شادترین، ثروتمندترین، سالم ترین و امن ترین کشورهای دنیا + تصاویر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: موسسه Legatum که یک سازمان پژوهشی مستقر در لندن است٬ بتازگی شاخص سالانه جهانی خود را در زمینه رفاه٬ در گزارشی بسیار مفصل منتشر کرد. این آمار مرفه ترین کشورها را در جهان نشان می دهد.

میزان ثروت یک کشور یکی از عوامل رفاه محسوب می شود اما این موسسه عوامل دیگری را هم در رده بندی خود مد نظر قرار داده و ۸۹ متغیر برای لیست خود مطرح کرده است. این متغیرها شامل شاخص های سنتی ای مانند تولید ناخالص داخلی و تعداد افرادی است که به طور تمام وقت سر کار هستند٬ اما برخی عوامل جالب دیگری هم در این گزارش دخیل است مانند اینکه تعداد سِرورهای امن اینترنتی که یک کشور دارد چقدر بوده یا آنکه افرادی که به خوبی استراحت می کنند روند کار روزانه شان به چه ترتیب خواهد بود.

این متغیرها به هشت زیرشاخص تقسیم شدند: اقتصاد٬ کارآفرینی و ایجاد فرصت شغلی٬ نوع حکومت٬ تحصیلات٬ بهداشت٬ امنیت و ایمنی٬ آزادی فردی و سرمایه اجتماعی.

فهرست ۲۶ کشور برتر در این زمینه به شرح ذیل است که از ضعیف ترین تا قوی ترین کشور برای شما دسته بندی شده است. در انتها نیز جدول رده بندی این کشورها در زمینه هر یک از این شاخص ها آمده است.

vspace=5px

جمهوری چک: این دولت در اروپای مرکزی سه پله صعود داشته است. به لحاظ زیرشاخص های اقتصادی این کشور در رتبه سیزدهم قرار داشته و به لحاظ سرمایه اجتماعی٬ رتبه چندان جالبی نداشت. در مجموع رتبه رفاه چک ۲۶ شد.

vspace=5px

اسلوانی: به مانند جمهوری چک٬ تحصیلات در اسلووانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در شرایطی که در شاخص اقتصادی مربوط به ۱۴۲ کشور٬ اسلوانی در رتبه ۵۸ام قرار دارد٬ با این حال امسال یک پله سقوط داشت و در شاخص کلی رفاه به رتبه ۲۵ رسید.

vspace=5px

اسپانیا بهترین کشور جهت گذراندن تعطیلات برای بریتانیایی ها محسوب شده و نسبت به حوزه های اطراف خود بهترین رتبه را در این زمینه از آن خود کرده است و امتیازات بالا برای تحصیلات و آزادی فردی این کشور را در رتبه ۲۴ ام قرار میدهد.

vspace=5px

مالت با اینکه به لحاظ سیستم آموزشی و تحصیلات در رتبه ۴۲ام قرار دارد وبا امتیازهای خوب و مثبتی که در دیگر زیرشاخه ها کسب کرده همچنان و از سال گذشته٬ میزان رفاه این کشور نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

width=716

فرانسه: امسال فرانسه به لحاظ رتبه بندی٬ یک پله سقوط کرده است. امتیازات او در زمینه بهداشت در کل ۸ بوده اما امتیاز این کشور در زمینه سرمایه اجتماعی کم شد و همین باعث شد که این کشور نتواند برای سومین سال پیاپی در چهار سال اخیر در بین ۲۰ کشور مطرح در این زمینه قرار بگیرد.

vspace=5px

تایوان: جزیره تایوان زمانی خارج از لیست ۲۰ کشور مطرح بود٬ در حال حاضر به خاطر عملکرد قوی در حوزه ایمنی و امنیت و افزایش و بهبود عملکردها در بین شش قدرت مطرح جهان قرار دارد اما رتبه کلی رفاه آن ۲۱ است.

vspace=5px

هنگ کنگ: وقتی صحبت از امنیت و ایمنی می شود مردم هنگ کنگ می توانند به این مسئله افتخار کنند که یکی از کشورهایی هستند که در صدر این آمار قرار داشته و از طرفی جزو ۱۰ کشور برتر در حوزه کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی محسوب می شود.

vspace=5px

ژاپن: بر اساس آمار شاخص رفاه٬ ژاپن جزو هفتمین کشور سالم در دنیا است اما در حوزه آزادی فردی در رتبه ۳۳ام قرار داشته که باعث کاهش رتبه کلی آن به ۱۹ می شود.

vspace=5px

بلغارستان: در حوزه مربوط به هر زیرشاخص٬ این کشور در بین ۲۵ کشور مطرح قرار دارد و در حوزه بهداشت و سلامت هم دهم است. برخلاف آن٬ این کشور در حوزه رفاه در همین امسال یک پله سقوط داشت.

