پیش‌بینی سفر اربعینی ۲میلیون ایرانی/عراق بدون ویزا راه نمی‌دهد

تاکنون ۹۰۰ هزارنفر در سامانه سما برای دریافت ویزا ثبت‌نام و عده‌ای هم با مراجعه به دفاتر کنسولی، اقدام به دریافت ویزا کرده‌اند
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: پیش‌بینی ما این است که حدود ۲ میلیون زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین امسال به عراق سفر کنند.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری با بیان اینکه ۱۱ کمیته در ستاد مرکزی تعیین شده است، اظهار کرد: دو ستاد استانی ایلام و خوزستان در نظر گرفتیم، یک ستاد مرکزی در عراق به مسئولیت سفیر ایران تشکیل شده است و در سایر استان‌های کشور نیز ستادهای معین در نظر گرفته‌ایم.

پیش‌بینی سفر اربعینی ۲میلیون ایرانی/عراق بدون ویزا راه نمی‌دهد

وی با اشاره به پیش‌بینی تعداد زائران ایرانی در مراسم اربعین امسال در عراق خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۰۰ هزارنفر در سامانه سما برای دریافت ویزا ثبت‌نام و عده‌ای هم با مراجعه به دفاتر کنسولی، اقدام به دریافت ویزا کرده‌اند.

ذوالفقاری افزود: ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۲ میلیون نفر از ایران برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کنند، اما این موضوع به سفارت عراق در ایران بستگی دارد که چه مقدار ظرفیت صدور ویزا داشته باشند.

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه ما در نظر داریم کسی بدون ویزا از کشور خارج نشود و لازمه این مسئله، سرعت صدور ویزا در ایران است، تصریح کرد: در سال گذشته ۴ نقطه کنسولی برای صدور ویزا فعالیت می‌کردند که ما امسال ۱۱ نقطه به آن اضافه کردیم، اما از مجموع ۱۵ نقطه موجود، تنها ۵ نقطه به خوبی خدمات می‌دهند و روزانه ۳۰۰ ویزا صادر می‌کنند.

وی تاکید کرد: این مقدار ظرفیت صدور ویزا با نیاز ما همخوانی ندارد که قرار شد سفیر ما در عراق این مسئله را با مسئولان عراقی در میان بگذارد تا سرعت صدور ویزا در ایران افزایش یابد تا بتوانیم بستر ورود قانونی مردم به عراق را فراهم و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

ذوالفقاری تصریح کرد: تمام زائران ایرانی حتما باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند.

ذوالفقاری با اشاره به سفر خود به عراق و گفتگو با مقامات این کشور در خصوص مراسم امسال اربعین، اظهارکرد: در سفری که به عراق داشتیم آنچه مورد بحث قرار گرفت این بود که به طور قطع و یقین مقامات عراقی با ورود افراد بدون ویزا مخالفت هستند و اعلام کردند تمام افراد باید با ویزا وارد عراق شوند.

وی افزود: مقامات عراقی تاکید کردند که ما اجازه ورود افراد بدون ویزا را نمی دهیم و به ما گفتند که در شهرهای مرزی خود این پیش بینی را انجام دهید که مردم بدون ویزا به مناطق صفر مرزی نروند.

تدابیر اندیشیده شده برای مفقود شدن زائران

ذوالفقاری با اشاره به موضوع مفقود شدن افراد در عراق گفت: ممکن است افرادی در عراق مفقود شوند و مدت ویزای آنها به اتمام برسد، بنابراین ما به مقامات عراقی اعلام کردیم که این افراد را تحویل مقامات قضایی ندهند و وزارت کشور عراق هم بنابر مطالبه ما، ابلاغ کرد که زائرینی که توسط نیروهای عراقی در ارتباط با مباحث اداری بازداشت می شوند، تحویل مقامات قضایی نگردند و به مرزبانان ایرانی تحویل شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین، خاطرنشان کرد: ما از مسئولین امنیتی عراق درخواست کردیم با توجه به برآوردهای صورت گرفته، تدابیر بیشتری را برای امنیت زائرین درنظر بگیرند. ما به مقامات عراقی گفتیم می خواهیم از طرف شما به مردم ایران اطمینان خاطر بدهیم که دولت عراق، امنیت لازم را برای زائرین فراهم کرده است. مقامات عراقی نیز تاکید کردند تدابیر لازم امنیتی برای امنیت مراسم اربعین انجام خواهد شد.

