مشاجره لفظی ظریف و شاهزاده سعودی در داووس

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: برگزاری اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و مباحث و مواضع مطرح شده در جریان جلسات این اجلاس، یکی از مهمترین موضوعاتی است که این روزها مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار دارد. در این میان، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی از مجادله لفظی وزیر خارجه ایران با یک شاهزاده سعودی در یکی از جلسات محرمانه خبر داده است.
خبرگزاری رویترز می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی، در جریان یکی از جلسات خصوصی مجمع جهانی اقتصاد که پشت درهای بسته برگزار شد، با یکدیگر وارد مجادله لفظی شدند. جلسه مذکور با هدف تلاش برای برقراری صلح در سوریه برگزار شده بود.
به عقیده رویترز، این مجادله یکی از دلایل به تعویق افتادن مذاکرات صلحی است که قرار بود هفته آینده در ژنو برگزار شود. میان طرف های فعال در موضوع سوریه هیچ گونه توافقی درباره اینکه چه کسانی باید نمایندگی معارضین یا دولت اسد را بر عهده داشته باشند، وجود ندارد و معارضین مورد حمایت عربستان خواستار آن هستند که ابتدا روسیه حملات هوایی خود را در سوریه متوقف کند.
یکی از عکاسان رسمی داووس، عکسی از ظریف و فیصل را ثبت کرده که پیش از وارد شدن به اتاق جلسه با یکدیگر دست داده اند؛ اما این عکس منتشر نشده است و از سوی دیگر، پس از ورود این دو به اتاق، هرگونه نشانه ای از گرمی و صمیمیت میان آن ها از میان رفت. یکی از حاضران این نشست که نخواسته نامش فاش شود، می گوید طرفین در این نشست هیچ توجهی به صحبت های یکدیگر نداشتند.
ظریف برگزاری هرگونه نشست «محرمانه» با ترکی الفیصل – که رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان و سفیر پیشین این کشور در آمریکا است – را تکذیب کرده و زمانی که در همان روز از وی درباره احتمال دیداری با سعودی ها پرسیده شد، پاسخ داد: «هیچ نشست محرمانه ای برگزار نخواهد شد». با این حال، فیصل تأیید کرده که در جلسه ای به همراه ظریف شرکت داشته؛ اما اشاره ای به مباحث مطرح در این جلسه نکرده است.
گزارش ها حاکی از آن است که در جلسه مذکور، علاوه بر ظریف و فیصل، استفن دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل، عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و همچنین وزرای خارجه ایتالیا و اتریش و نمایندگانی از برخی کشورهای غربی دیگر و ترکیه شرکت داشته اند.
به گفته حاضران، دی میستورا نخستین سخنران جلسه بود که گفت زمان برای برگزاری مذاکرات صلح ژنو مساعد است؛ زیرا قدرت های خارجی همگی خواستار یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور هستند. با این حال، چند نفر دیگر از سخنرانان، در اظهارات خود به انتقاد از حملات هوایی روسیه در سوریه پرداختند. آن ها همچنین درباره اینکه مسکو و تهران به دنبال دستیابی به توافقی باشند که در نهایت، مستلزم کنار رفتن اسد باشد، ابراز تردید کردند.
در مقابل، ظریف اشاره کرد که ایران از راه حل سیاسی در سوریه حمایت کرده و زمانی که بالاخره سال گذشته به مذاکرات صلح دعوت شد، طرحی چهار ماده ای را در این زمینه ارائه کرد. این در حالی است که پیش از آن، ایران به دلیل مخالفت آمریکا و عربستان از مذاکرات کنار گذاشته شده بود.
در ادامه، وزیر خارجه ایران بدون نام بردن از کشوری خاص، به طور غیرمستقیم به انتقاد از عربستان پرداخت و آن هایی را که بر آتش اختلافات فرقه ای میان شیعه و سنی در منطقه می دمند، محکوم کرد. وی همچینین دولت عربستان را متهم کرد که با صرف میلیون ها دلار جهت لابی گری، در راستای جلوگیری از حصول توافق هسته ای ایران تلاش کرده بود. وی با بیان اینکه پس از موضوع حمله به سفارت عربستان، سعودی ها دچار تشویش شدند، گفت «آن ها باید به عقل خود رجوع کنند».
در واکنش به سخنان ظریف، ترکی الفیصل به انتقاد از نقش ایران در سوریه پرداخت. وی با به کار بردن یک ضرب المثل عربی، خطاب به ظریف گفت: «من واقعاً چیزی که می گویی را دوست دارم؛ اما وقتی به آنچه انجام می دهی نگاه می کنم، متعجب می شوم». وی ایران را متهم کرد که ۱۰ هزار نیرو برای حمایت از اسد به سوریه اعزام کرده است. وی اسد را «تروریستی که مردم خود را می کشد» توصیف کرد که با حمایت مستقیم تهران در قدرت باقی مانده است.
یکی از حاضرین در نشست می گوید اظهارات فیصل بسیار تندتر از آن چیزی بود که می شد انتظار داشت و سبب شوکه شدن برخی از شرکت کنندگان شد. با این حال، ظریف از پاسخ به این اظهارات تند فیصل خودداری کرد و جلسه مذکور بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.