کاردانی‌ها؛ کمترین فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مطابق آماری از سازمان برنامه استان از میان تمام فارغ‌التحصیلان بیکار دکتری، کارشناسی‌ارشد، کارشناسی و کاردانی کمترین تعداد بیکاران فارغ‌التحصیلان کاردانی هستند

رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به عدم توسعه برابر هنرستان‌ها با آموزشکده‌های فنی در خوزستان، این امر را سرمنشأ بسیاری از معضلات آموزشی اعم از جمعیت بالای پشت کنکوری‌ها، رتبه سی‌ام استان در کنکور و عدم هدایت تحصیلی مطلوب دانش‌آموزان متوسطه در استان دانست.

سید بهزاد علوی در نشستی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه توسعه و تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز اظهار کرد: مطابق آماری از سازمان برنامه استان از میان تمام فارغ‌التحصیلان بیکار دکتری، کارشناسی‌ارشد، کارشناسی و کاردانی کمترین تعداد بیکاران فارغ‌التحصیلان کاردانی هستند.

وی با بیان این‌که خوزستان یکی از سه استان دارای بیشترین داوطلبان پشت کنکوری در کشور است، اظهارکرد: این امر علت‌های متعددی دارد که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی و عدم توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای به‌ویژه برای دختران از عمده‌ترین دلایل آن است.

رییس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید چمران اهواز تصریح کرد: در حال حاضر در بعضی استان‌ها چهار آموزشکده فنی دخترانه وجود دارد اما در خوزستان با وجود تنها یک آموزشکده دخترانه و تنوع پایین رشته‌های فنی برای دختران، ناگزیر همه به رشته‌های علوم انسانی، ریاضی و تجربی سرازیر می‌شوند و جمعیت پشت کنکوری استان بالا می‌رود.

علوی با اشاره به این‌که همه تنها می‌گویند چرا خوزستان رتبه سی‌ام را در کنکور دارد، بیان کرد: اگر تعداد داوطلبان پشت کنکوری کاهش یابد و هدایت تحصیلی خوبی در دبیرستان‌ها انجام شود، ضمن آن‌که کیفیت آموزشی ارتقا می‌یابد، وضعیت کنکور و رتبه استان در کنکور نیز بهبود خواهد یافت.

وی در توضیح علت این امر اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت دانشگاه‌های دولتی استان ۲۵ هزار نفر و تعداد داوطلبان کنکور در استان ۸۵ هزار نفر است؛ این مسأله نشان می‌دهد که شانس قبولی کنکور در خوزستان تقریبا ۳۲ درصد است در حالی‌که مطابق آمار سازمان سنجش استانی مانند سمنان با ظرفیت دانشگاهی ۱۲ هزار نفر، حدود ۱۰ هزار داوطلب کنکور دارد و به عبارت دیگر شانس قبولی داوطلب کنکوری در سمنان ۱۲۹ درصد است.

رییس منطقه ۵ دانشگاه فنی  و حرفه‌ای کشور با بیان این‌که در حال حاضر دو کنکور در کشور برای ورود به دانشگاه‌های سراسری برگزار می‌شود، تصریح کرد: یک کنکور برای داوطلبان رشته‌های نظری و دیگری کنکور آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای است؛ اگر ظرفیت آموزشکده‌ها افزایش و رشته‌های فنی و حرفه‌ای توسعه یابد بخش زیادی از دانش‌آموزان به رشته‌های فنی هدایت خواهند شد و توازن در هدایت تحصیلی درست می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.