ایجاد لایه های مختلف اطلاعاتی و امنیتی در عراق

وی با بیان اینکه دولت عراق لایه های مختلف اطلاعاتی و امنیتی را برای امنیت زائرین اربعین در نظر گرفته است، تصریح کرد: پوشش هوایی امنیت زائرین توسط دولت عراق طراحی شده است و ما در عراق صرفاً یک نقش مستشاری و تبادل اطلاعات داریم و مسئولیت مستقیم امنیت زائرین با دولت عراق است.

ذوالفقاری اضافه کرد: کنترل های مختلف در محورهای متعدد و همچنین استفاده از دستگاه های تشخیص دهنده مواد منفجره مستقر شده است و با توجه به آنچه که ما مطالبه کردیم، مقامات عراقی گفتند با توجه به حساسیت مراسم امسال اربعین، تدابیر لازم امنیتی را انجام خواهند داد.

معاون امنیتی وزیر کشور در ادامه گفت: ما برای مسائلی همچون امداد و نجات هوایی، به مقامات عراقی اعلام آمادگی کردیم که آنها به ما گفتند که آمادگی لازم در این خصوص را دارند ولی در صورت نیاز به مقامات ایرانی اعلام می کنند.

کاهش مبلغ ویزای صد دلاری برای رانندگان حمل مواد غذایی به ۵ دلار

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه عوارض ورود کالاها برای تغذیه زائرین از موضوعاتی بود که در سفر به عراق بحث شد، گفت: بنابر هماهنگی های صورت گرفته، مبلغ ویزای صد دلاری برای رانندگان حمل مواد غذایی به ۵ دلار کاهش پیدا کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: نسبت به سال گذشته تلاش شده است که امکانات بیشتری برای اسکان زائرین در عراق در نظر گرفته شود، اما مردم باید این مسئله را بدانند که در کربلا و نجف، ظرفیت لازم برای استقرار زائرین در یک مقطع ۲، ۳ روزه قطعاً وجود ندارد. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی و سفر کنیم که در یک روز معین در کربلا و یا نجف نباشیم.

وی با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی از وضعیت جوی روزهای منتهی به اربعین گفت: این پیش بینی ها نشان می دهد که در کربلا و نجف بارندگی وجود دارد که قرار شد در ایران این مسئله اطلاع رسانی شود. بنابراین ما از مردم می خواهیم که وسایل گرمایشی و پوشاک مناسب را در سفر به همراه داشته باشند.

معاون امنیتی وزیر کشور تصریح کرد: ما ۱۰۰ تن دارو را در روزهای گذشته وارد بغداد کردیم که قرار است این مقدار دارو به کربلا و نجف برای انجام درمان های سرپایی منتقل شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای افزایش ظرفیت حمل و نقل در آن سوی مرزها از سوی ایران در حد بالایی وجود ندارد، گفت: مسئولین نجف از ما درخواست کردند که برای خودروهای کمک ایران یک مقدار سوخت به عراق فرستاده شود زیرا قیمت سوخت در عراق بالاست.

سفر به سامرا توصیه نمی شود/سفر به کاظمین و دیگر شهرهای زیارتی مشکل امنیتی خاصی ندارد

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای برای سفر به سامرا دارید؟ گفت: ما سفر به سامرا را کلاً توصیه نمی کنیم البته شهر سامرا امروز دیگر مشکل امنیتی ندارد اما مسئولین عراقی به ما گفته اند که ما از مسیرهای مواصلاتی به سامرا اطمینان خاطر نداریم اما سفر به کاظمین و دیگر شهرهای زیارتی مشکل امنیتی خاصی ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: تمام دست اندرکاران داخل و خارج کشور بر این موضوع اتفاق نظر دارند که با همه تمهیداتی که ایجاد شده است، قطعاً انتقال دو میلیون نفر در یک مقطع زمانی محدود حتی اگر همه امکانات هم بسیج شود، یقیناً مشکلات و ایراداتی را خواهد داشت.

