آثاری “عامه پسند” تلاش می کنند در دلِ مخاطبان جای گیرند که مهدی یراحی با آهنگ “خاک ” علاوه بر اینکه توانست در دل مردم جای گیرد بر محبوبیت خودش در خوزستان نیز افزود.

متن این آهنگ سخن از درد ها و رنج های مردم خوزستان و اهواز است که بخش عمده آن درباره معظلی به نام “گردو غبار” است که بیش از یک دهه مردم استان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

گرچه در سال های گذشته انجمن های مردم نهاد با راه اندازی کمپین ها و تجمع هایی  اعتراض هایی به مواردی که در آهنگ آمده ، شده اند اما با این حال، تاثیر موسیقی بر افکار عمومی  امری غیر قابل انکار است.. با جستجوی عبارت” آهنگ خاک” در اینترنت شما با بیش از ۵۱۱ هزار رکورد درباره این آهنگ مواجه می شوید. که امیدواریم حداقل صدای خواننده ای از خوزستان به کمک مردمی بیاید که سرفه های مداوم، دردِ همیشگی و همراه آنها شده است دردی که درمان دارد اما همتی برای درمانش نمی بینیم ” هوا هر روز بدتر ، آب کمتر   /  تمام کار مردم انتظاره / مگه میشه نشه کاری واسش کرد “.
با سپاس فراوان
حسن دهقانی – مدرس دانشگاه

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.