زولبیای متفاوت انتخاباتی!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: از این نقطه زمانی تا قطعیت نتایج انتخابات مجلس، شاید این دوره را بتوان سوژه تمام وقت محافل سیاسی-رسانه ای واسترس ممتد و مستمر کاندیداهای احتمالی آن تلقی کرد.
برخلاف تحلیلهای کلیشه ای-سنتی، از این دوره می توان بعنوان متفاوت ترین دوره ها هم از جهت شکل و شمایل مختلف و کم هزینه تبلیغات و هم از جهت غافلگیری نتایج آن نام برد.

فضای ارزان و فوق العاده اثرگذار مجازی اگر بشکل مناسبی به کنترل کاندیدا یا کاندیداهایی در آید می تواند نتایج مطلوب خود را در پی داشته باشد، بنابر این فرصت است. همین فضا اگر با غفلت یا عدم تعامل صحیح از سوی کاندیداهای احتمالی مواجه بشود، می تواند تهدیدی بزرگ در مسیر به بار نشستن اهدافشان قد علم کند.

بطور نسبی ونه مطلق، چهره های مشهور یا آنان که تجربه نمایندگی را در کارنامه خود دارند، شرایط سختی در پیش خواهند داشت و تنها بدلیل داشتن پیشینه فعالیت یا نمایندگی با سوالات بسیار چالشی مخاطبان مواجه شده و بخشی از انرژی مثبت آنها دچار فرسایش خواهد شد. پیش بینی می شود، طرح موضوعات افشاگونه و خلق موجهای تخریبی وچالشی در فضای مجازی امکان سامان بخشی و مدیریت صحیح تبلیغات را از چنین تیپی از کاندیداها خواهد گرفت و هرج و مرج درون ستادی را نصیبشان خواهد کرد.

هرچند که منابع مالی همواره ایفاگر نقش خاص خود بوده و اثر ویژه خود را در نتایج انتخاباتی بر جای می گذاشتند اما این دوره اینگونه نیست و هنرمندی درهمراهی، شناخت علمی ،هدایت و مدیریت افکار و مزاج عمومی در فضاهای مجازی می تواند تاثیری بمراتب بیشتر از هزینه های سنگین سنتی برجای بگذارد وسرنوشت این مسابقه را بنفع به روزشدگان این عرصه رقم بزند.

بدون شک این دوره از انتخابات بسان سرسره ای بس لیز و پرپیچ و خم می ماند که استفاده کنندگان از آن باید از انعطاف پذیری بالا و قدرت مانور عالی برخوردار باشند وگرنه در اولین پیچ و خم های آن با خروجی پرتاب گونه و سقوطی درد آور مواجه خواهند شد.

اعتماد به استقرار برخی کاندیداها در لیست جریانها واحزاب هم در این دوره نمی تواند ضامن نتایج مورد نظر باشد چرا که ترکیب فعلی مزاج عمومی استان قایم به فردیت شخص کاندیدا است هرچند که این انتساب حزبی یا جریانی ممکن است نسبت حداقلی را برای منسوب به ارمغان بیاورد اما در این دوره صرف وابستگی یا انتساب قادر به تامین نظر متنوع مخاطبان متاثر از شرایط جدید نخواهد بود.

برغم این حقایق اما دیده میشود، بسیاری از گزینه های احتمالی این رویارویی مردم سالارانه کماکان برنامه های انتخاباتی خود را به شیوه های ناکار امد قبلی یا شبیه به آن طراحی و در حال پیاده سازی تدریجی ونرم آن هستند، این بخش از نامزدها اولین قربانیان موازنه های نوین مدیریت تبلیغات خواهند بود.

تردیدی نیست که راقم پیرامون این موضوع مهم بسیار خواهد نوشت و به رویداد پیش رو از زویای مختلف خواهد پرداخت.

امر مسلم آن است که رقابت آخرین روزهای سال نود و چهار برای هیچ کس رقابتی قابل پیش بینی، آسان و مصداق زولبیای شیرین وسهل الوصول نخواهد بود.

علی عبدالخانی
دوشنبه چهارم آبان ماه

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.