وی افزود: ما نمی خواهیم در این زمینه توقعاتی را ایجاد کنیم که در صحنه عمل امکان تحقق نداشته باشد. همه می دانند که برای انتقال یک میلیون نفر در دو روز چند دستگاه اتوبوس لازم است که حتی در صورت آماده شدن این تعداد وسیله نقلیه، زیرساختهای لازم مانند جاده ها وجود ندارد.

ذوالفقاری تصریح کرد: کمیته حمل و نقل و زیرساخت ستاد مرکزی اربعین پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام داده است و شرکت های وابسته به سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور، مسئولیت انتقال زائرین به شهرهای مرزی را بر عهده گرفته اند.

معاون امنیتی وزیر کشور ادامه داد: قرار شده است از شهرهای مرزی تا نقطه صفر مرزی، تعدادی از شهرداری ها مسئولیت بگیرند که در این راستا این تعداد از شهرداری ها مسئولیت انتقال زائرین از جنوب تا بصره را بر عهده گرفته اند، در مهران تا سه راه کوت را شهرداری کرج و تهران مسئولیت گرفته اند و از سه راه کوت تا عمق خاک عراق و بخش های دیگر هم یک بخشی را سپاه مسئولیت تجهیز امکانات را بر عهده گرفته است و بخش های دیگر هم توسط کمیته حمل و نقل ارائه خدمات می شود.

وی با بیان اینکه اگر سفر توسط زائرین مدیریت نشود، قطعاً ما امکان اینکه بدون وقفه حمل و نقل و خدمات را داشته باشیم، نداریم، تصریح کرد: باید زائرین ایرانی زودتر به عراق بروند و در اسرع وقت بازگردند. مردم عراق هم بنابر فتوای آیت الله سیستانی، امروز به شهرهای زیارتی کربلا و نجف می روند و زیارت اربعین را انجام می دهند. زائرین ما نیز باید سفر خود را به درستی مدیریت کنند. اگر رفت و برگشت ها در یک فاصله ده روزه انجام شود، مشکلات حمل و نقل کم خواهد شد.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کنترل قیمت های حمل و نقل به چه صورت انجام خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: سازمان حمل و نقل و پایانه های کشور مسئولیت نظارت و کنترل قیمت ها را بر عهده دارد اما اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفت، ما از زائرین درخواست می کنیم شماره خودرو را به این سازمان اعلام کنند.

شعبه بانک پاسارگاد در عراق فعال می شود

وی با اشاره به افرادی که از گروه ها و کاروانهای خود در عراق جا می مانند، گفت: برای این موضوع پیش بینی شده است شعبه بانک پاسارگاد در عراق فعال شود تا افراد با کارت اعتباری بتوانند وجوه نقدی خود را دریافت کنند.

وی همچنین افزود: ما ۴۰ نقطه در نجف و همچنین بین نجف و کربلا تحت عنوان ایستگاه های گم شدگان در نظر گرفتیم تا افرادی که از کاروانهای خود جدا می شوند بتوانند به این ایستگاه ها مراجعه کنند و همچنین دیگر زائرین برای پیگیری وضعیت مفقودین خود نیز می توانند از این طریق اقدام کنند.

زائران باید بیمه حوادث و درمان داشته باشند

ذوالفقاری با بیان اینکه زائرین باید در سفر به عراق دو نوع بیمه حوادث و درمان داشته باشند، گفت: مراجعه به بیمارستان های عراق رایگان نیست و ما با یکی از شرکتهای معتبر بیمه در داخل کشور هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا این شرکت نمایندگان خود را در مراکز درمانی عراق مستقر کند و به زائرین ایرانی خدمات لازم را ارائه دهد.

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین در پایان تاکید کرد: به زائرین ایرانی توصیه می کنیم برای اطلاع از آخرین اخبار از رادیو اربعین بیشتر استفاده کنند.

مرجع / مـهـر
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.