جدیدترین آمار از «تجاوز به عنف» در ایران

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه براساس آمار پزشکی قانونی دو هزار و ۳۰۰ مورد قتل عمد در سال ۹۳ در کشور اتفاق افتاده است، در خصوص مزاحمت زنان و دختران گفت: براساس آمار ناجا افزایش ۹۸ درصدی مزاحمت زنان و دختران در سال گذشته را شاهد بودیم.

قنبرنژاد روز شنبه در نخستین جلسه کمیته پیشگیری از خشونت که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از قوه جرم قوه قضائیه و با حضور محمدباقر الفت معاون پیشگیری از قوه جرم قوه قضائیه و دیگر مسئولان قضایی برگزار شد، این مطلب را اعلام کرد.

وی با بیان اینکه ضرب و جرح، توهین، تهدید و تخریب جزو ۱۰ اتهام نخست کشور در ۵ سال اخیر است، اظهار داشت: براساس معاینات پزشکی قانونی استان های چهارمحال بختیاری، اردبیل و کهکیلویه و بویراحمد به لحاظ جمعیتی در حوزه نزاع بیشترین آمار و استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان جنوبی کمترین نزاع را در کشور را در سال ۹۳ داشته اند.

به گفته وی، براساس آمار پزشکی قانونی دو هزار و ۳۰۰ مورد قتل عمد در سال ۹۳ اتفاق افتاد که استان های سیستان و بلوچستان، ایلام و کرمان به نسبت جمعیت خود بیشترین قتل عمد در سال گذشته را به خود اختصاص داده اند.

** ایلام، کرمانشاه و کردستان در صدر خودکشی

نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه ایلام، کرمانشاه و کردستان بیشترین میزان خودکشی را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، گفت: براساس آمارهای موجود ۵۰ درصد خودکشی ها با شیوه مرسوم حلق آویز انجام می شود و مسمومیت با سم، مسمومیت با دارو، سوختگی و استفاده از سلاح گرم در رده های بعدی شیوه خودکشی قرار دارد.

* افزایش ۶۲ درصدی پرونده های تخریب از سال ۸۹ تا ۹۳

این مقام قضایی از افزایش ۶۲ درصدی پرونده های تخریب از سال ۸۹ تا ۹۳ خبر داد و گفت: ۱۱۶ هزار و ۹۷۱ مورد پرونده تخریب در سال ۸۹ وجود داشت که در سال ۹۳ به ۱۸۹ هزار و ۹۲ مورد افزایش یافته است.

* آمار دادگاه کیفری

قنبرنژاد با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۸۶۹ مورد پرونده در دادگاه کیفری در سال ۹۰ تشکیل شده است، گفت: در سال ۹۱ این تعداد پرونده ها به ۱۶ هزار و ۵۶۵ مورد کاهش یافته که رشد منفی ۷،۳ درصدی را شاهد بودیم.

به گفته وی، در سال ۹۲ حدود ۱۷ هزار و ۲۸۱ مورد پرونده وارد دادگاه کیفری شد که در مقایسه با سال ۹۱ ۴،۳ درصد افزایش یافته است و میزان ورودی پرونده ها در سال ۹۳ نیز به ۲۰ هز ار و ۲۵۹ مورد پرونده افزایش یافته است.

* یک هزار و ۳۱۳ مورد تجاوز به عنف در سال ۹۳

نماینده معاونت راهبردی قوه قضائیه از افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی تجاوز به عنف از سال ۸۹ خبر داد و گفت: در سال ۹۳ حدود یک هزار و ۳۱۳ مورد تجاوز به عنف گزارش شده است که این آمار اگرچه در مقایسه با سال ۹۲ کاهش ۳۰ فقره ای را نشان می دهد اما در مجموع از سال ۸۹ تجاوز به عنف یک افزایش ناگهانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ موردی داشته و همان رقم تقریبا ثابت است.

قنبرنژاد با بیان اینکه میزان مزاحمت زنان و دختران در سال ۸۹، حدود ۷۲ هزار مورد بوده است، گفت: براساس آمار نیروی انتظامی مزاحمت زنان و دختران در سال ۹۳ به ۱۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد رسید که افزایش ۹۸ درصدی داشته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.