سایت پرورش گاو و گاومیش شادگان در چه وضعیتی است؟

عصر جنوب: مدیر جهاد کشاورزی شادگان آخرین وضعیت سایت پرورش گاو و گاومیش این شهرستان را توضیح داد.

 

حمید مطرودی اظهارکرد: روستای سراخیه یکی از روستاهای مهم گاومیش‌داری در شهرستان شادگان است که این روستا در سال ۹۲ به عنوان سایت پایلوت پرورش گاو و گاومیش‌ در استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب شد.

 

وی افزود: در روستای سراخیه ۱۰۰۰ راس دام سنگین وجود دارد که ۷۰ درصد آن را گاومیش تشکیل می‌دهد.

 

مطرودی تصریح‌کرد: ‌شغل اصلی ساکنان این روستا دامداری و به‌ویژه پرورش گاومیش است و همچنین تعدادی از اهالی روستا علاوه بر دامداری به صید ماهی مشغول هستند.

 

وی عنوان‌کرد: در سال‌های اخیر اداره بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی شادگان با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی استان به منظور کمک و مساعدت به دامداران، خصوصا گاومیش‌داران در این روستا انجام داده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شادگان ادامه‌داد: پروژه به‌سازی و نوسازی جایگاه‌های گاومیش‌داری یا ساماندهی گاومیش‌داران از جمله این اقدامات بوده که این پروژه با هدف کاهش و یا جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مختلف دامی به‌ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام، افزایش تولید فرآورده‌های دامی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و بهبود وضعیت بهداشتی روستا اجرا شده است.

 

وی افزود: این طرح در سال‌های ۸۹ و ۹۰ با استفاده از اعتبارات عمرانی مصوب جهاد کشاورزی شادگان به اجرا در آمد.

 

مطرودی گفت: در این پروژه مصالح ساختمانی به صورت رایگان بین دامداران واجد شرایط، توزیع و دامداران براساس نقشه‌های فنی ارایه شده توسط کارشناسان اداره بهبود تولیدات دامی شهرستان نسبت به احداث جایگاه‌های بهداشتی اقدام کرده‌اند؛ در این راستا تعداد ۴۷ واحد دامداری روستا سراخیه نوسازی شد.

 

وی اظهارکرد: پروژه توسعه عملیات اصلاح‌نژاد دام روستایی از دیگر پروژه‌ها بود که این پروژه شامل عملیات ثبت مشخصات دام، تلقیح مصنوعی گاو و گاومیش و رکوردگیری شیر بوده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شادگان تصریح‌کرد: ‌همچنین به منظور کمک به دامداران روستا در سال ۹۲ مقدار ۱۶۴ تن پیت و باگاس به طور رایگان توزیع شد و ضمنا ماهانه میزان ۳۵ تن سبوس گندم به نرخ دولتی نیز بین دامداران این روستا توزیع می‌شود.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.