اصلاح‌طلبان: مساله ردصلاحیت‌ها را به رهبر انقلاب گزارش می کنیم

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: «روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان «گزارش اصلاح‌طلبان به رهبر انقلاب » می نویسد: « ردصلاحیت‌ها این روزها به مهم‌ترین موضوع در محافل سیاسی و غیرسیاسی تبدیل شده است؛ ردصلاحیت آنهایی که عمدتا گرایش اصلاح‌طلبانه و میانه‌رو داشتند سبب شده تا نقشه انتخابات در اذهان طوری ترسیم شود که با وعده‌هایی مبنی بر حضور همه تفکرات سیاسی همخوانی کامل نداشته باشد.
 ردصلاحیت‌شدگان در زیر پرچم حامیان و بزرگان سیاسی خود می‌کوشند تا برای دریافت تاییدصلاحیت رایزنی کنند و قهر از انتخابات را به زباله‌دانی بیندازند چنانکه اجرای این موضوع برایشان نتایجی درگذشته نداشته است. نکته جالب اینکه برخی از ردصلاحیت رقیب خود خشنود هستند و انگار انتخابات با یک جریان فکری و سیاسی را می‌پسندند.
آنها از خود سوال نمی‌کنند که قرار است رقابت میان چه کسانی باشد چون حضور یک گروه که دیگر رقابتی جدی ندارد! از سویی دیگر وقتی رئیس‌جمهور قول پیگیری وضعیت ردصلاحیت‌ها را می‌دهد، برخی جور دیگر تحلیل می‌کنند مثلا موسی قربانی نماینده ۴ دوره مجلس گفت: آقای روحانی شوخی کرده است. در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و در قوانین عادی، هیچ اختیاری برای رئیس‌جمهور در باب نظارت و مراحل بررسی تایید صلاحیت‌ها وجود ندارد و نظارت بر انتخابات به صراحت به عهده شورای نگهبان است. وی افزود: اگر روحانی می‌خواهد به دلیل دوستی که با برخی از این افراد دارد وکیل مدافع رد صلاحیت‌ها باشد و درباره آنها با شورای نگهبان مذاکره کند هیچ اشکالی ندارد اما رئیس‌جمهور هیچ وظیفه قانونی درباره رد صلاحیت‌ها ندارد. او می‌تواند از جایگاه شهروندی خود نظراتش را به شورای نگهبان منعکس کند. البته آقای قربانی تفسیر به رای کرده‌اند واز گفته رئیس‌جمهور نظر مورد پسند خود را بیان کرده‌اند، اما نباید فراموش کرده باشند که آقای روحانی بیش از هر کس به قانون اشراف کامل دارند؛ چرا که رئیس‌جمهور یک حقوقدان است و قطعا با توجه به جایگاهی که دارد خود بهتر از دیگران می‌دانند از چه طریقی باید با شورای نگهبان رایزنی کنند.
سه راه برای اصلاح‌طلبان
اصلاح‌طلبان پس از آنکه به گفته حسین مرعشی متوجه شدند ۹۹ درصد ثبت‌نام‌کنندگانشان ردصلاحیت شده است طی جلساتی تصمیم گرفتند راهکاری برای بررسی مجدد صلاحیت‌هایشان بیابند که دیروز این راهکار علنی و اعلام شد. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: قرار است کتبی یا شفاهی مساله ردصلاحیت‌های اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم و از ایشان می‌خواهیم دستور تجدیدنظر نسبت به ردصلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند. محسن رهامی با اشاره به ردصلاحیت اصلاح‌طلبان عنوان کرد: پیگیری‌های لازم از طریق دولت و نهادهای مرتبط با آن و دوستانی که با شورای نگهبان در ارتباط هستند با برخی اشخاص موثر صورت گرفته و رایزنی‌هایی شده است. وی ادامه داد: احتمالا در روزهای آینده رایزنی‌ها و ملاقات‌هایی با اعضای شورای نگهبان و دولت در راستای رسیدگی به موضوع رد صلاحیت اصلاح‌طلبان خواهیم داشت و کار را از هر سه کانال جلو می‌بریم. رهامی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان در هیات‌های اجرایی فله‌ای صورت گرفته، تصریح کرد: در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی نیز استعلام‌های مربوط به منابع چهارگانه در مواردی منفی گزارش شد و تعدادی ردصلاحیت شدند. در‌ آن مرحله نیز حدود ۶۰نفر از اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان ردصلاحیت شدند، اما ما معتقدیم اصلاح‌طلبان فله‌ای تاییدصلاحیت نشده‌اند، در مرحله بعد این رقم بالا رفت و قابل قیاس با رد صلاحیت‌های مرحله اول نبود. عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اعلام این خبر که همچنین قرار است کتبی یا شفاهی موضوع ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان را به رهبر معظم انقلاب گزارش کنیم، تصریح کرد: از ایشان می‌خواهیم دستور تجدیدنظر نسبت به ردصلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را بدهند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.