vspace=5px

سنگاپور: امسال این کشور جایگاه خود را به لحاظ شاخص با بلغارستان عوض کرده و آن هم به خاطر زیرشاخص اقتصادی خوبش بوده است.

vspace=5px

اتریش: در حالیکه این کشور در دو حوزه یعنی بهداشت از یک سو و کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی از سوی دیگر در بین ۱۰ کشور مطرح قرار دارد٬ اما همه اینها مانع از سقوط یک پله ای او در سال جاری نشد.

vspace=5px

بریتانیا: بریتانیا امسال دو پله سقوط کرد و تا حدودی از لیست ۲۰ کشور مطرح به لحاظ شاخص تحصیلات و امنیت خارج شد.

vspace=5px

آلمان: بر اساس شاخص رفاه٬ آلمان پنجمین اقتصاد بزرگ و مهم را در دنیا دارد و این مسئله باعث شده که برای چهارمین سال پیاپی٬ رتبه چهاردهم را در بین کشورهای مطرح جهان داشته باشد.

vspace=5px

لوکزامبورگ: این کشور در حوزه آزادی شخصی و بهداشت و نیز حکومت داری بسیار قوی و اقتصاد خوبش بالاترین رتبه را دارد که باعث شد از رتبه ۱۴ام در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۱۳ام در سال جاری برسد.

vspace=5px

ایسلند: این کشور که در شمال اقیانوس اطلس قرار دارد در سه زیرشاخص جزو پنج کشور مطرح است: آزادی فردی٬ امنیت و ایمنی و کارآفرینی و ایجاد مشاغل. البته تمام اینها نتوانست مانع از سقوط یک پله ای او در شاخص سال ۲۰۱۴ شود.

vspace=5px

ایالات متحده: آمریکا نسبت به سایر کشورها در دسته بندی سلامت موسسهLegatum بالاترین امتیاز را داشته اما شهروندان آن در این لیست از حداقل امنیت و ایمنی برخوردارند. ایالات متحده آمریکا در این زیرشاخص در رتبه ۳۳ام قرار دارد.

vspace=5px

ایرلند: ایرلند با توجه به شاخص کل امسال دو پله صعود کرده است و رتبه چهارم را در امنیت و ایمنی دارد.

width=717

فنلاند: این کشور از نظر عملکرد حکومت در رتبه پنجم جهان قرار دارد اما اقتصاد نسبتا ضعیف آن باعث شده تا در رتبه ۳۳ام جهان قرار گرفته و از رتبه هشتم جهانی در سال گذشته سقوط کند.

vspace=5px

هلند: امسال این کشور با توجه به شاخص جهانی‌ یک پله صعود داشته و به لحاظ آموزش و تحصیلات٬ بهداشت و آزادی فردی جزو کشورهای مطرح جهان است.

استرالیا: این کشور برای سه سال پیاپی در رتبه هفتم بوده و امسال هم به لحاظ شاخص رفاه بهترین سیستم آموزش را در جهان از آن خود کرده است.

کانادا: بر اساس شاخص رفاه٬ کانادا از بیشترین سطح آزادی فردی برخوردارند. این کشور نسبت به سال قبل یک پله سقوط کرده است.

width=716

سوئد: سوئد بیشترین میزان کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی را در جهان دارد و این باعث شده که این کشور در سال جاری یک پله صعود داشته باشد.

vspace=5px

نیوزیلند: همبستگی اجتماعی فوق العاده و تعهد حکومتی در این کشور به معنای آن است که از بیشترین میزان سرمایه اجتماعی در جهان برخوردار است. این کشور به عنوان مرفه ترین کشور غیراروپایی شناخته شده است.

vspace=5px

دانمارک: این کشور دارای حکومتی عالی٬ آموزش فوق العاده و امتیاز بالایی در سرمایه اجتماعی است. اگر بخواهیم رتبه ۱۶ام آن را به خاطر بهداشت ضعیفش نادیده بگیریم٬ در سایر شاخص ها بهترین بوده و امسال یک رتبه صعود داشته است.

vspace=5px

سوئیس: این کشور به لحاظ شاخص رفاه برای سه سال پیاپی در رتبه دوم قرار دارد. بالاترین زیرشاخص حکومتی و دومین قدرت اقتصادی دنیا از آن سوئیسی هاست.

vspace=5px

نروژ: این کشور در ناحیه اسکاندیناوی بار دیگر و برای هفتمین سال پیاپی، توانست بالاترین شاخص رفاه را در سال ۲۰۱۵ هم از آن خود کند. نروژ تنها کشوری است که در تمام حوزه های مربوط به زیرشاخصها٬ در صدر قرار دارد.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.