کوچ عشایر به استان خوزستان آغاز شد

عصر جنوب: مدیر کل امور عشایر استان خوزستان گفت:این استان از نیمه شهریور تا اردیبهشت سال آینده در فصل قشلاق میزبان عشایر کوچرو هفت استان کشور بوده و ارائه خدمات به این عشایر نیازمند برنامه ریزی است.

 

‘ علی رحم کریمی ‘ روز دوشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات عشایر با حضور مدیران کل امور عشایر استانهای لرستان و همدان در اندیمشک ، مشکل اساسی عشایر در فصل قشلاق را تامین آب و علوفه عنوان کرد و افزود:با برنامه ریزی می توان این مشکل را حل کرد.

وی افزود:خدمات رسانی به عشایر توسط دو بخش دولتی و تشکل های مردم نهاد صورت می گیرد ضمن اینکه بخشی از ارزاق و مایحتاج اولیه عشایر توسط تعاونی عشایر تامین می شود.

مدیر کل امور عشایر استان خوزستان بیان کرد:طبق برنامه ریزی انجام شده خوراک دام و سوخت عشایر توسط تعاونی های عشایری تامین شده و بخش دولتی نیز خدمات آبرسانی و بازگشایی راه ها را بر عهده دارد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اجرای طرح سرشماری عشایر گفت: آمار موجود در رابطه با جمعیت عشایر مربوط به سرشماری سال ۱۳۸۷ بوده که با آمار واقعی فعلی همخوانی ندارد. 

کریمی افزود:عشایر به رغم جمعیت اندک در زمینه پرورش دام ، صنایع دستی و کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند. 

‘ عابدین سیفی ‘ مدیر کل امور عشایر استان لرستان نیز در این نشست ،نگاه به عشایر را یک نگاه تولیدی و تاثیر گذار دانست و افزود:خشکسالی چند سال اخیر ، مشکلات و دغدغه عشایر را افزایش داده است.

وی گفت:عشایر استان لرستان مشکلی در زمینه سوخت ، آموزش و کمبود علوفه ندارند.

مدیر کل امور عشایر استان همدان نیز گفت:در فصل قشلاق ۷۶۰ خانوار عشایری در غرب کرخه و بیش از ۶۰ خانوار عشایری در منطقه الوار اندیمشک ساکن می شوند.

‘حمزه علی یزدانی’ با بیان اینکه آب شرب مورد نیاز عشایر با تانکرهای سیار تامین می شود افزود:تامین امنیت ،آب و علوفه از مطالبات عشایر می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

‘ حمیدرضا گودرزی ‘ فرماندار اندیمشک هم با اشاره به اهمیت رسیدگی به مشکلات عشایر خواستار تاسیس دفتر نمایندگی عشایر استانهای لرستان و همدان در این شهرستان شد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.