۸ حمله تروریستی فرانسه تاکنون ۱۵۳ قربانی و ۲۰۰ مجروح داشته است/ سفر رییس جمهوری به ۳ کشور اروپایی به زمان مناسب دیگری موکول شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حملات تروریستی دیشب، پاریس را در شوک مرگبارترین حمله تروریستی در اروپا از سال ۲۰۰۴ تا کنون فرو برد.۶ عملیات تروریستی تیراندازی و دو عملیات انتحاری انفجاری در هفت منطقه پاریس شب گذشته تاکنون ۱۵۳ قربانی و ۲۰۰ مجروح به جای گذاشته است.
به گزارش روزنو، حملات تروریستی جمعه شب پاریس که در آن برای نخستین بار در خاک فرانسه حمله انتحاری صورت گرفت، علاوه بر برانگیختن احساسات مردم در فرانسه و مقامات سایر کشورهای جهان را نیز به واکنش واداشت.
جمعه شب در پاریس چه گذشت؟
-آخرین آمار از تعداد قربانیان این حمله که رسانه های فرانسه احتمال افزایش آن را قوی می دانند، دست کم ۱۲۶ کشته و ۲۰۰ مجروح اعلام شده است.
– تیراندازی هایی که در مناطق ۱۰ و ۱۱ پاریس و در دو رستوران صورت گرفت، تعدادی از جان باختند.
– دو انفجار در نزدیکی استادیوم فرانسه در منطقه ‘سن دنی’ رخ داد که در جریان آن ده ها نفر کشته شدند. انفجار نخست زمانی رخ داد که در ‘فرانسوآ اولاند’ رئیس جمهوری فرانسه برای تماشای بازی دوستانه فرانسه و آلمان در استادیم حضور داشت.
– در جریان گروگانگیری در سالن کنسرت ‘باتاکلان’ که با مداخله پلیس و نیروهای امنیتی پایان یافت، بیش از۸۰ تن از جمله یکی از گروگان گیریان کشته شدند.
– حال ۸۰ نفر از مجروحان وخیم گزارش می شود و بخش اورژانس بیمارستان های پاریس در حالت آماده باش قرار گرفته اند.
– منابع نزدیک به پرونده تحقیق اعلام کردند که همه هشت عامل حمله های تروریستی کشته شدند. هفت از مهاجمان در جریان عملیات انتحاری خود و یکی دیگر در جریان ورود نیروهای امنیتی به سالن کنسرت کشته شدند.
– ‘فرانسوآ اولاند’ رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش با اعلام وضعیت اضطراری در سراسر کشور از برقراری کنترل مرزی برای جلوگیری از خروج ‘مهاجمان و ورود احتمالی افرادی با مقاصد تروریستی’ به کشورش خبر داد.
وزیر امور خارجه اعلام کرد: سفر رییس جمهوری به کشورهای ایتالیا ، واتیکان و فرانسه با توجه به حوادث تروریستی در پاریس و باهماهنگی میزبانان به زمان دیگری موکول شد.
محمد جواد ظریف صبح شنبه در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: امروز در گفت و گو با همتای ایتالیایی خود اظهارداشتم اکنون زمان آن است که از فرصت فاجعه امروز در فرانسه برای هماهنگی بین المللی و مبارزه با تروریسم استفاده کنیم بنابراین بهتر است سفر دکتر روحانی به اروپا در زمان بهتری در آینده نزدیک صورت گیرد.
وی، فاجعه تروریستی در پاریس را که باعث قربانی شدن تعداد زیادی انسان بی گناه شد را به مردم و دولت فرانسه تسلیت گفت و اظهارداشت: اقدامات ترویستی به هر شکلی محکوم است و مردم ایران به عنوان قربانیان تروریسم همواره با همه اقدامات تروریستی مخالف بوده اند.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: اعتقاد داشتیم که باید با تروریسم و افراطی گری که امروز یکی از جلوه های شوم آن را در فرانسه مشاهده کردیم در سطح جهانی مبارزه شود و این خطر محدود به منطقه ما نیست و لذا مبارزه هم نباید محدود به منطقه ما باشد.
ظریف با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم این مبارزه قرار دارد، ادامه داد: معتقدیم همه دنیا باید امروز با مردم فرانسه و قربانیان این اقدامات تروریستی همدردی کنند و تلاش کنیم از وقوع اقدامات مشابه جلوگیری شود.
وی یادآور شد: پیشنهاد دکتر روحانی در نشست دو سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل برای اتحاد بین المللی علیه افراط و خشونت نشان داد جمهوری اسلامی ایران هم خطر را در زمان مناسب دید و هم راه علاج مقابله با این خطر را پیشنهاد کرد.
وزیر امور خارجه به گفت و گوی تلفنی صبح امروز خود با وزیر خارجه ایتالیا اشاره کرد و اظهارداشت: با ایشان توافق کردیم که اکنون وقت آن است تلاش ها منحصر به موضوع مبارزه با تروریسم باشد و سفر دکتر روحانی به اروپا (ایتالیا، واتیکان و فرانسه) در زمان بهتری در آینده نزدیک انجام شود تا ما از فرصتی که امروز این فاجعه پدید آورده برای هماهنگی بین المللی استفاده کنیم.
ظریف اضافه کرد: بنده از همین جا عازم وین خواهم بود تا در جلسه مربوط به سوریه برای مقابله با داعش و خطرات افراطی گری با سایر وزرای خارجه گفت و گو کنیم در این زمینه راهکاری پیدا شود تا از این خطرات جلوگیری شود.
وی همچنین درباره زمان سفر رییس جمهوری به اروپا گفت: امروز تمام توجه همه دنیا به نحوه مبارزه با داعش و این بلیه جهانی است و ضرورت دارد توجه روی این باشد .
رییس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: زمان مناسب سفر رییس جمهوری به اروپا از مسیر دیپلماتیک اعلام می شود.
 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی مقامات بلند پایه ایتالیا، واتیکان و فرانسه و سخنرانی در نشست سران مجمع عمومی یونسکو قرار بود صبح امروز سفر خود را به این سه کشور اروپایی آغاز کند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.